• Emerencia

Bonusbarn och förhållanden

Jag har läst så otroligt många trådar är på FL om just bonusbarn. De gnälls och klagas ständigt på dessa barn, vissa gånger så ok, jag förstår fruststionen. Men många gånger är gnället helt obefogat.

Det kommer inte precis som en överraskning att personen man dejtar har barn. Väljer man ett liv med en partner med tidigare barn anser jag att man som vuxen tar hand om dem som egna om man väljer ett liv ihop. Antingen hittar man någon utan om det är så hemskt med bonusbarn eller acceptera läget. Tycker synd i barn som inte känner att ens bonusförälder bryr sig om den.

Vad anser ni andra? Jag har varken haft bonusförälder eller bonusbarn men känner många. Jag har ratat dejter när jag vet eller får reda på att dom har barn. Just för jag vet att jag inte vill ha en relation där jag kastas in som en bonusförälder samt risken att eventuell partner inte vill ha mer barn då jag vill uppleva graviditet, födsel och hela alltet. Men varför väljer personer partner med barn och sedan börja gnälla att dom inte vill leka barnvakt. Nehe, men vi inte ihop med en person med barn då.

• Svar på tråden Bonusbarn och förhållanden
  • Anonym (Fortsätt så)

Du har verkligen gjort dig själv en tjänst. När du inte gått in i förhållanden med en man som har barn. Det är så fruktansvärt hemskt. Har provat på det en gång. Och det räcker. Aldrig mer. Fortsätt på den linjen så får du ett bättre liv. Hitta en man utan barn. Lycka till

• Anonym (Granny nanny)

Kan bara hålla med dig ts, fullt ut.
    Man kan inte plocka russinen ur kakan och skita i resten.
    Eller jo man kan, men dom som kommer få betala priset är barnen.
    Möjligen skulle jag kunna tänka mig ett särboförhållande för den som inte vill gå in helhjärtat i en ny familj.
    Ett särboförhållande där man bara träffas när båda är barnfria, och aldrig drar in barnen i konstellationen. 

• Brumma

Håller inte alls med faktiskt.

Jag anser att alla måste få hitta de relationerna som passar just dem.

Tex så kom jag in i min bonusdotters liv när hon var ett år. Jag har tagit 100% ansvar och har en föräldraroll. Hon har mig angiven som mamma på Facebook och hon vänder sig till mig ofta när det gäller känsliga saker.

När hon var tolv flyttade hennes mamma ihop med en man. Hon gillar honom och de trivs i varandras sällskap. Att han skall ta ett föräldraansvar nu när han kommit in som tonåring hade inte passat varken honom eller henne. De plockar russinen ur kakan - båda två.

Har även vänner som verkligen tycker om sina bonusbarn, och omvänt, men där de låter föräldern ta föräldrabiten. Själva är de en extra vuxen och umgås med barnet, är ett stöd när det behövs osv. En bonus i vardagen men inte en extra förälder.

Så jag håller inte med om att man måste "ta hand om dem som om de vore ens egna" . Det är inte nödvändigtvis det som passar varken de vuxna ELLER barnet bäst. Däremot tycker jag att man behöver behandla barnet med respekt och vänlighet. Utöver det får man "känna in" vad som funkar bäst.

• BioBonus

Som Brumma säger - det viktigaste är att den relation man har med sina bonusbarn är den relation man själv har skapat. Det finns inga universallösningar när det gäller relationer, det finns inget som är rätt för alla. Lika lite i en bonusrelation som i en par- eller vänskapsrelation. Jag är gift och sambo, men det innebär ju inte att jag kan påstå att alla andra måste leva så för att deras förhållande ska fungera och vara "rätt" eller hur? 

Ingen kan påtvingas en föräldraroll, lika lite som ett barn kan påtvingas en till förälder. 

• Emerencia

Du tvingas aldrig till något, man har ett val. Men ger man sig in i ett förhållande men mindre barn så har man gjort ett val att bli någon form av extraförälder. De går inte undvika. Tycker de är konstig synsätt att säga "Men de är dina barn, jag är ihop med dig och tänker inte leka barnvakt". Vill du inte leva ihop och faktiskt hjälpa till med barnen som bor under samma tak ger man sig inte om i sånt förhållande. Dumpade en kille för han inte tyckte om min hund och ville jag skulle ta bort den. Aldrig i hela mitt liv, hunden kom först och jag älskar henne. Acceptera att hunden bor med mig och att eventuell partner hjälper mig med mina djur vid behov. Funkar inte att säga att "de är din hund" Om jag måste in till akuten (har en sjukdom som gör att jag kan åka in några gånger om året) och hon behöver gå ut eller måste till veterinär när jag absolut inte kan. Vill du inte ha hund så funkar inte förhållandet. Ser lite det samma med bonusbarn fast ännu mer att man då hjälps åt. Varför inte skaffa en partner du faktiskt passar. Sluta bara med att barnen inte fattar varför mammas eller pappas nya partner undviker dom, dom tänker vad du har gjort fel osv. Extraföräldern går bara runt och är irriterad, den riktigt föräldern är sårad och ledsen att partnern inte gillar ens barn. Ser inget bra i detta alls.

• Brumma
    Emerencia skrev 2016-07-08 10:05:46 följande:

Du tvingas aldrig till något, man har ett val. Men ger man sig in i ett förhållande men mindre barn så har man gjort ett val att bli någon form av extraförälder. De går inte undvika. Tycker de är konstig synsätt att säga "Men de är dina barn, jag är ihop med dig och tänker inte leka barnvakt". Vill du inte leva ihop och faktiskt hjälpa till med barnen som bor under samma tak ger man sig inte om i sånt förhållande. Dumpade en kille för han inte tyckte om min hund och ville jag skulle ta bort den. Aldrig i hela mitt liv, hunden kom först och jag älskar henne. Acceptera att hunden bor med mig och att eventuell partner hjälper mig med mina djur vid behov. Funkar inte att säga att "de är din hund" Om jag måste in till akuten (har en sjukdom som gör att jag kan åka in några gånger om året) och hon behöver gå ut eller måste till veterinär när jag absolut inte kan. Vill du inte ha hund så funkar inte förhållandet. Ser lite det samma med bonusbarn fast ännu mer att man då hjälps åt. Varför inte skaffa en partner du faktiskt passar. Sluta bara med att barnen inte fattar varför mammas eller pappas nya partner undviker dom, dom tänker vad du har gjort fel osv. Extraföräldern går bara runt och är irriterad, den riktigt föräldern är sårad och ledsen att partnern inte gillar ens barn. Ser inget bra i detta alls.

Varför gör du en koppling mellan att inte ta en föräldraroll och inte tycka om barnen?
  • BioBonus
    Emerencia skrev 2016-07-08 10:05:46 följande:

Krävde du att din partner delade allt ansvar och allt jobb runt din hund? Eller räckte det för dig att han var vänlig mot hunden och tog hand om den de få gånger du var på du var på akuten?
  • Emerencia

De är skillnad på djur och barn. Barn ställer man upp på oavsett (men de får inte heller gå överstyr). Men när de gäller mina djur vill jag att min partner hjälper mig med dom när jag absolut inte kan. Men helst skulle jag gärna se att man går ut med hunden tillsammans, vill hjälpa i stallet osv. Inget krav men absolut har jag krav att hjälpa till när jag inte kan.

Barn tänker och känner på ett annat sätt. Djuren känner av när dom är oönskade men bryr sig inte så mycket om en annan person ger dom mat en dag. Men barnen känner att dom är oönskade.

Oavsett om man vill eller inte, så blir man någon form av förälder när man väljer att leva under samma tak som barn. Oavsett om dom är biologiska eller inte. Är man särbo ser jag helt annorlunda på saken. Jag blir bara så ledsen över alla som skriver om sitt hat till bonusbarnen. Dom är jobbiga, dom stör min tid i hemmet, jag vill inte passa min partners barn, de är så skönt när partners barn är iväg till den andra föräldern, partnes barn har en jobbig diagnos som inte jag vill hantera, de får hen sköta själv för de är inte mitt barn osv osv osv. Detta gör mig verkligen jätteledsen att läsa. De är dessa personer jag riktar mig till när jag ställer frågan. Hon du inte ha barn i din vardag, ne men bo inte ihop med någon som har barn. Är de verkligen så svårt?

• BioBonus
    Emerencia skrev 2016-07-08 10:47:36 följande:

De är skillnad på djur och barn. Barn ställer man upp på oavsett (men de får inte heller gå överstyr). Men när de gäller mina djur vill jag att min partner hjälper mig med dom när jag absolut inte kan. Men helst skulle jag gärna se att man går ut med hunden tillsammans, vill hjälpa i stallet osv. Inget krav men absolut har jag krav att hjälpa till när jag inte kan.

Barn tänker och känner på ett annat sätt. Djuren känner av när dom är oönskade men bryr sig inte så mycket om en annan person ger dom mat en dag. Men barnen känner att dom är oönskade.

Oavsett om man vill eller inte, så blir man någon form av förälder när man väljer att leva under samma tak som barn. Oavsett om dom är biologiska eller inte. Är man särbo ser jag helt annorlunda på saken. Jag blir bara så ledsen över alla som skriver om sitt hat till bonusbarnen. Dom är jobbiga, dom stör min tid i hemmet, jag vill inte passa min partners barn, de är så skönt när partners barn är iväg till den andra föräldern, partnes barn har en jobbig diagnos som inte jag vill hantera, de får hen sköta själv för de är inte mitt barn osv osv osv. Detta gör mig verkligen jätteledsen att läsa. De är dessa personer jag riktar mig till när jag ställer frågan. Hon du inte ha barn i din vardag, ne men bo inte ihop med någon som har barn. Är de verkligen så svårt?

Och i åtta av tio av dessa fall så brukar det till slut komma fram att anledningen till att situationen har blivit som den blivit med bonusbarnen oftast handlar om att den andre (oftast pappan här på FL) har lämpat över ansvaret för sina barn på bonusföräldern och själv "avsagt" sig sin egen föräldraroll.

I de fall där relationen mellan barn och bonusbarn verkar fungera bäst så har de fått definiera sina egna roller utan krav på att de "måste" ta en föräldraroll eller "måste" se pappas tjej som en extramamma.

Jag är som en extra föräldrafigur för min bonusdotter. Idag. Det har tagit nästan tio år att komma dit. I början behövde jag inte ta något som helst ansvar. Om jag inte ville. Min make hade varit ensam pappa och klarade av den rollen trots att han träffade mig. Jag behövde inte följa med till lekparken om jag inte ville. Jag behövde inte gör något med hans dotter, som jag, eller hon, inte ville. Vilket då gjorde att det var mycket roligare att nån gång följa med till badhuset, eftersom det var mitt fria val. Jag behövde absolut inte ta hand om henne som mitt eget. Men självklart skulle jag respektera och visa hänsyn till hans dotter. Det räckte gott. Och eftersom det inte fanns några som helst krav på att jag skulle älska henne som mitt eget, så var det så otroligt mycket lättare att börja tycka om henne för den fina lilla tjej hon var.
    Han behövde heller inte ta något ansvar för mina hundar eller hästar. Det var jättemysigt om han ville följa med till stallet eller gå med ut på promenaden, men ville han inte det så behövde han verkligen inte det. Inte blev jag sur på honom för det. Visst kunde han gå ut och fodra om jag inte kunde, men även det var en fråga från min sida och inte något jag tog för givet. Hade han inte kunnat så hade jag fått fixa det på annat sätt. Att han inte var särskilt trygg med att gå ut med mina två stora hundar själv fick jag ju förstås också respektera. Däremot respekterade han att hundar och hästar tog enormt mycket av min tid.

Hade vi lyssnat på vad bonus mamma tyckt så skulle jag absolut inte få ta någon "föräldraroll" över huvud taget. Hon hade två föräldrar och det räckte (och i det håller jag f.ö helt med henne). Jag kunde får ge henne mat, men jag fick inte läsa godnattsaga. Jag fick tvätta hennes kläder men jag fick inte trösta henne när hon var ledsen.  Jag fick med andra ord sköta det praktiska runt hennes dotter, men jag fick inte vara del av det känslomässiga.

Så vad som definieras som föräldraroll tror jag skiljer sig från individ till individ. Är det att hämta på dagis nån gång då och då? Är det att sitta hemma varje kväll med barnet under umgänge så den "riktiga" föräldern kan gå och träna/träffa sina kompisar/festa? Är det att vara en avlastningsperson även för den andra föräldern - även på dennes tid? Lägga sin semester på att ta hand om barn som egentligen vill vara på fritis?

Så att gå in och säga att man ska göra si eller så, tror jag inte på. Inte när det handlar om individer. Man kan säga att JAG önskar att den man jag lever med tar en föräldraroll. Men man kan aldrig kräva att någon annan ska göra det för annars är man skadlig för de inblandade barnen. För huruvida man inte lever själv i den familjen så har man ingen aning om hur det påverkar barnen. Eller de vuxna. Det kanske funkar kanonbra att inte ta en föräldraroll utan bara vara pappas tjej. Vad vet vi?

Svar på tråden Bonusbarn och förhållanden