• Skorpion76

    Ungdomar, alkohol, internet, stulna identiteter, svek, lögner rykten och rena hot!

    I en tidigare tråd diskuterades det om det var tillåtet att dricka när barnen var med eller inte. Det fick mig att fundera vidare på ämnet ungdomar och alkohol samt deras olika nätvanor. Bakgrunden till min fråga är ett reportage som jag såg i SVT's Uppdrag Granskning för några år sedan. 


    Det här reportaget utspelade sig framför allt i Trelleborg. Där råkade en kille som hette Linus ut för att hans facebookkonto kapades. Mannen som kapade kontot skrev till Linus kompisar och andra unga tjejer och bad dem skicka nakenbilder på sig själva. Linus gjorde en polisanmälan som lades ner.


    I samma program berättade man om en tjej som bara var fjorton å och som de kallade för Julia. Hon skulle fira nyår med sina kompisar och ville köpa dricka. Hur hennes föräldrar reagerade på det vet jag inte, men jag antar ändå att de hade sagt blankt nej till att köpa ut åt henne. Det gjorde att hon ände sig till sina kontakter på internet och framför allt chattade hon via appen Kik. Där hade hon fått kontakt med någon som först lovade att köpa ut åt henne om hon skickade nakenbilder. Hon skickade, men istället för att hålla vad mannen lovade bad han henne att skicka en bild till. Om hon inte gjorde det skulle han sprida allting på Facebook.


    Eftersom han hotade henne kände hon sig tvungen att göra en polisanmälan, men när polisen går igenom hennes telefon hittar de bilder som hon inte har rätt till i den. En så ung tjej som bara är fjorton år ska inte dricka alkohol över huvud taget och därför gör föräldrarna rätt när det säger blankt nej, men alla möjligheter till kontakter via internet har gjort det mycket svårare att få konversationen att stanna av där.


    Föräldrarna har väldigt dålig om ens någon koll alls på vad deras ungdomar gör på internet. Föräldrarna gör rätt om de vägrar att köpa ut, men problemet är att ungdomarna ändå kan hitta på olika st att komma runt deras nej. De kanske har kompisars föräldrar som köpet ut eller så får de kontakt via andra langare. Nu när internet och alla appar dessutom finns är det ännu svårare att verkligen få stopp på det.   


    Nu undrar jag vilken koll du har på dina ungdomar och deras drickande samt nätvanor. Lyssnar din son eller dotter om du säger nej till att köpa ut eller vänder han eller hon sig till olika nätkontakter?
    Platinum Pethead
Svar på tråden Ungdomar, alkohol, internet, stulna identiteter, svek, lögner rykten och rena hot!