• Passionsfrukt91

Föda barn på egen hand

Som rubrik lyder så har jag bestämt mig om att föda mitt första barn hemma eftersom det känns mer naturligt för mig.

Så till min fråga vad bör jag införskaffa mig av för redskap för att lyckas med min förlossning?

• Svar på tråden Föda barn på egen hand
  • fjanten

Vad modig du är! Jag var livrädd att något skulle gå fel och jag var fast hemma av någon anledning...

En barnmorska behöver du, sen vet jag inte riktigt hur man går tillväga för att "anställa" en.

Har du verkligen tänkt över detta noggrant? Både jag och sonen hade dött om vi varit hemma...

• Passionsfrukt91

Jag har faktiskt tänk att skippa barnmorska eftersom jag vill klara av det här på egen hand. det är av olika själ.

Men Gud vad för något, vad gick fel?

• viseversa

Om du tänker föda helt själv utan varken bm eller läkare får du räkna med att det kan gå illa för både dig och barnet. Du kan börja blöda ohämmat spricka riktigt illa eller barnet kanske mår dåligt och behöver vård. Tycker allvarligt talat det är helt galet att fundera på
    en sån sak. I fattiga länder där kvinnor inte har rätt till förlossningsvård är det betydligt fler som dör efter eller under en förlossning av olika orsaker.

• Carambolan

Alltså... Att föda barn är inget man "klarar av på egen hand" så där i en handvändning. Har du någon vän eller släkting som åtminstone har lite erfarenhet av förlossningar, som kan vara där och förlösa barnet!

• Babyfeber

Helt själv utan assistans? Förlåt men det låter väldigt ogenomtänkt. Du kan föda barn hemma med en bm om graviditeten varit normal, om komplikationer uppstår får du dock komma in på sjukhus.

• Ettanvändarnamningenannanhar

I en annan tråd skriver du att barnets pappa skadar dig. Är det därför du vill föda hemma? Isf tycker jag att du har ett viktigare problem att ta hand om. Var rädd om dig och den lilla i magen!

• Thangonika

Du behöver en utbildad barnmorska och närhet till sjukhus.

Utan mödra- och förlossningsvård är födsel av barn (och komplikationer) den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor.

Det är inte bara så att bebisen ska klämmas ut. Det rinner vatten och blod, det behöver torkas, hållas rent, fixas mat och dricka. Du kommer förmodligen behöva känslomässigt stöd.

När bebisen kommit ut ska moderkakan ut. Det ska kontrolleras att den är hel (annars riskerar du dödliga infektioner), navelsträngen ska klippas mm. Sen behöver du kollas, att inga allvarliga skador har uppstått. Någon behöver också kolla att livmodern drar ihop sig som den ska.

När du sen sitter där nyförlöst med ömt underliv efter kanske två dygn utan sömn, ska du ställa dig och städa upp efter allting då? Du vill nog hellre vila och vara med ditt barn tror jag.

Man behöver hjälp när man föder barn.

• Thangonika

Såg en annan tråd du skrev idag. Är det du eller barnets far som vill att du föder hemma?

Svar på tråden Föda barn på egen hand