• Lottalottas2

Barnfria platser på flyg, vore det inte en toppenbra lösning?

Som rubriken säger, precis som det finns hotell anpassade för oss som tycker att det är skönt att slippa småbarn på semestern så borde det kunna lösas med barnfria avdelningar på flygplanen också.

När man reser, som jag, antingen själv eller med en son i övre tonåren, så uppskattar man att slippa skrik och stoj.
    Det finns ju speciella familjehotell för dem med barn, då borde det väl gå att lösa samma "problem" på flygen?

Det skulle göra resande så mycket lättare för alla parter, både de med småknattar och oss som är klara med småbarn.

Vad tycker ni andra, både ni med småbarn och ni utan?
    Ingen kan väl känna sig "diskriminerad" pga detta?

Sist jag var utomlands hamnade jag mellan två familjer med bebisar. Hade jag inte haft öronproppar så hade jag varit helt slut när jag kom fram. Jag klandrar inte föräldrarna, jag vet mycket väl att småbarn låter. Iofs kan jag inte förstå att man väljer att resa på charter med så små barn men det är ju deras val.
    En barnfri avdelning hade varit värt att betala extra för, eller iallafall en garanterad plats utan barn som närmaste "granne".

Så, vad säger ni?

• Svar på tråden Barnfria platser på flyg, vore det inte en toppenbra lösning?
  • viseversa

Fast då kanske det är du som inte ska åka charter om du inte klarar av barn för charter är ju känt för att utnyttja av just familjer med barn ellerhur?! Och så länge du väljer charter där allt är i ett paket från flyg till hotell får du stå ut med att föräldrar åker med sina små barn på dessa resor också.

• Flygjobb

Haha, hur skulle det funka!?

Jag arbetade på flyg då det fortfarande var tillåtet att röka ombord.

En dam på rad 14 sa: "fröken!, jag har bokat rökfritt!" jag svarade: "ja, rökfritt gäller från rad 14 och bakåt".

Även de längst bak - långt från rad 1-13, kände röklukt.

Bebisskrik kommer du få höra iaf. Så länge du inte bokar dyrare biljetter med mindre bolag - då kanske du slipper det. Men knappast om du chartrar.

• Lottalottas2
    viseversa skrev 2016-07-10 12:12:14 följande:

Fast då kanske det är du som inte ska åka charter om du inte klarar av barn för charter är ju känt för att utnyttja av just familjer med barn ellerhur?! Och så länge du väljer charter där allt är i ett paket från flyg till hotell får du stå ut med att föräldrar åker med sina små barn på dessa resor också.

Tja, jag tycker att charter är behändigt så det kommer jag fortsätta med. Väl på plats väljer jag oftast vuxenhotell. Så nog är charter menat även till sådana som mig.

Jag säger absolut inte att inte småbarnsfamiljer ska få åka, absolut inte. Bara att flygbolagen kunde stuva in oss lite mer som jag beskrev i min ts.

• Lottalottas2
    Flygjobb skrev 2016-07-10 12:23:13 följande:

Haha, hur skulle det funka!?

Jag arbetade på flyg då det fortfarande var tillåtet att röka ombord.

En dam på rad 14 sa: "fröken!, jag har bokat rökfritt!" jag svarade: "ja, rökfritt gäller från rad 14 och bakåt".

Även de längst bak - långt från rad 1-13, kände röklukt.

Bebisskrik kommer du få höra iaf. Så länge du inte bokar dyrare biljetter med mindre bolag - då kanske du slipper det. Men knappast om du chartrar.

Vadå "haha"?
    Det skulle kunna funka ungefär som det gjorde med rökandet. Sedan är det inte bara skrik som jag upplever som jobbigt, man kan ha oturen att få en unge bakom sig som sitter och sparkar en i ryggen också. Jag har t o m varit med om att det byts blöjor i knäet på föräldrarna i sätet vilket var oerhört osmakligt när vi själva satt och drack ett glas vin.

• viseversa
    Lottalottas2 skrev 2016-07-10 12:27:30 följande:
    Tja, jag tycker att charter är behändigt så det kommer jag fortsätta med. Väl på plats väljer jag oftast vuxenhotell. Så nog är charter menat även till sådana som mig.

Jag säger absolut inte att inte småbarnsfamiljer ska få åka, absolut inte. Bara att flygbolagen kunde stuva in oss lite mer som jag beskrev i min ts.

Fast man sitter ju ändå nästan på varandra i planet så skrikande barn lär du höra oavsett.
  • Lena

Det vore bättre om de hade barnanpassade avdelningar istället för att styra dem ditåt.

• Lottalottas2
    viseversa skrev 2016-07-10 12:35:51 följande:
    Fast man sitter ju ändå nästan på varandra i planet så skrikande barn lär du höra oavsett.
    Det låter mindre på avstånd.
    Resan jag berättade om, då det satt bebisfamilj både framför och bakom hade varit en mardröm utan öronproppar.

Det ena föräldraparet var helt slut och bad om ursäkt flera gånger. Jag tyckte synd om dem och sa att det var lugnt. Jag är inte ute efter att vara elak, jag vill bara ha lite lugn och ro.
  • Anonym (Samma skit)

Senaste två gångerna jag har flugit charter har jag hamnat brevid sällskap som spillt, satt i halsen, skränat och skrikit och håll i er nu, kissat på sig. Dock inte småbarn, utan fulla vuxna. Betydligt värre enligt mig.

Det ena sällskapet gnällde dessutom över att sitta brevid mig och mina barn. Mina barn varken spillde, skrek eller sparkade på stolar. De är inga änglar men vet när det är läge att uppföra sig.

• Lottalottas2
    Lena skrev 2016-07-10 12:42:46 följande:

Det vore bättre om de hade barnanpassade avdelningar istället för att styra dem ditåt.

Vore alldeles utmärkt det med. Men dit går kanske inte de med bebisarna?
  • scanmia

Tycker inte det vore en dum idé med en mer familjeanpassad avdelning.

Vill du ha större chans för barnfritt så finns det business class eller motsvarande att tillgå, men då får du ju betala för kalaset. Har du testat att boka sätena kring nödutgångarna? Inte bara vill de ha någon som sitter där som är stor och stark nog att öppna dörren (dvs inga barn) men du får också mer benutrymme. En annan idé är att satsa på sätena längst bak. Då har du ingen som kan sparka på ditt ryggstöd i alla fall och det är ofta att man inte kan boka alla sätena, vilket gör att en större grupp (dvs familj som vill sitta ihop) kanske väljer bort de platserna. Å andra sidan kan du inte fälla ryggstödet, men så maskerar det höga motorljudet barnskrik ganska bra...

Svar på tråden Barnfria platser på flyg, vore det inte en toppenbra lösning?