• Mamman2015

    matvägran 1.5åring

    Hej
    Jag har en 1.5åring som väger 9.5 kg. Vi föräldrar är båda ganska "små" så att hon väger så lite är nog mest genetiskt och inget de uppmärksammat på bvc. Hon är en glad harmonisk och energifull liten tjej som springer och leker hela dagarna.. Ändå äter hon så dåligt och har nästan alltid gjort. Jag har provat med allt, puréer, låtit henne äta själv, testat massa olika maträtter osv osv.. Jag vet att det är ett vanligt problem men jag börjar bli lite orolig då det aldrig vänder. Hon är glad i frukt och grönt som tur är och får hon välja själv äter hon frukt och sen pillar hon ut majs, ärtor, oliver (utan kärnor såklart), ostbitar osv ur maten. Men aldrig äter hon vanlig ordentlig mat. Hon sitter bara och petar och det mesta hamnar på golvet. Jag tänker att hon blir mer hungrig om vi skippar frukten men vill ju att hon ska få i sig vitaminerna, spec när hon matvägrar så. Hon är glad i välling och får 175 vid läggning och ibland även på dagen för att hon ska kunna somna. Även när jag tagit bort välling på dagen ratar hon maten. Bröd med smör tycker hon om men inga pålägg. Till frukost ger jag varierat men ger jag gröt vägrar hon, ger jag tex yghurt med musli försöker hon bara pilla ur muslin. Ger jag mat med grönsaker äter hon bara grönsakerna.. Jag är rädd att hon får näringsbrist om hon fortsätter såhär.. Tips någon?
    Tack på förhand.
  • Svar på tråden matvägran 1.5åring
  • Annelie 76

    Googla "selektiv ätovilja". Min son har troligtvis en lindrig form av det. Han äter köttfärs, pasta, ris, kyckling och hårt bröd. Han äter så lite saker att han får specialmat på dagis. Hemma är det mycket välling och ersättning så han slipper vara hungrig. Men han är pigg och glad så jag är inte orolig. Att ta bort vällingen hjälper inte, han låter hellre bli att äta än att äta nåt han inte gillar.
    Stressa inte. Ge välling eller ersättning morgon och kväll, kanske mitt på dagen också. Ge det lite av det hon gillar och nånting nytt att testa vid måltiden. Äter hon så är det jättebra, äter hon inte så får hon ju det hon behöver från vällingen eller ersättningen.

  • Poppy75

    Jag har tvillingar som var tillväxthämmade när de föddes. De är fortfarande små och jag har nojjat massor över hur de äter och inte äter. Jag har läst massor av artiklar om matvägran och barn. Jag har pratat med läkare både på bvc och Sacchska barnsjukhuset. Så länge de följer sin viktkurva så är de inte oroade.
    I alla artiklar jag läst så är rådet att man inte ska försöka pressa barnet till att äta. Det går ändå inte. Ge dem möjlighet att smaka på olika saker men låt dem äta sig mätta på något de tycker om.
    Jag tycker det låter toppen att ditt barn äter frukt och grönsaker. Mina pojkar vill mest äta bröd och pasta.
    Det ingår i barns utveckling att vara skeptiska mot ny mat. Det var förmodligen fördelaktigt att det var så förr när de blivit stora nog att ta sig runt på egen hand. Hur stark denna rädsla för ny mat är, det är ärftligt. Hur var det för dig och din man ? Var ni allätare som barn eller petade ni också i maten ?

  • Sirensinside

    Har ni provat att lägga saker var för sig? Jag tänker eftersom hon pillar ur. Tex pasta för sig, sås för sig, grönsaker för sig osv.

  • Anonym (Tyt)

    Vill bara tipsa om paltbröd (kallas ibland järnrikebröd) som är ett knäckebröd som innehåller mkt järn. Kan mottas och röras ner i gröt el välling. Om hon inte gillar kött....

  • Mamman2015
    Sirensinside skrev 2016-07-11 18:17:08 följande:

    Har ni provat att lägga saker var för sig? Jag tänker eftersom hon pillar ur. Tex pasta för sig, sås för sig, grönsaker för sig osv.


    Ja det provar Jag ofta men då väljer hon bara ärtorna tex eller grönsaken som finns..
  • Mamman2015
    Anonym (Tyt) skrev 2016-07-12 21:25:03 följande:

    Vill bara tipsa om paltbröd (kallas ibland järnrikebröd) som är ett knäckebröd som innehåller mkt järn. Kan mottas och röras ner i gröt el välling. Om hon inte gillar kött....


    Tack! Ska prova :)
  • Annelie 76
    Mamman2015 skrev 2016-07-12 21:35:53 följande:
    Ja det provar Jag ofta men då väljer hon bara ärtorna tex eller grönsaken som finns..
    Slutar hon äta när hon ätit upp favoriten? Min börjar med det godaste och fortsätter sen med annat. Ratar bara det han absolut inte tycker om.
Svar på tråden matvägran 1.5åring