• antistatic

Egentid, relationstid och tid med barnen

Hur fixar ni era relationer med flera mindre barn. Har två små barn som tar all tid. Dvs relationstid är begränsad men är såklart en planeringsfråga. Men någonstans känns det som att man behöver egen tid till ex träning för att må bra själv så man har lust och energi till sin partner, och man vill ju även att sin partner hinner ta hand om sig själv så både kropp och knopp är i form. Det känns som en omöjlig ekvation. Hur gör och tänker ni i denna fråga?

• Svar på tråden Egentid, relationstid och tid med barnen
  • Carambolan

Vi har tre barn. Vi har en varsin kväll i veckan och en heldag i månaden (ungefär) där vi tar vår "egentid". För mig är det föreningsengagemang och för maken mest häng med polare. Träna gör vi om ork finns efter att barnen somnat (vi har ett dygnet runt-öppet gym tvärs över gatan). "Relationstid" har vi också när barnen somnat eller i undantagsfall om vi skaffar barnvakt för att gå på en speciell konsert eller liknande.

• trilskas

Hm.. Maken har sin hobby varje söndag (heldag i princip) och ibland även lördag heldag. Vi två har kvällarna ihop efter att barnen lagt sig (födda -13, -14 och -16).

Jag ser de nästan som egentid när jag bara har ett barn med mig till affären osv. :)

Annars är det nog väldigt sällan som jag har egentid utanför hemmet så sett. Har hänt men de är lätt räknade på en hand.

• Sommar15
    trilskas skrev 2016-07-09 10:13:38 följande:

Hm.. Maken har sin hobby varje söndag (heldag i princip) och ibland även lördag heldag. Vi två har kvällarna ihop efter att barnen lagt sig (födda -13, -14 och -16).

Jag ser de nästan som egentid när jag bara har ett barn med mig till affären osv. :)

Annars är det nog väldigt sällan som jag har egentid utanför hemmet så sett. Har hänt men de är lätt räknade på en hand.

Förlåt men måste fråga - känner du inte behov av att ha motsvarande egentid till något du tycker om att göra eller har det bara blivit så att du inte har det?

Vi har kvällarna när barnet somnat som egentid och för oss själva, lite olika vad vi hittar på då men försöker iaf att inte alltid sitta framför tvn med varsin iphone... Oftast fix med hemmet eller träning faktiskt. Tränar en morgon/vecka var också. Varsin sovmorgon på helgen och en timme (ca) varje helgdag då vi får göra vad vi vill. Kan vara att luncha med en kompis, gå o träna, gå en promenad ensam eller vad som. "Nu vill jag ha min timme!" :)

Sen kan det såklart vara längre tider borta men då kompenseras man för det så det inte blir så att bara en är ute på grejer. Nu är min man på resa med kompisar över helgen, men det har jag inte känt behov av ännu (dottern är ett år).

Vi försöker också ha barnvakt i alla fall en gång/mån och göra något bara vi två.
  • trilskas
    Sommar15 skrev 2016-07-09 10:29:32 följande:
    Förlåt men måste fråga - känner du inte behov av att ha motsvarande egentid till något du tycker om att göra eller har det bara blivit så att du inte har det?

Vi har kvällarna när barnet somnat som egentid och för oss själva, lite olika vad vi hittar på då men försöker iaf att inte alltid sitta framför tvn med varsin iphone... Oftast fix med hemmet eller träning faktiskt. Tränar en morgon/vecka var också. Varsin sovmorgon på helgen och en timme (ca) varje helgdag då vi får göra vad vi vill. Kan vara att luncha med en kompis, gå o träna, gå en promenad ensam eller vad som. "Nu vill jag ha min timme!" :)

Sen kan det såklart vara längre tider borta men då kompenseras man för det så det inte blir så att bara en är ute på grejer. Nu är min man på resa med kompisar över helgen, men det har jag inte känt behov av ännu (dottern är ett år).

Vi försöker också ha barnvakt i alla fall en gång/mån och göra något bara vi två.
    Nä. Min hobby finns i datorn. Så det har jag tid till då de somnat. Men ofta väljer vi att fokusera på oss som par så.

Vi har inte barnvakt för nöjes skull utan enbart om det krockar med att maken är på jobb och ett av barnen ska på sjukhusbesök, tex. Då får min svärmor följa med till sjukhuset och underhålla de två som inte ska på besöket.
  • Sommar15
    trilskas skrev 2016-07-09 12:02:35 följande:

Nä. Min hobby finns i datorn. Så det har jag tid till då de somnat. Men ofta väljer vi att fokusera på oss som par så.

Vi har inte barnvakt för nöjes skull utan enbart om det krockar med att maken är på jobb och ett av barnen ska på sjukhusbesök, tex. Då får min svärmor följa med till sjukhuset och underhålla de två som inte ska på besöket.

Aha, jag förstår. Lät så orättvist annars :) vi är bortskämda med barnvakter, har både mina föräldrar och svärmor som gärna barnvaktar, liksom syskon/svåger/svägerska och vänner som inte har barn som också gärna är barnvakt kortare stunder.
  • Maddi

Min sambo driver eget och jag tar mest hand om barnen. Självklart vill jag träna och de vill min sambo med.

Han jobbar självklart ganska mycket som gör att vi har det ekonomiskt bra. När han är ledig, då framförallt på helgerna vill han träffa barnen så mycket som möjligt och vi båda känner att vi vill umgås som familj och då blir de istället att ingen av oss tränar. Egentid får sambon genom att åka bort i sitt jobb, bo på hotell. Men jag tar mig sällan egentid. Ibland kommer de en dag då jag kan åka och handla själv och då är jag nöjd. Eller att sambon någon gång hår iväg till farmor med barnen så är jag hemma, men de är sällan.

Så mycket egentid tar har inte vi, men förutom att de skulle vara skönt att börja träna igen, så är vi båda nöjd att spendera tid med familjen.

• modsey

Det är inget direkt planerat att " du tar x dag själv och jag tar y dag så tar vi T dag tillsammans", utan mer hm Bosse undrar om jag vill hänga på att fiska, fungerar det?" och nästa månad " Tjejerna ska ut på spa o undrar om jag kan hänga på, fungerar det?"
    När barnen var små hade vi mycket mindre sk egentid utanför hemmet och vi var nog båda ganska ok med att det var så; ett bad i fred, en slappstund i fåtöljen för att läsa en bok en stund var nog det mest regelbundna vi hade. Sen försökte vi vi nog prioritera tid utan barn mycket för varandra, tror faktiskt det är riktigt viktigt under småbarnsåren. Ett restaurangbesök, en bio, ett bad tillsammans sent en kväll när barnen somnat, en hotellövernattning någon gång per år utan barn. Sånt som vi gillade att göra innan vi fick barn tillsammans och gärna fortsatte med men i mindre omfattning.

Svar på tråden Egentid, relationstid och tid med barnen