• Anonym (?)

Kan jag få a-kassa direkt efter föräldraledighet?

Hej

Jag har haft ett vikariat på mitt jobb på 75 % och blev gravid och efter det blev jag bara extraanställd då den jag vickade för kom tillbaka till jobbet. Så nu är jag extra och ska jobba 2 veckor i augusti men efter det ingenting. Sonen fyller 1 år i höst och han ska in på förskola i vinter typ i januari och då är det samtidigt tänkt att jag ska jobba. Men om jag inte får något jobb, har jag då rätt att få a-kassa trots att jag de senaste 12 månaderna har varit hemma och inte jobbat?

• Svar på tråden Kan jag få a-kassa direkt efter föräldraledighet?
  • Kerubmamman

Föräldraledighet räknas som överhoppningsbar tid. Så du kan få a-kassa

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (?)
    Kerubmamman skrev 2016-07-07 21:31:18 följande:

Okej tack! Tänkte på en sak till. Får sonen gå på förskola medan jag går hemma med a-kassa?
  • mammalovis

15 timmar har man rätt till som arbetslös i alla kommuner, en del kommuner är generösare så läs på kommunens hemsida. Du måste ha barnomsorg ordnad för att kunna ta ett arbete omgående.

• micromat

Tänk bara på att skriva in dig som arbetsökande på arbetsförmedlingen när föräldraledigheten går ut.

• Anonym (Hmm)
    Kerubmamman skrev 2016-07-07 21:31:18 följande:

Från att barnet fyllt 1 år så krävs att den arbetslöse tar ut ersättning för 5 hela dagar per vecka för att man ska få behålla SGI och a-kassa.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-08 00:12:52 följande:

Från att barnet fyllt 1 år så krävs att den arbetslöse tar ut ersättning för 5 hela dagar per vecka för att man ska få behålla SGI och a-kassa.

Okej du menar att man ska ta ut sina föräldradagar 5 hela dagar i veckan? Om man är extraanställd då?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (?) skrev 2016-07-08 00:39:14 följande:

Okej du menar att man ska ta ut sina föräldradagar 5 hela dagar i veckan? Om man är extraanställd då?

Alla timmar man inte har lön för måste man ta ut ersättning för upp till 5 dagar per veckaom man vill få behålla SGI och akassa.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-08 00:47:04 följande:

Alla timmar man inte har lön för måste man ta ut ersättning för upp till 5 dagar per veckaom man vill få behålla SGI och akassa.

Så om jag jobbar 3 dagar i veckan så lär jag ta föräldraledighet 2 dagar?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (?) skrev 2016-07-08 01:20:36 följande:

Så om jag jobbar 3 dagar i veckan så lär jag ta föräldraledighet 2 dagar?

Du skriver att det kanske blir några timmar per vecka men jobbar du 8 timmar 3 dagar under varje vecka så måste du söka ersättning för 2 dagar. Arbetar du 2 timmar på tisdag så måste du söka ersättning för 6 timme den dagen.
  • Kerubmamman
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-08 00:12:52 följande:

Sgi och a-kassa är två olika saker. Man kan vara hemma två år utan att ta några dagar. Därefter måste man ta ut minst fem halvdagar. www.aea.se/arbetslos/villkor-for-ersattning/foraldraledig
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • elmadumle

Du anmäler dig till af den första dagen du inte har fp längre, anmäler dig till akassan, om du har jobbat innan så du är berättigad till ersättning så får du därifrån, då behöver du inte ta ut någon fp dag, du skriver ju arbetslös eller arbete om du jobbat på kassakorten.

Svar på tråden Kan jag få a-kassa direkt efter föräldraledighet?