• Anna198407

Min son på 1,5 år skriker sig till sömn varje kväll , vet inte vad vi ska göra!?

Min lille kille har varit en periodare när det gäller sömnen , ibland somnat i tid ( vid 8 ) och sovit i sin egen säng hela nätter , och ibland har han sovit mer oroligt så att jag har fått lägga honom hos mig . Men större delen så har han sovit helt ok .

Jag var hemma med honom i cirka 1år och 5 månader , nu har jag börjar jobba och min sambo är hemma över sommaren . Redan bara några dagar efter att vi bytt så började han sova oroligt och har inte velat sova själv sedan dess . Och läggningen på kvällarna har blivit svår . Han får vällingen i famnen hos någon av oss sedan får han lov att somna i vår säng men han skriker och skriker och vill inte sova trots att klockan är sent närmare halv 10-10 , det slutar med att han somnar av ren trötthet efter all frustration , vilket för mig känns fruktansvärt ! .

Jag har provat sjunga , läsa, lyssna på vaggvisor men inget funkar . Jag klappar på honom men han blir bara mer arg .

Numera är det dock pappan som nattar och sover med honom eftersom att jag ska upp och jobba . Men ikväll fick jag prova lägga honom vilket kändes som en ren kamp ! och så har det inte varit tidigare när jag varit hemma med honom .

Känner någon igen sig i detta och kan ge oss tips ? BVC känns inte till så mycket hjälp.

Är detta någon såkallad fas bara? Har hört att dom gärna sover dåligt när de sedan börjar förskola ? Vilket han gör om 1,5 månad .

Eller har han blivit så påverkad av att vi har bytt av varandra så att jag jobbar och min sambo är hemma ?

Jag känner liksom inte igen detta beteendet och det känns hemskt att han ska behöva vara så ledsen ( men ändå försöker jag göra vad jag kan för att hjälpa och trösta )

• Svar på tråden Min son på 1,5 år skriker sig till sömn varje kväll , vet inte vad vi ska göra!?
  • Anna198407

Han sover cirka 1 timme på dagen . Ska vi försöka ta bort den sömnen ?

Känns lite tidigt men om det är ett alternativ till att komma i säng i tid på kvällen så vad gör man ?

• Anonym (Testa)

Först och främst tycker jag ni ska testa att han sover med dig, han är förmodligen mitt i separationsfasen och saknar dig massor. Ge honom så mycket tid och närhet som möjligt av dig!

Men prova också att försöka bryta mönstret. Brukar han somna i bilen? Prova i så fall att köra en stund med honom när det är dags att sova. Eller gå med vagnen. Något som gör att det blir annorlunda.

• Anna198407

Det konstiga är ju dock att han vill att pappa nattar . Det har gått bra med vem som av oss tidigare men nu måste det vara pappa annars vägrar han ta vällingen . Ikväll bytte vi bara för att vi känner att jag måste kunna göra det också .

• Ellie

Är han övertrött? När börjar ni lägga honom? Vår äldsta dotter somnade vid 18 i den åldern. Yngsta somnar vid 19 (hon är 16 månader nu), efter ca 1 timmas lek i sängen (tar lika lång tid även om vi lägger henne senare). Jag minns att äldsta också höll på väldigt länge med att springa runt i sängen i den åldern, men då var hon inte ledsen.

Vill han att pappan lägger honom så är det väl lika bra att han får göra det en period? Du kan ju lägga honom om pappan inte är tillgänglig, eller behöver en paus, men annars behöver du ju egentligen inte kunna lägga honom just nu. Det ändrar sig fort, och rätt som det är vill han somna med dig igen.

Han är som sagt mitt i separationsfasen och det är antagligen väldigt jobbigt för honom att du inte finns hemma som tidigare.

• Anonym (Se till)

att stackarn får sova med dig. Var med honom så mycket du kan och flytta fram förskolestart. Du måste lyssna på din modersinstinkt!

Är det annat som har förändrats när det gäller kosten? Bajsar han som han ska? Om inte så ge ett plommon varje dag. Och se till att han får gjort i lugn och ro.

Hade jag varit du så hade jag (om det är möjligt) försökt att gå ner i tid på arbetet tills mitt barn mår bra men det är jag det. Jag sätter barnen före allt.

Hoppas verkligen att det snart löser sig för er. Förstår att det gör ont i mammahjärtat att pojken ska behöva skrika sig till söms, låter inte bra...

• Ellie

Jag kom nu på att vid den åldern så var både jag och pappan med vid läggningen av äldsta barnet. Vi låg tillsammans i vår säng alla tre tills hon somnade. Kanske värt att prova?

• Anonym (Se till)
    Anna198407 skrev 2016-07-08 22:37:36 följande:

Det konstiga är ju dock att han vill att pappa nattar . Det har gått bra med vem som av oss tidigare men nu måste det vara pappa annars vägrar han ta vällingen . Ikväll bytte vi bara för att vi känner att jag måste kunna göra det också .

Ok. Kanske att ni kan somna tillsammans alla 3? Hans far kan ge flaskan ändå? Det är inte bra om pojken sover ensam den här perioden.
  • Anna198407

Jag jobbar bara 67% och oftast tider som 6.30-13 eller 14 , ibland kvällar vilket innebär att jag har minst halva dagar med honom. Jag värderar också mer tid med honom än att jobba 100% .

Jag har tyvärr inte möjlighet att vara hemma mer .

Inget annat har förändrats med honom vad jag märkt , han äter istort sett som vanligt och är för övrigt en glad och välmående kille . Han är jätte glad för både mig och pappan och jag ger honom all tid som jag bara kan . Det första jag gör när jag kommer hem är att gå ut på lekplats eller något annat och bara umgås med honom .

Så det enda som strular är nattningen och att han inte vill sova själv .

Sova själv har vi visserligen inget problem med ( det är mer BVC som är på oss om att han bör lära sig att somna själv i egen säng ) men jag ger honom hellre trygghet om han vil ha det . Men nattningen är ingen rolig grej just nu .

• Anna198407

Och övertrött känns det inte som att han är . Han blir jätte glad om han får komma ut och sitta i soffan vid tv istället . Men det känns inte riktigt bra att han gör det fram till klockan 10 på kvällen .

Vi har alltid nattat honom kl 8 och han har oftast somnat efter vällingen .

• Carambolan

Kan det inte vara så enkelt som att det är sommar och varmt och kvavt och ljust? Tycker att både stora och små i min familj sover dåligt just nu.

Svar på tråden Min son på 1,5 år skriker sig till sömn varje kväll , vet inte vad vi ska göra!?