• Anonym (ont)

Besvär av ytlig hemorrojd - vad hjälper?

Har från och till haft besvär av hemorrojder. Hade redan som 25-åring första besvären med en ganska liten, ytlig hemorrojd, som försvann av sig själv. Under min graviditet blev den lite värre, från och till. Tror jag testade på den där salvan AC3 comdort då. Den hemorrojden besvärade inte så mycket och försvann av sig själv.

För ett halv år sen fick jag en till ytlig hemorrojd. Förstod inte först vad det var och hade väldigt ont. men den försvann av sig själv inom några veckor. Men den har kommit tillbaka två gånger, alltid efter att jag haft problem med magen (ska försöka undvika förtsoppningar så mycket det bara går nu! men det blir svårt, har alltid haft problem med förstoppning nu som då). Nu har jag den igen, och trots enträgen noggran hygien etc en vecka så känns det inte som att något alls hänt!

Nu är jag trött på den där grejen i rumpan! Min semester börjar nu och jag vill inte ha ont i röven då Skrattande

Andra som haft problem med detta, vad kan ni rekommendera? Vilka salvor och hemmaknep funkar bra?

Har läst på nätet att man ska försöka med egenvård i en par tre veckor först, och om inte det hjäper så kan man uppsöka läkare. Min hemorrojd är inte SÅ stor, tror inte den ens är 1 cm bred, och så är den max 2 cm lång, ytlig, alltså typ vi kanten på analen. Så jag tänkte nog försöka se om den går om av sig själv först.
    Det att jag slipper från mitt sittande skrivbordsjobb nu till semestern hjälper säkert också!

• Svar på tråden Besvär av ytlig hemorrojd - vad hjälper?
  • Anonym (Aj)

Xyloproct på Apoteket. Finns både salva och stolpiller. Innehåller dessutom bedövningsmedel.

Måste förvaras i kylskåp så du får be personalen om det eftersom de har varorna bakom kassan.

• Anonym (ont)

Kom just tillbaka från apoteket. Tyckte det var lite för pinsamt att fråga nån i personalen (löjligt, jag vet!) så jag kollade bara det de hade i hyllan. Där fanns AC# och Sheriproct. Det kom nog en försäljare sen och frågade om jag behövde hjälp, så jag frågade henne vad det är fö skillnad på AC3 och Sheriproct och hon svarade att Sheriproct är "starkare", så jag köpte den. Hoppas det ska hjäpa, annars får jag gå be om Xyloproct.

Hade världens tryck tidigare idag och svårt att sitta. Men då jag gick på toa för att tvätta + sätta på salva, så kom jag fram till att trycket nog berodde på lite bajs som ville ut Tungan ute Besvärligt då man inte riktigt vågar krysta på toa, av rädsla att det ska bli värre, svårt att veta om man är riktigt "tömd" då.

Såg nånstans nåt om maskrosrot, att det kunde hjälpa. Erfarenheter? Var får man tag på sånt (förutom trädgården).

• Anonym (Aj)

Jag vet, tycker inte heller om att be om det. Känns pinsamt. Men man får tänka att personalen är van. :)

Krysta ska du helst inte göra nu. Då blir hemorrojden värre tror jag. Gör ju så jävla ont med. Det bästa du kan göra är att köra salva och piller. Man kan köra båda samtidigt. Rätt skönt med för salvan som är i kylskåp svalkar också.

Maskrosroten hade jag skippat helt...

• Anonym (Sd)

Smörja inte allt för mycket. Tvätta av och badda torrt. Ska inte va blött alls :) ät mörkt knäckebröd utan smör. Det plus att va noga med att hålla torrt fick mina att torka ut och bli små under graviditeten ( och dom va jättestora och många ) sen vid förlossningen kom dom tillbaka och va superstora. Använde xyloproct på bb och sen hemma höll jag torrt och åt knäckebröd och då försvann dom snabbare än innan fast dom va myycket värre. :) hoppas det blir bra, vet hur jävligt det kan va :/

• Anonym (ont)

Tack för era svar!

Har nu prövat sheriproct och tyckte att det hjälper ganska bra direkt! Man fick smörja upp till 4 ggr den första dagen, sen 2 ggr om dagen och sen så det är i princip symptomfritt så skulle man fortsätta i typ en vecka till 1 gång om dan.

Har försökt hålla torrt tidigare i veckan. Har en handdusch på toa, så jag har tvättat efter varenda toabesök och försökt hålla torrt, men känns som att enbart det inte hjälpt den här gången.

Hoppas innerligt att den ger med sig nu, så jag blir av med den! Lär väl säkert komma tillbaka igen nån gång. Men då är det ju inte lika farligt om man vet att det finns nåt som hjälper.

Om man är bajsnödig trycker det på riktigt obehagligt, men är ju nästan lite rädd för att gå bajsa nu Obestämd Nå, inte bra att hålle det inne heller!

• Anonym (Prova!)

Jag hade helt klart testat maskrosrot!
    Kostar ingenting, är naturligt, och dessutom bra för en hel massa annat. Bl a främjar rötterna matsmältningen, dom är detox, en kompis dotter blev av med akne, etc...

Bara fördelar!
    Har du ingenstans du kan gräva upp rötterna kan du beställa på nätet i tablettform.

• Anonym (ont)

Har nån av er någon gång varit till läkare och visat upp besvären?

Den hemorrojd jag hade under min graviditet visste jag inte ens att var en hemorrojd. Men den lämnade en liten skinnflik efter sig och läkare har sagt efteråt att det är en "uttorkad hemorrojd"

Den jag har nu är väldigt likadan. Men jag vill minnas att min tidigare inte blev lika stor och öm.

Verkar som att scheriproct hjälper bra och det känns som att den redan krympt en del. Men om den var större tidigare, så var den också mjukare. Nu är det liksom en mindre men hårdare och ömmare knöl kvar.

Dum som jag är så har jag ju googlat lite, och är ju nu typ övertygad om att detta kräver läkarvård :D

Fast jag hoppas ju verkligen att salvan hjälper och den försvinner av sig själv :)

Hur snabbt blev ni av med era? Krävde det läkarbesök eller försvann dom enbart med receptfria salvor och stolpiller?

• Anonym (Aj)

Den kommer försvinna av sig själv. Men det kan dröja 3-4 veckor.

Ja jag var hos läkaren en gång när jag var 18 och hade fått en hemorrojd som var stor som en vindruva. Gjorde fruktansvärt ont! De kunde ha knutit ett snöre runt och "strypt" den, men jag lät den gå tillbaka av sig själv. Fick vara hemma från jobbet några dagar bara.

• blaa

Följer! Har två skinnflikar (intressant att de är uttorkade hemorojjder haha) som aldrig försvinner :( Finns det något man kan göra förutom att gå till läkaren?

• Alexandra K
    Anonym (ont) skrev 2016-07-08 08:01:57 följande:

Har från och till haft besvär av hemorrojder. Hade redan som 25-åring första besvären med en ganska liten, ytlig hemorrojd, som försvann av sig själv. Under min graviditet blev den lite värre, från och till. Tror jag testade på den där salvan AC3 comdort då. Den hemorrojden besvärade inte så mycket och försvann av sig själv.

För ett halv år sen fick jag en till ytlig hemorrojd. Förstod inte först vad det var och hade väldigt ont. men den försvann av sig själv inom några veckor. Men den har kommit tillbaka två gånger, alltid efter att jag haft problem med magen (ska försöka undvika förtsoppningar så mycket det bara går nu! men det blir svårt, har alltid haft problem med förstoppning nu som då). Nu har jag den igen, och trots enträgen noggran hygien etc en vecka så känns det inte som att något alls hänt!

Nu är jag trött på den där grejen i rumpan! Min semester börjar nu och jag vill inte ha ont i röven då Andra som haft problem med detta, vad kan ni rekommendera? Vilka salvor och hemmaknep funkar bra?

Har läst på nätet att man ska försöka med egenvård i en par tre veckor först, och om inte det hjäper så kan man uppsöka läkare. Min hemorrojd är inte SÅ stor, tror inte den ens är 1 cm bred, och så är den max 2 cm lång, ytlig, alltså typ vi kanten på analen. Så jag tänkte nog försöka se om den går om av sig själv först.

Det att jag slipper från mitt sittande skrivbordsjobb nu till semestern hjälper säkert också!

Hej!

Köp på Örta Gubben i Stockholm , Odengatan 37, torkade blommor av Kungsljus, latinskt namn Verbascum. Varje kväll lägg två till tre matskedar i termos, häll 90- graders vatten.

Drick allt nästa da delade på tre gånger. Om ca en vecka du glömmer vad hette ditt besvär.

Lycka till!
  • Anonym (G)
    Tofflans skrev 2016-07-08 08:59:49 följande:
    Det finns många olika mediciner på apoteket, du får prova dig fram vad som hjälper dig.
    Håller med
  • Anonym (Ajaj)

Jag fick hemorrojder efter graviditet som jag egentligen inte märkt av TILLS en dag jag fick så fruktansvärt ont. Hade aldrig trott att JAG nånsin skulle gå till läkaren och visa upp arslet .. men de gjorde jag! Hade så ont så jag hade inget val.. hade fått en sån stor så jag blev till å med sjukskriven i 2 veckor ..kunde ju nästan inte gå och allra minst sitta.

Lagom pinsamt sjukintyg " trombolisk hemorrojd" ... men först då fick jag veta hur vanligt detta är. Fick pulver för magen och xylocain.

Svar på tråden Besvär av ytlig hemorrojd - vad hjälper?