• Äldre 10 Jul 21:22
    13018 visningar
    66 svar
    66
    13018

    Nya tag efter missfall

    Hej alla där ute!

    Efter ett missfall (v9, i april) som tog mycket hårdare på mej än vad jag någonsin kunnat drömma om, och därav ett par jobbiga månader, är jag och min sambo redo för nya tag. Min cykel har gjort lite som den vill senaste månaderna men nu verkar den äntligen hittat tillbaka igen, och igår fick jag tydliga ägglossningskänningar. Jag använder varken stickor eller något annat, utan försöker lyssna på kroppen.

    Hoppas såklart på att vi träffar rätt redan denna månaden, men vi försökte 6 månader innan det hände sist så är inställd och beredd på längre väntan! Tänkte därför höra in det finns fler där ute som tar nya tag efter ett missfall och vill följas åt och bearbeta eventuella hjärnspöken? :)

  • Svar på tråden Nya tag efter missfall
  • Äldre 10 Jul 21:39
    #1

    Beklagar :(

    Jag sitter ungefär i samma sits. Gjorde kub-test i april i v 12 och fick se att det inte såg bra ut på ultraljudet. Bebisen hade hjärtslag och rörde sig men hade sjukt mycket vätska i kroppen. Fick höra att det tyvärr nog inte skulle gå bra. Gjorde moderkaksprov osv som visade att kromosomerna inte var rätt och att den nog inte skulle klara sig. Så i början på maj fick vi avbryta graviditeten på sjukhuset :( kom till v 15+0 tror jag.

    Nu har min kropp precis hunnit med en cykel efter det och jag är i samma läge som du. Har inte testat något utan försöker kika lite på kalendern bara så får vi se hur det går :).

  • Äldre 10 Jul 22:09
    #2

    Fick konstaterat MA i v 15+6. Fostret hade dött i v 13, troligen efter moderkaksprov som vi gjorde pga hög risk på KUB. Innan det hade vi ett tidigt missfall i v 7.

    Nu försöker vi igen, andra försöket denna månad. Just nu kretsar ju den mesta oron kring att inte bli gravid igen och kan bara föreställa mig hur mycket katastroftankar som kommer dyka upp kring missfall när man väl blir gravid igen :) Men men, det är ju bara att acceptera och hantera det så gott det går. Det är inte lätt :)

  • Äldre 10 Jul 22:37
    #3
    Marit86 skrev 2016-07-10 21:39:06 följande:

    Beklagar :(

    Jag sitter ungefär i samma sits. Gjorde kub-test i april i v 12 och fick se att det inte såg bra ut på ultraljudet. Bebisen hade hjärtslag och rörde sig men hade sjukt mycket vätska i kroppen. Fick höra att det tyvärr nog inte skulle gå bra. Gjorde moderkaksprov osv som visade att kromosomerna inte var rätt och att den nog inte skulle klara sig. Så i början på maj fick vi avbryta graviditeten på sjukhuset :( kom till v 15+0 tror jag.

    Nu har min kropp precis hunnit med en cykel efter det och jag är i samma läge som du. Har inte testat något utan försöker kika lite på kalendern bara så får vi se hur det går :).


    Men åh! :( det samma! Jag håller tummarna för att det tar sej väldigt snart för dej! Hade ni försökt länge innan detta? Är så himla mycket tankar som florerar såhär nu, får jag fråga dej hur det kommer sej att du fick göra kub-test? Har jag förstått det rätt får man inte göra det i vårt landsting om man inte är över 35..:(
  • Äldre 10 Jul 22:42
    #4
    Grönablad skrev 2016-07-10 22:09:36 följande:

    Fick konstaterat MA i v 15+6. Fostret hade dött i v 13, troligen efter moderkaksprov som vi gjorde pga hög risk på KUB. Innan det hade vi ett tidigt missfall i v 7.

    Nu försöker vi igen, andra försöket denna månad. Just nu kretsar ju den mesta oron kring att inte bli gravid igen och kan bara föreställa mig hur mycket katastroftankar som kommer dyka upp kring missfall när man väl blir gravid igen :) Men men, det är ju bara att acceptera och hantera det så gott det går. Det är inte lätt :)


    Åh jag förstår dej precis! :( jag försöker trösta mej med att har det hänt en gång så KAN vi ju i varje fall bli gravida, var min stora oro innan.. Nu har den ju, precis som du skriver, fått över till att kretsa kring eventuella upprepade missfall, men brukar landa i "jaha, vad är alternativet då?". Att sluta försöka? Så nej, försöker ta det en sak i taget, först och främst bli gravid igen och försöka spara oron för missfall till dess i så fall...;)
  • Äldre 11 Jul 17:34
    #5
    Bmwz34 skrev 2016-07-10 22:37:46 följande:

    Men åh! :( det samma! Jag håller tummarna för att det tar sej väldigt snart för dej! Hade ni försökt länge innan detta? Är så himla mycket tankar som florerar såhär nu, får jag fråga dej hur det kommer sej att du fick göra kub-test? Har jag förstått det rätt får man inte göra det i vårt landsting om man inte är över 35..:(


    Det var valfritt att göra kub här. Kan du inte göra privat om du är orolig? Vet dock inte om det går. Hade inte velat ha mina nyheter på vanliga ul efter v 20 så jag vill gärna kolla upp saker så snart som möjligt nästa gång. Men för de flesta går ju allt bra, känns som vi i denna tråd är extra oroliga på grund av tidigare erfarenheter. Ja vi får se om och när det tar sig. Sitter och inbillar mig lite diverse symptom redan nu, typ 3 dar efter äl ;)

    Vi försökte lite halv-aktivt bara 2 månader innan, men det kanske var nybörjartur!
  • Äldre 11 Jul 17:44
    #6

    Jag ar i exakt samma sits. MA i vecka 10+6 i april, sedan laaang vantan pa att hcg skulle sjunka, tog tva manader. Nu sedan borjan av juni verkar kroppen vara igang igen, men mensen ar oregelbunden och jag bloder mycket mer nu an innan MA. Tror iofs det ar normalt. Nu efter tva mens kanns det som att det ar dags att forsoka pa allvar. Har forsokt forsta mig pa nar jag har agglossning men kanns knepigt. Vill inte anvanda tester for det kanns som att jag da kommer att fokusera allt for mycket pa det. Vet att vi hade sex dag 7, 12, 13 och 16 i cykeln i alla fall sa chansen finns ju aven om den ar liten. Nu ar jag pa dag 22 och kanner inga symptom alls... 

    Hur gor ni for att tajma agglossning?

  • Äldre 11 Jul 17:53
    #7

    Tycker det är fantastiskt hur vissa kan känna när de har ägglossning! :) Jag, t.ex, känner ingen skillnad..

    Jag och sambon inväntar försök tre. Försök 1 slutade i missfall i vecka 5 och nyligen försök 2 blev ingenting. Har BIM på onsdag men inga symptom alls så hoppas på nästa gång istället.

  • Äldre 11 Jul 17:59
    #8

    Hej!
    Önskar dig all lycka till! :)
    Jag har två tidiga MF bakom mig som tog mig hårt psykiskt veckorna efter de hänt men nu siktar jag framåt igen! Som en tjej redan nämnt, vi ska vara glada att "vi kan" även om ingen borde behöva genomgå ett MF. Nu har jag fått Lutinus att ta för att försöka få "behålla" graviditeten nästa gång. Kram!

  • Äldre 11 Jul 21:29
    #9

    Åh det låter väl hemskt, och jag önskar ingen denna olyckan, men det är så otroligt skönt att känna att man inte är ensam om detta.. Man får ju lätt för sej det av någon anledning.. Det känns som att alla får barn hit och dit, senast igår berättade en väninna att hon var gravid och jag känner mej som jordens hemskaste människa som inte kan känna den minsta glädjen med henne, även om jag givetvis av hela mitt hjärta önskar henne all lycka. Nåväl, heja oss hörni, snart är det helt säkert vår tur!!

  • Äldre 11 Jul 22:24
    #10

    Jag tempar och använder appen period tracker för att få lite koll på ÄL. Vill som nån skrev tidigare inte testa pga rädsla att bli mer stressad av det.

Svar på tråden Nya tag efter missfall