Besvär av ytlig hemorrojd - vad hjälper?
Har från och till haft besvär av hemorrojder. Hade redan som 25-åring första besvären med en ganska liten, ytlig hemorrojd, som försvann av sig själv. Under min graviditet blev den lite värre, från och till. Tror jag testade på den där salvan AC3 comdort då. Den hemorrojden besvärade inte så mycket och försvann av sig själv.
För ett halv år sen fick jag en till ytlig hemorrojd. Förstod inte först vad det var och hade väldigt ont. men den försvann av sig själv inom några veckor. Men den har kommit tillbaka två gånger, alltid efter att jag haft problem med magen (ska försöka undvika förtsoppningar så mycket det bara går nu! men det blir svårt, har alltid haft problem med förstoppning nu som då). Nu har jag den igen, och trots enträgen noggran hygien etc en vecka så känns det inte som att något alls hänt!
Nu är jag trött på den där grejen i rumpan! Min semester börjar nu och jag vill inte ha ont i röven då
Andra som haft problem med detta, vad kan ni rekommendera? Vilka salvor och hemmaknep funkar bra?
Har läst på nätet att man ska försöka med egenvård i en par tre veckor först, och om inte det hjäper så kan man uppsöka läkare. Min hemorrojd är inte SÅ stor, tror inte den ens är 1 cm bred, och så är den max 2 cm lång, ytlig, alltså typ vi kanten på analen. Så jag tänkte nog försöka se om den går om av sig själv först.
Det att jag slipper från mitt sittande skrivbordsjobb nu till semestern hjälper säkert också!