• eg90

Nervös inför att köra bil

Jag är så nervös inför att ta bilen till jobbet idag.
    Har haft körkort sedan 09 men kör inte så ofta.
    Till jobbet är det 5 mil som körs på E4an, sedan genom centrala Umeå med mycket rondeller och bilar. Ska köra idag vid 15 tiden.
    Bilen är gammal och kan ibland lägga av tex inför rondeller, dock så har detta inte hänt så ofta på senare tid.

Så nervös så jag mår illa.........

• Svar på tråden Nervös inför att köra bil
  • Anonym (Förstår)

Hur gick det för dig? Det är samma för mig. Tog körkort för typ fyra år sedan och har i princip inte kört sen dess. Körde förra året och fick då tre kärringstopp i en och samma korsning och flera bilar tutade på mig. Jag blev så stressad så jag nästan började gråta. Har sen dess en mental spärr som har gjort att jag är rädd för att köra. Nu har vi fått en bil och jag har åkt hem till ett par släktingar (som bor typ 70 mil från oss) och lånar deras bil i deras lilla samhälle och kör varje dag för att öva. Har ångest varje gång det är ett rödljus och jag måste stanna och sen få igång bilen för att det ska bli som förra året. Hade det varit upp till mig hade jag gärna haft en automat men vi har fått en manuell bil, så nu måste jag klara av att köra den. För mig är det inte körningen i sig som är jobbigt utan just dragläget vid start.

• eg90
    Anonym (Förstår) skrev 2016-07-08 21:11:21 följande:

Hur gick det för dig? Det är samma för mig. Tog körkort för typ fyra år sedan och har i princip inte kört sen dess. Körde förra året och fick då tre kärringstopp i en och samma korsning och flera bilar tutade på mig. Jag blev så stressad så jag nästan började gråta. Har sen dess en mental spärr som har gjort att jag är rädd för att köra. Nu har vi fått en bil och jag har åkt hem till ett par släktingar (som bor typ 70 mil från oss) och lånar deras bil i deras lilla samhälle och kör varje dag för att öva. Har ångest varje gång det är ett rödljus och jag måste stanna och sen få igång bilen för att det ska bli som förra året. Hade det varit upp till mig hade jag gärna haft en automat men vi har fått en manuell bil, så nu måste jag klara av att köra den. För mig är det inte körningen i sig som är jobbigt utan just dragläget vid start.

Det gick bra, kom fram oskadd. Dock var väl kanske inte min körning den bästa. Växlade segt ibland så bilen hoppade, råkade gena lite i ronmdeller osv.
    Har kört hela helgen men då jag far vid 8 så är det lite bilar och hem vid 23 samma sak där.
    Men idag börjar jag kl 16 så då kommer det vara mycket bilar :(
  • Anonym (?)

Enda att göra är ju att köra mer. Man bor ju säkrare och säkrare ju mer man kör. Låter man andra köra eller låter bilen stå så är det ju klart man blir osäker. Sen vet jag inte riktigt vad ni är nervösa för egentligen? Är det för vad andra ska tycka eller för vad som kan hända?

• Anonym (Förstår)
    Anonym (?) skrev 2016-07-11 12:38:52 följande:

Enda att göra är ju att köra mer. Man bor ju säkrare och säkrare ju mer man kör. Låter man andra köra eller låter bilen stå så är det ju klart man blir osäker. Sen vet jag inte riktigt vad ni är nervösa för egentligen? Är det för vad andra ska tycka eller för vad som kan hända?

För mig handlar det nog om båda delarna. När jag körde för ett år sen fick jag kärringstopp i en korsning vilket resulterade i att bilar började tuta på mig vilket såklart gjorde mig ännu mer nervös vilket gjorde att jag fick två kärringstopp till innan jag lyckades ta mig därifrån. Efter det så har jag blivit rädd för att det ska hända något. Tänk om jag får kärringstopp när jag ska iväg och bilen bakom inte är beredd på det och således kör in i mig?! Nu har jag dock kört varje dag i en veckas tid och självförtroendet börjar tack och lov komma tillbaka.
  • Anonym (Herregud)
    eg90 skrev 2016-07-11 11:47:45 följande:

Det gick bra, kom fram oskadd. Dock var väl kanske inte min körning den bästa. Växlade segt ibland så bilen hoppade, råkade gena lite i ronmdeller osv.

Har kört hela helgen men då jag far vid 8 så är det lite bilar och hem vid 23 samma sak där.

Men idag börjar jag kl 16 så då kommer det vara mycket bilar :(

Tycker det är skrämmande att läsa sånt här. Det är såna som ni som orsakar trafikolyckor! Kör inte om ni inte känner er säkra herregud.

Folk alltså...
  • Anonym (Aah)
    Anonym (Herregud) skrev 2016-07-11 13:30:19 följande:

Tycker det är skrämmande att läsa sånt här. Det är såna som ni som orsakar trafikolyckor! Kör inte om ni inte känner er säkra herregud.

Folk alltså...

Håller helt med!
  • elyse

Investera i några körlektioner. Kan du behöva för att hålla dig uppdaterad.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Aah) skrev 2016-07-11 13:32:57 följande:

Håller helt med!

Det enda rätta när man är i en sådan sits är att övningsköra igen på vägar som inte är så trafikerade och sedan långsamt trappa upp. Skönt att vi är fler som tycker så iaf... Men jag blir livrädd när jag läser sånt här. Inte så kul om en sådan jävla människa råkar köra in i min bil där jag har två små barn!
  • eg90

Jag har kört flera gånger nu och tycker redan jag börjar bli bättre.
    Håller avståndet gott och väl på vägarna, bromsar i tid, har råkat gena någon gång i rondell men då mitt i natten då det inte var någon trafik, samma sak när jag växlar fel så har det inte varit någon bil bakom och jag blir bättre och bättre på även detta.

Orsaken till min körrädsla är väl mest att jag en gång mötte en sopbil på en liten grusväg och tog ut för mycket i sidled så jag hamnade i ett litet dike.

• Anonym (??)

Lite ot och jag menar inte att vara elak men jag förstår inte folk idag minsta lilla motgång eller nåt går snett så blir man livrädd och provar aldrig igen. Då har man plötsligt fobi och kan inte göra vad det nu var igen. Folk är så ängsliga, rädda och känsliga så det är rent skrämmande

Bra att du kommer igång och kör ts det är den enda lösningen på din osäkerhet

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Herregud) skrev 2016-07-11 13:41:23 följande:
    Det enda rätta när man är i en sådan sits är att övningsköra igen på vägar som inte är så trafikerade och sedan långsamt trappa upp. Skönt att vi är fler som tycker så iaf... Men jag blir livrädd när jag läser sånt här. Inte så kul om en sådan jävla människa råkar köra in i min bil där jag har två små barn!
    Jag är snarare rädd att de som haft körkort länge är de som ska köra in i min bil där jag har mitt barn. De är dessa människor som kör för fort, tar onödiga risker och inte håller avstånd. 

Annars håller jag helt med dig i att man ska "övningsköra" innan man ger sig ut i mycket trafik. Vi bor i storstad och har aldrig haft bil då vi bor centralt. Nu behöver vi en bil efter att ha fått barn. Därför åkte jag till ett par släktingar ca 70 mil bort (liten stad) för att öva upp mitt körande. Även om det var lite trafik på dagarna så började jag köra på kvällarna när det var i princip bilfritt och sen ökade "svårighetsgraden". 

När jag tog mitt körkort hade jag inga som helst problem med att köra bil. Mitt misstag var att inte skaffa bil vilket då gjorde att jag känner mig osäker, speciellt när jag ska få till dragläget efter att ha stått still. Nu när jag kört en del känns det mycket bättre. Kommer ändå börja med att köra sent på kvällarna i min stad, då det inte är så mycket trafik, tills jag känner mig helt säker, innan jag ger mig ut i den "riktiga" trafiken. 
Svar på tråden Nervös inför att köra bil