Anonym (Herregud) skrev 2016-07-11 13:41:23 följande:
Det enda rätta när man är i en sådan sits är att övningsköra igen på vägar som inte är så trafikerade och sedan långsamt trappa upp. Skönt att vi är fler som tycker så iaf... Men jag blir livrädd när jag läser sånt här. Inte så kul om en sådan jävla människa råkar köra in i min bil där jag har två små barn!
Jag är snarare rädd att de som haft körkort länge är de som ska köra in i min bil där jag har mitt barn. De är dessa människor som kör för fort, tar onödiga risker och inte håller avstånd.
Annars håller jag helt med dig i att man ska "övningsköra" innan man ger sig ut i mycket trafik. Vi bor i storstad och har aldrig haft bil då vi bor centralt. Nu behöver vi en bil efter att ha fått barn. Därför åkte jag till ett par släktingar ca 70 mil bort (liten stad) för att öva upp mitt körande. Även om det var lite trafik på dagarna så började jag köra på kvällarna när det var i princip bilfritt och sen ökade "svårighetsgraden".
När jag tog mitt körkort hade jag inga som helst problem med att köra bil. Mitt misstag var att inte skaffa bil vilket då gjorde att jag känner mig osäker, speciellt när jag ska få till dragläget efter att ha stått still. Nu när jag kört en del känns det mycket bättre. Kommer ändå börja med att köra sent på kvällarna i min stad, då det inte är så mycket trafik, tills jag känner mig helt säker, innan jag ger mig ut i den "riktiga" trafiken.