• Benj86

Vad förväntas av en morbror?

Hej!

För det första, om det här är i fel kategori får någon gärna tipsa om en mer passande kategori. För det andra, min syster ska få barn och jag ska bli morbror. Den enda önskan min syster har uttryckt är att hon vill ha oss (syskon och föräldrar) i närheten, men förutom det har jag ingen aning om vad som förväntas av mig.

• Svar på tråden Vad förväntas av en morbror?
  • Anonym (234)
    Vadå ha er i närheten? Vid födseln eller sen också?

Jag ska bli morbror i höst och jag tror inte jag har nåt som förväntas av mig. Kommer säkert bli mycket mer besök fram och tillbaka i framtiden dock. 
  • Frontline

Krävs väl inget speciellt, jag är både morbror och farbror samt har egen familj
    Men visst dom har fått presenter vid födelsedag och jul annars har det inte varit så mycket mer.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Rosanektar

Jag vet inte hur er relation ser ut idag. Ses ni en gång i veckan idag, så behövs knappast mer än så.

Träffas ni endast vid jul, så kanske det skulle bara på sin plats att ses var tredje-var fjärde månad.

Födelsedagspresent, julklapp och kanske ett påskägg om ni ses vid påsk.

Givetvis en födelsepresent då barnet "anlänt".

Grattis förresten!

• Anonym (Kontakt)

Inte den blekaste och har ingen aning om hur ni har det idag men jag hade gärna haft mer kontakt med min morbror som äldre, så försvinner inte ur barnets liv skulle jag väl säga! Var närvarande om mamman vill :)

• Rani

Jag hade gärna sett att min bror intresserat sig för mina barn lite mer. Typ köpt födelsedagspresent, frågat om dem ibland, svarat när man skickar bilder etc. Inga stora saker. Men han är student och lever livets glada dagar och har nog inte kommit dit mognadsmässigt än.

• Iowhannah

Jag tror inte att någonting förväntas av dig. Möjligen att du frågar om barnet, träffar dem regelbundet och finns där för din syster.

Jag blev faster för snart 14 år sedan och har aldrig känt att något har förväntats av mig. Jag umgås gärna med min brorsdotter när vi ses och jag vet att hon tycker mycket om mig, så det är väl det enda rådet jag kan ge.

• nernu

Eftersom alla individualiserade svenskar har svarat att du inte behöver göra nånting alls så struntar jag i det och ger lite tips eftersom det känns som att det är det du vill ha.

Du kan bry dig om hur mamma mår med graviditet och efter förlossning. Nyblivna föräldrar är ofta trötta så du kan erbjuda dig att hjälpa till med praktiska saker för att avlasta typ laga en middag eller klippa gräs eller gå på en barnvagnspromenad. Spendera tid med barnet då och då så att det känner igen dig så att du så småningom kan vara barnvakt. Fråga föräldrarna om de önskar något särskilt när det ska köpas presenter.

• Benj86

Tack för att ni tog er tid att svara! Jag har fått några tankar att reflektera över och lite tips

• Anonym (Hej)

Vad förväntar sig mina barn av min bror/tycka vore roligt om han gjorde/gör, barnen är 4 resp 5 minstingen 1år blir glad om hon blir killad o kramad

Leka med dom

Låta dom sova över någon gång ibland

Busa tillsammans

Få födelsedags present

Få julklapp

Påskäggsjakt

Få besök ofta då dom älskar sin morbror

Älska dom som dom vore hans egna

Vad hade du själv velat dina gjort bättre?

Svar på tråden Vad förväntas av en morbror?