• Syberia

IBS och antidepressiva

Hej alla! 

Ska försöka berätta lite kort om mig och de problem jag haft i många år.
    Jag är 27 år gammal, är överviktig (blev sjukligt hungrig några veckor efter min första mens, hade ingen mättnadskänsla på flera år), aldrig haft en läkare som trott min smärta förrens nu(äntligen!), är inte gift, inga barn... många, vare sig jag känner dom eller inte, anser att jag är lat och inte kämpar tillräckligt...

Jag blev diagnostiserad med IBS för 11 år sen. Röntgade både magen och tarmarna utan att där var några konstigheter. Fick hjälp av dietist och allt var frid och fröjd men problemet stod ju kvar att smärtan aldrig försvann i tarmarna men det fick jag bara svaret att vänja mig vid för så är det för alla med IBS.
    Har varit mycket arbetslös, gått kurs, varit på praktiker etc. Går en kurs inom bageri/konditori, pendlar varje dag, går på praktik och allting har bara rasat sen dess! Både psyket och min IBS. Är satt på väntelista till kurator/psykolog för samtal. Har sen 2 månader tillbaka gått på pantopresol (har för mycket magsyra enligt läkare) utan att bli bättre. Är inte gluten eller laktosintolerant men känslig för vissa saker.
    Min pappa har Crohns Sjukdom och är stomiopererad sen över 30 år tillbaka. Min läkare börjar smått fundera över om det är något liknande på gång för min del. Väntar på svar från avföringsprover om det är Crohns eller magsår. Så länge är jag beredd att testa det mesta, då min läkare föreslog antidepressiva. Har läst att det kan hjälpa vissa som har IBS då jag blir sämre av stress, oro, ångest och panik. 

Är det någon här med IBS som har testat detta innan? eller fått ta något annat? Undrar dessutom om man alltid blir sjukskriven den första veckan man tar dom? Har sjukskrivit mig själv en vecka (nu på söndag är sista dagen) och tanken var att jag skulle påbörjat antidepressiva i tisdags men min läkare ringer inte fast jag bokat tid för samtal. Är livrädd att jag blir tvungen att ta dom samtidigt som jag har praktik mitt i natten och ska baka bröd i 8 timmar... måste dessutom köra bil en halvtimme för att komma dit. Är bara rädd att läkaren ska neka totalt till sjukskrivning 1 vecka... 

Det blev visst en hel del iaf ;)

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden IBS och antidepressiva
  • Tow2Mater

Hmmm. Många år sen hjälpte antidepressiva mot mina magsmärtor, sk IBS. Mina smärtor var stressrelaterade. Varför skulle du vara sjukskriven för att ta antidepressiva?

• IsDimma

Är det något särskilt att ta antidepressiva mot just ibs som gör att man behöver vara hemma en vecka?

Svar på tråden IBS och antidepressiva