• SweetJune

    Andra barnet och mammaledig, hade ni valt att pappan är ledig en vardag eller slutar jobbet tidigare?

    Hej!

    Andra barnet och mammaledig till hösten. Tänkte att pappan ska gå ner i tid, hade ni valt att ha en ledig vardag tillsammans utöver helgen eller sluta tidigare typ 2 dagar så han är hemma när äldsta kommer hem från förskolan? Någon som gjort liknande?

  • Svar på tråden Andra barnet och mammaledig, hade ni valt att pappan är ledig en vardag eller slutar jobbet tidigare?
  • Anonym (Frånskild idag...)

    Jag hade precis samma fundering när andra barnet var på väg. Pappan tyckte att båda alternativen (ledig dag eller sluta tidigare) var bra. Tills barnet kom. Han tog inte ut någon föräldratid alls! Han ville inte - trots att det fanns möjlighet. Idag är vi skilda, det var jag som ville separera. Jag tyckte inte att vi var någon familj längre när han betedde sig så och jag blev utarbetad och sjukskriven.

    Det här var väl inget svar på din fråga, men jag triggade så på din rubrik. Ibland blir saker inte som man tänkt sig, kan man säga...

    Lycka till med ert beslut! :)

  • Carambolan

    Sluta tidigare, gärna såpass att han kan hämta på förskolan någon eller några dagar.

  • Macpau

    Hej, vi har 2 flickor med 17 månaders mellanrum. Jag säger definitivt sluta tidigare! Vi har gjort så att min man jobbar långa dagar mån-tis, för att kunna sluta tidigare ons-fre. Har varit så skönt, speciellt de första 3 åren ( de är 4&5 nu så det är inte alls tungt längre att bara ensam med dem). . Men vi har valt att forsätter på samma sätt då det funkar bra för oss alla, även långsiktigt.

  • SweetJune
    Macpau skrev 2016-07-09 09:01:05 följande:

    Hej, vi har 2 flickor med 17 månaders mellanrum. Jag säger definitivt sluta tidigare! Vi har gjort så att min man jobbar långa dagar mån-tis, för att kunna sluta tidigare ons-fre. Har varit så skönt, speciellt de första 3 åren ( de är 4&5 nu så det är inte alls tungt längre att bara ensam med dem). . Men vi har valt att forsätter på samma sätt då det funkar bra för oss alla, även långsiktigt.


    Hej!

    Gjorde ni även så när du var mammaledig och gick den andra på förskolan? Hämtade pappa eller du?
  • Macpau

    Hos oss fick äldsta tjejen bara gå på fsk tis-tors 9-14, när jag var hemma med minsta. Jag lämnade och hämtade alltid. Nu när båda går på fsk lämnar alltid min man ( så de kan börja lite senare). Jag kan flexa och börjar 07, så jag kan hämta dem tidigare, runt 15.45.

  • Macpau

    Glömde svara- vi har alltid gjort så. Tufft de två första veckodagarna, men från onsdag var det så skönt

  • SweetJune
    Macpau skrev 2016-07-09 10:04:31 följande:

    Hos oss fick äldsta tjejen bara gå på fsk tis-tors 9-14, när jag var hemma med minsta. Jag lämnade och hämtade alltid. Nu när båda går på fsk lämnar alltid min man ( så de kan börja lite senare). Jag kan flexa och börjar 07, så jag kan hämta dem tidigare, runt 15.45.


    Tack för att du delade med dig
  • pigglet

    Hos oss var pappan ledig 1 dag/vecka, från första barnet föddes och 8 år framåt.
    Hur man väljer beror ju också på hur lång restid det är till jobbet, hur arbetssituationen ser ut osv. Maken pendlar 7 mil/dag, att jobba kortare dagar blir mycket köra bil för få arbetstimmar. Då var det bättre att vara ledig 1 dag/vecka.

    Barnen har varit hemma tills de varit ca 4 år. Sedan har jag skött hämtning/lämning på förskolan. De har gått 3 dagar/vecka, 5 timmar. Stressiga dagar, speciellt med nyfödd, då hade vi det bättre när alla var lediga tillsammans.

  • Macpau

    Men med facit i hand så borde vi faktist ha gjort så att min man slutade tidigare mån, ons och fre- då jag var hemma heldagar med barnen mån & fre. Om ni kan välja fritt så kan det vara en bra idé

  • SweetJune

    Vi har förskola 9-14 mån-fre i vår kommun men tänkte att sonen ska gå 3-4 dgr 9-14. Första året på förskolan gick han 3 dgr 9-14 och vi var hemma varsin dag, fungerade bra. Men hade varit skönt som sagt att pappan går ner i tid nu när andra kommer både så man kan umgås mer som familj, för barnen och underlätta för mig..

  • SweetJune
    pigglet skrev 2016-07-09 10:12:41 följande:

    Hos oss var pappan ledig 1 dag/vecka, från första barnet föddes och 8 år framåt.

    Hur man väljer beror ju också på hur lång restid det är till jobbet, hur arbetssituationen ser ut osv. Maken pendlar 7 mil/dag, att jobba kortare dagar blir mycket köra bil för få arbetstimmar. Då var det bättre att vara ledig 1 dag/vecka.

    Barnen har varit hemma tills de varit ca 4 år. Sedan har jag skött hämtning/lämning på förskolan. De har gått 3 dagar/vecka, 5 timmar. Stressiga dagar, speciellt med nyfödd, då hade vi det bättre när alla var lediga tillsammans.


    Jag håller med och 7 mil är en bit så hade också valt ledig en dag i veckan. Min man har 2 mil enkel väg, 30 min ungefär. Skönt att era barn varit hemma en längre tid.
  • Rani

    Min man har lämnat stora barnet de dagar hon gått hos dagmamman och kommit lite senare till jobbet de dagarna. Det har varit mer värt för mig än att han hämtat på eftermiddagen. Jag hatar att gå upp på morgonen och att få ihop det på morgonen med trotsig treåring och kinkig bebis funkar, men om jag kan slippa så är jag glad. Så jag valde sovmorgon framför att han kom hem tidigare.

    MEN om man inte ammar så kan ju en heldag ledigt vara bra. Då kan pappan vara hemma med bebisen och du kan göra saker med stora barnet. Hos oss har det lätt blivit så att stora känt sig bortglömt av mig, eftersom bebisen oftast är med och tar min fokus. Därför har det varit toppen när jag kunnat göra saker själv med henne. Visst finns helgerna, men det är lätt att de fylls av umgänge med vänner och hus- och trädgärdsfix. I alla falm för oss.

  • Jill 79

    Jag hade lätt valt en heldag. Då har man en heldag att kunna åka i väg och hitta på saker. Men vi har nära till jobbet så han är hemma strax efter fyra ändå. Dessutom slutar han tolv på onsdagar så han har en kort dag i alla fall.

  • Björken

    Vi väntar just nu på att Tjorven ska önska titta ut, så har ingen erfarenhet ännu. Men planen är att pappan ska vara hemma minst varannan fredag men jobba heldagar i övrigt (8-17). Storasyster är 5 år och kommer att gå på förskolan 9-14 mån-ons. Vi har bokat in några aktiviteter för henne efter förskolan (kör och gymnastik) som ligger måndag och tisdag em. Då får vi helt lediga torsdagar för lek med andra kompisar i samma situation och långhelger med hela familjen varannan vecka. Jag tror att det kommer att fungera bra. Vi äter middag runt 18,så maken hinner hem och kan laga/ta hand om barnen när jag lagar på vardagarna.
    Nu när jag skriver det hela inser jag att det förutsätter att Tjorven är ett ganska enkelt barn (som storasyster var), så vi får väl se vid jul om planen var bra eller inte. Som tur är styr maken över sina egna arbetstider så vi kan alltid ändra om det inte fungerar.

  • Drömsandra

    Kortare dagar de dagar duär hemma med bägge barnen och gärna någon ledig fredag lite då och då. Skulle jag rekommendera! :)

Svar på tråden Andra barnet och mammaledig, hade ni valt att pappan är ledig en vardag eller slutar jobbet tidigare?