seriösanvändare skrev 2016-07-09 21:00:51 följande:
Hon har svårt och behöver stöd, men samtidigt tar hon ju inte ansvar för sitt beteende eller tillfrisknande, eller hur? Då kan man inte hjälpa mer. Särskilt inte om det går ut över en själv. Om du måste välja, vem väljer du? Du eller hon? Jag hoppas sannerligen att du väljer dig själv. Hon är inte värd att du offrar dig för henne. Ja, jag bara bröt. Det var skitsvårt innan, men NÄR jag bröt hade jag kommit till en punkt då jag inte längre tyckte synd om henne, då jag bara kände trött förakt för henne. Inget hon sade eller gjorde bet därför på mig längre, varpå hon gav upp ganska snabbt.
Nej, det har du rätt i... Det värsta är att jag skäms så fruktansvärt över att jag inte längre tycker synd om henne eller vill "rädda henne" igen. Nu handlar det mesta om att jag är för rädd att lämna relationen och gör allt för att försöka kontrollera skadorna. Anledningen att jag frågar om du bara bröt är för att jag försöker göra samma sak. Det är inte jättelång tid sedan jag bröt, bara några månader, och de har varit tuffa.
Anonym (Vet) skrev 2016-07-09 23:01:50 följande:
Det hände för många många år sedan. Jag var i 20årsåldern men uppbrottet kom efter att jag förstod att hon försökte snärja min kille och efter att jag förstod att hon tagit reda på saker om mig på ett sätt som inte är okej. Läst mina mail och snokat i min mobil mm.
Hon använde det hon läst för att skapa ännu starkare band och "likheter" mellan oss. Jag förstod det inte först. Det var när hon var i en "avståndstagarfas" och använde något hon läst som vapen som jag förstod att hon inte skydde några medel alls i sitt ständiga "vän- eller fiendespel". Det var givetvis mitt fel att hon varit tvungen att snoka.
Det var egentligen en lång process för mig. Hon gjorde mer och mer skruvade saker. Jag blev mer och mer illa till mods och mådde sämre och sämre. Men det var i ett vanligt hederligt praktgräl som jag fick nog och "gjorde slut".
Jag packade ihop mina pinaler och sa att jag aldrig mer ville ha med henne att göra. Hon pendlade mellan iskyla, glädje att slippa mig, ångest och förtvivlan när hon förstod att jag menade allvar.
Det blev rätt stökigt. Hot och helvete. Hennes föräldrar blev inblandade, mina föräldrar försökte hon dra in, mina syskon och mina vänner försökte hon beveka. Hon hotade med (och försökte säkert också) att sprida en massa dynga till min chef osv osv. Hon lyckades nästan vända min barndomsvän emot mig. Obehagligt manipulativ mitt i allt det förtvivlat sköra.
Det blev som jag sa. Jag bröt all kontakt. Det tog nog minst ett par år innan hon gav upp försöken att vinna tillbaka mig.
Om din vän är ens lite lik min fd i förmågan att hitta på/försätta sig själv och andra i sattyg så förstår jag att du drar dig för att bryta... Har du något kontaktnät runt dig? Andra vänner, familj, partner? Se till att prata med någon annan i alla fall. Jag tycker det låter som att du behöver andra att prata med i det här.
Om du har tur så blir det inte dramatiskt alls. Du förvandlas kanske bara till Den Stora Onda Idioten och så rycker hon på axlarna och går vidare.
Jag fick läsa det här i flera omgångar för att det var så jobbigt att känna igen sig så. Det hade kunnat vara jag som skrev det. Allt är ju inte identiskt, men jag känner så väl igen det där med att hon på olika oacceptabla sätt tagit reda på ytterst privata saker om mig som hon först använt för att känna gemenskap men numer använder för att utpressa och skrämma. Och rädd är jag verkligen.
Jag är så himla ledsen för din skull över hur du haft det. Och TACK för att du delar med dig. Jag känner mig så ensam i detta.
Som jag skrev till
seriosanvandare ovan sitter jag mitt i brytet. Det är inte länge sedan, bara några månader, och det går inte bra. Jag bröt efter att hon haft en utåtagerande period. Det var liksom kulmen på allt som fullständigt tog musten ur mig. Jag tog mig igenom den, pratade med henne och så, och hon var nog rätt nöjd med hur jag "klarade" testet men efteråt mådde jag fruktansvärt över vad jag accepterat att hon gjorde mot mig. Jag sa då till henne att jag hade fått nog av hennes diagnos och inte tänker vara i hennes liv mer förrän hon tar tag i det. Sedan dess har hon kontaktat mig konstant. Svarar jag inte i telefonen skickar hon sms. Svarar jag inte på sms mailar hon. Svarar jag inte på mail kontaktar hon gemensamma kontakter och ljuger om saker jag gjort mot henne så de ringer mig i desperation och försöker tvinga mig att kontakta henne omedelbart. För tillfället hotar hon att hänga ut mig på sociala medier om jag inte kommer tillbaka.
Jag vågar inte riktigt prata med våra gemensamma bekanta heller om det här. Hur berättar man liksom? "Hej, vet du om att A har en personlighetsstörning och gör mitt liv outhärdligt?"? Så vitt jag vet (eftersom jag inte pratar med andra om hur de uppfattar henne) är hon högfungerande i relationer som inte är så nära, så jag vet inte om någon någonsin sett ens tendenser till detta mer än jag. Tänk om de inte tror på mig?
Förlåt, det här blev väldigt rörigt. Jag är bara desperat. Min moraliska kompass funkar inte längre, jag vet inte om jag ska göra allt för att lappa ihop relationen till henne eller om jag ska stå på mig och hoppas på att hon låter mig gå en vacker dag. Jag vet inte om jag gjort rätt eller om jag är en fruktansvärd person som gör henne illa. Jag vet inte om jag gått för långt i att strunta i hennes böner och hot och borde pallra mig tillbaka illa kvickt. Jag vet ingenting längre.