• Anonym (Ts)

Jag har inte kunnat amma innan är det lönt att ens försöka med nr 3?

Mitt första barn föddes i normal tid. Jag försökte amma men bebis bara skrek och ville knappt ta bröstet han gick inte upp i vikt och när jag pumpa kom inte mycket ut. Efter 3 mån försök att amma där jag även fått ge flaska för han skulle gå upp i vikt gav jag upp.

Nr 2 föddes nästan 3 mån tidigt. Jag pumpa 5 veckor. Fick som mest ut sammanlagt 15 ml på båda brösten det var när jag inte pumpat på en hel natt.(pumpade oftast var 3:e trimme) insåg att det inte va lönt längre och sluta.

Nu väntar vi bebis nr 3. Det är en stor sorg för mig att inte kunna amma. Jag vill verkligen men med det lilla jag får ut är det väll knappast lönt att ens försöka? Jag är nästan platsbröstad så jag börjar undra om jag helt enkelt har outvecklade bröst och få mjölkkörtlar? Har någon mer varit i situationen?

• Svar på tråden Jag har inte kunnat amma innan är det lönt att ens försöka med nr 3?
  • Fairydust

Jag har haft problem med att amma mina första två barn, slutade efter ca 3 resp 2 månader. Men det funkar med trean! Han är nu 4,5 månad och det går bra. Tänkte innan han föddes att jag inte orkade försöka igen, men gjorde det iaf och det är jag väldigt glad för! Så ja, försök!

• Anonym (Ts)
    Fairydust skrev 2016-07-08 22:09:27 följande:

Jag har haft problem med att amma mina första två barn, slutade efter ca 3 resp 2 månader. Men det funkar med trean! Han är nu 4,5 månad och det går bra. Tänkte innan han föddes att jag inte orkade försöka igen, men gjorde det iaf och det är jag väldigt glad för! Så ja, försök!

Vad hade du för problem?

Mår både dåligt över att jag inte "kan" och skäms. När man får barn frågar alla om amningen :(
  • Rocket Mania

Jag tycker att om du vill amma så ska du försöka. Varje barn är en ny amningschans, det kan gå jättebra den här gången. Eller så går det inte nu heller och då vet du det.

Vad andra tycker ska du strunta i, det är faktiskt inte deras sak.

Ett tips om du vill amma är att ta kontakt med amningshjälpen redan nu. De kan hjälpa med tips och kanske lite boktips o dyl 

Lycka till vad du än bestämmer dig för!

• Anonym (Lisa)

Jag har haft liknande som du för mina 2 barn, men inte orkat försöka lika länge. Jag är också nästan plattbröstad och tror att det har med det att göra, även om de säger att "alla kan amma".
    Om du vill försöka så gör det. Det kan bli annorlunda denna gång. Jag har gjort det så länge jag känt att det varit värt besväret, så länge som jag inte mått dåligt av att försöka. Jag vill hellre njuta av min bebis och få en fin första tid tillsammans än att bara känna stress. Om man försöker iallafall i början så kanske barnet får i sig råmjölken som är värdefull.

• Fairydust
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-08 22:12:49 följande:

Vad hade du för problem?

Mår både dåligt över att jag inte "kan" och skäms. När man får barn frågar alla om amningen :(

Åh, jag förstår dig, men du ska ju inte skämmas! Går det inte så går det inte.

Första gick inte upp ordentligt i vikt. Försökte också pumpa men fick inte ut mycket. Började ge lite ersättning som hon slukade och sen ratade hon amningen.

Andra samma sak, gick upp ännu sämre i vikt, men hon hade också mjölkallergi och lite annat som gjorde att jag tillslut gav upp. Båda gångerna försökte jag pumpa och pumpa för att öka produktionen, men det funkade inte alls.
  • Anonym (Kontakta amningshjälpen)

Dom kan sitt kan jag säga.

Napp, flaska och ersättning kan försvåra amningen ordentligt.

Undvik alltså det!

Drick MYCKET vatten, ät mycket och fet mat, sov så mycket du kan, tänk fridfulla tankar, försök få babyn att ta bröstet i sömnen och låt det rinna till flera gånger och på så sätt öka produktionen och babyn får då även i sig den feta mjölken.

Prova att amma liggandes på sidan. Att gå i rask bestämd takt kan ibland hjälpa att få babyn at ta tag. Om babyn inte tömmer bröstet så se till att lära dig att pumpa ut resterande förhand. Att pumpa med handen liknar mer babyns sugteknik.

Jag använde amningsnapp (eller var det nu kallas, Gud jag har glömt bort namnet tror jag) på brösten från början för att babyn släppte taget och skrek m.m..

Jag ville verkligen inte använda det och kände stor sorg men tillslut blev jag av med skiten. Men att liggamma och se till att jag fick i mig mat, sömn och dryck samt att tömma tömma tömma gjorde min produktion stark. Ammar fortfarande efter 2 år. Får ut 500 ml per tillfälle.

Kellymom.com är en bra sida.

Med vilja så fixar du det

Bvc har inte tillräcklig kunskap kring amning så ta hjälp från mig ville jag skriva haha nej men Amningshjälpen och kellymom

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kontakta amningshjälpen) skrev 2016-07-09 00:32:09 följande:

Dom kan sitt kan jag säga.

Napp, flaska och ersättning kan försvåra amningen ordentligt.

Undvik alltså det!

Drick MYCKET vatten, ät mycket och fet mat, sov så mycket du kan, tänk fridfulla tankar, försök få babyn att ta bröstet i sömnen och låt det rinna till flera gånger och på så sätt öka produktionen och babyn får då även i sig den feta mjölken.

Prova att amma liggandes på sidan. Att gå i rask bestämd takt kan ibland hjälpa att få babyn at ta tag. Om babyn inte tömmer bröstet så se till att lära dig att pumpa ut resterande förhand. Att pumpa med handen liknar mer babyns sugteknik.

Jag använde amningsnapp (eller var det nu kallas, Gud jag har glömt bort namnet tror jag) på brösten från början för att babyn släppte taget och skrek m.m..

Jag ville verkligen inte använda det och kände stor sorg men tillslut blev jag av med skiten. Men att liggamma och se till att jag fick i mig mat, sömn och dryck samt att tömma tömma tömma gjorde min produktion stark. Ammar fortfarande efter 2 år. Får ut 500 ml per tillfälle.

Kellymom.com är en bra sida.

Med vilja så fixar du det

Bvc har inte tillräcklig kunskap kring amning så ta hjälp från mig ville jag skriva haha nej men Amningshjälpen och kellymom

Ursäkta men har du ens läst mitt inlägg? Jag får ut 8 ml samtidigt det går inte att amma ett barn fullt på det. Skulle jag inte ge ersättning skulle mitt barn dö av svält. Jag är nästan helt plattbröstad hur ska jag kunna amma liggandes? Vad underbart att du får ut 500ml var glad för det men ditt inlägg gör mig bara ledsen. Det går inte för alla min vilja har varit lika stor varje gång men mina barns hälsa går långt före. Sköterskorna på neo sa även till mig förra gången att det nog inte skulle tjäna till att försöka mer när jag efter 5 veckor fortfarande fick ut under 10 ml.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-09 15:20:36 följande:

Ursäkta men har du ens läst mitt inlägg? Jag får ut 8 ml samtidigt det går inte att amma ett barn fullt på det. Skulle jag inte ge ersättning skulle mitt barn dö av svält. Jag är nästan helt plattbröstad hur ska jag kunna amma liggandes? Vad underbart att du får ut 500ml var glad för det men ditt inlägg gör mig bara ledsen. Det går inte för alla min vilja har varit lika stor varje gång men mina barns hälsa går långt före. Sköterskorna på neo sa även till mig förra gången att det nog inte skulle tjäna till att försöka mer när jag efter 5 veckor fortfarande fick ut under 10 ml.

Vad du får ut med pump säger ingenting om hur mycket barnet får ut genom amning

Det är faktiskt vanligt att inte kunna släppa till pump, det är för olikt barnets riktiga sug och stimulans (vad reklamen än säger)

Bröstet storlek säger inte heller så mycket om mängden mjölk då den kan "tillverkas" under tiden barnet ammas

Har du vägt barnet, ammat och sen vägt igen?

Det är enda sättet att veta hur mycket barnet får i sig

Har viktökningen varit 0g eller har det bara varit mindre än vad bvc/kurvorna säger? Med vilka intervaller har vägningen skett?

Vad äter du? Hur mycket?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2016-07-09 15:31:38 följande:

Vad du får ut med pump säger ingenting om hur mycket barnet får ut genom amning

Det är faktiskt vanligt att inte kunna släppa till pump, det är för olikt barnets riktiga sug och stimulans (vad reklamen än säger)

Bröstet storlek säger inte heller så mycket om mängden mjölk då den kan "tillverkas" under tiden barnet ammas

Har du vägt barnet, ammat och sen vägt igen?

Det är enda sättet att veta hur mycket barnet får i sig

Har viktökningen varit 0g eller har det bara varit mindre än vad bvc/kurvorna säger? Med vilka intervaller har vägningen skett?

Vad äter du? Hur mycket?

Varannan dag vägdes mitt första barn och han gick inte upp överhuvudtaget. Gick även ner innan jag börja med ersättning. Just nu är jag gravid som jag skrev i TS.
  • Rocket Mania
    Vad du kan pumpa ut säger inget om din faktiska mjölkmängd, vissa släpper helt enkelt inte till en pump. Att ha små bröst säger inte heller speciellt mycket, mjölkgångarna går i brösten och vidare uppåt vid sidan av upp mot armhålan.
  • Anonym (Lisa)
    Hon skriver att "med vilja så fixar du det" och det är något man ofta får höra. Lyssna på det om du vill eller skit i det (som jag). Jag är övertygad om att alla inte alls kan amma. Bara för att man har en livmoder och äggstockar är det inte säkert att man kan bli gravid och jag tror det är samma med amning. Inte alla bröst funkar.
    Om man försöker men barnet mår dåligt måste man ju ge ersättning, tack och lov att det finns!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-09 18:57:50 följande:

Hon skriver att "med vilja så fixar du det" och det är något man ofta får höra. Lyssna på det om du vill eller skit i det (som jag). Jag är övertygad om att alla inte alls kan amma. Bara för att man har en livmoder och äggstockar är det inte säkert att man kan bli gravid och jag tror det är samma med amning. Inte alla bröst funkar.

Om man försöker men barnet mår dåligt måste man ju ge ersättning, tack och lov att det finns!

Det är precis det som gör mig ledsen. Att folk inte tror man försöker för man inte kan...

Och att inte ge ersättning när barnet går ner i vikt är ju totalt omöjligt. Tror väll egentligen inte det går denna gången heller. Men det är så svårt att acceptera när man gärna vill. Men du har väldigt rätt i det du säger att alla kan inte få barn trotts äggstockar och livmoder!
  • Anonym (Kontakta amningshjälpen)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-09 19:06:09 följande:

Det är precis det som gör mig ledsen. Att folk inte tror man försöker för man inte kan...

Och att inte ge ersättning när barnet går ner i vikt är ju totalt omöjligt. Tror väll egentligen inte det går denna gången heller. Men det är så svårt att acceptera när man gärna vill. Men du har väldigt rätt i det du säger att alla kan inte få barn trotts äggstockar och livmoder!

Men kära ts. Sjävklart förstår jag att du har försökt och att du har viljan är väl ingen fråga om?

Det finns jättemånga mammor som har ammat trots att dom är plattbröstade.

Det är så otroligt viktigt att få RÄTT råd och stöd när man har problem med amningen får man inte det ja då kan det ofta gå åt skogen.

När det gäller mjölkproduktionen så har jag kämpat, gråtit floder och velat ge upp emellanåt men jag fortsatte att kämpa och jag är väldigt glad att jag fick rätt hjälp det hade inte gått annars.

Att amma yngsta var väldigt viktigt för mig då jag hade sorg över att inte ha fått möjlighet att amma mellanbarnet.

Med det sagt så hoppas jag att du kan ta till dig mina tidigare råd ang produktionen och att ta hjälp utav Amningshjälpen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-09 19:06:09 följande:

Men du kan ju om du vill mys/delamma och ge ersättning resten, det måste inte vara antingen eller
  • Anonym (2 cents)

Kanske ett svar du inte är intresserad av men... Ger mitt barn ersättning och gjort sedan han föddes och det är väldigt skönt och smidigt. Mådde dåligt först över att jag inte kunde amma men när jag väl körde på med ersättning och mjölken sinat så var det faktiskt en otrolig lättnad.

Hoppas du blir nöjd med vilket val du än tar, ville bara flika in att acceptera ersättning från början kan kännas väldigt befriande.

• pigglet

Jag har inte hört att bröstens storlek skulle påverka om man kan amma eller inte? Tur det, då jag har BH-storlek 75AA när jag inte är gravid.... Amningen har funkat fint i alla fall.

Men det kan säkert vara så att för vissa kvinnor går det bara inte. Samtidigt har du ju fått ett positivt svar här också, från en mamma som inte kunde amma 2 första barnen men så funkade det bra med tredje. Varje barn är olika, och även bebisen behöver ju lära sig att amma, det måste ju inte vara just för mamman det krånglar.

Så känns det viktigt för dig - prova. Ta hjälp av amningsmottagningen.

Svar på tråden Jag har inte kunnat amma innan är det lönt att ens försöka med nr 3?