• Anonym (D8)

    Köpa ut mig?

    Hej!

    Jo, det är så att jag och min bror har sålt huset efter vår mamma som har gått bort och vi har kommit över en hel del smycken. Vi har fått det mesta värderat. Det rör sig mellan 34 -50 000kr skulle jag tro. Det finns några/något smycke som han vill behålla, jag är inte intresserad av något. Jag frågade honom hur vi skulle göra med alla smycken och då sa han att han skulle köpa ut mig.

    Jag blir då lite fundersam på varför. Det låter som att han pratar om att köpa alla smycken och inte bara de få han är intresserad av. Det får mig att undra varför? Tror han att han kan få dem sålda till ett bättre pris än vad dem är värderade till?

    Jag har inte ställt denna fråga till honom än. Jag kanske gör en tankevurpa bara.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Köpa ut mig?
  • Värderaren

    Låt någon värdera alla smycken, därefter ger din bror dig hälften av värdet och behåller således samtliga smycken.

    Om han sedan lyckas kränga de för mer än vad de blev värderade till, så är det ju bara att gratulera.

  • Anonym (-)

    Ja, antingen så får du ta halva värderingsvärdet i kontanter - eller hälften av alla smycken (låt säga att alla smycken är lika värda, för enkelhetens skull).

    Om sin brorsa senare lyckas sälja alla smycken för en miljon, eller vad som, så är det hans pengar helt och hållet.

  • IsDimma

    Värdera resten om det känns viktigt.
    I min värld är det fullständigt ointressant. Hade det varit min bror och jag så hade jag struntat i det. När min och min brors föräldrar väl dör så kommer jag se det som att vill han ha något som minne eller för att han gillar det så grattis till honom. Pengar i min värld är bra att ha men inre värt att bråka om.
    Fast i vårt fall är det nog snarare så att det finns ett överflöd av saker (som kostar en hel del pengar) så kan man bli av med något om han eller jag vill ha det så tror jag båda kommer att se det som positivt. Min mamma äger mycket smycken och allt sammanlagt är det nog ett värde på ett par hundratusen minst. Och min pappa har samlarmani och har samlat på sig massor av saker dom senaste 30 åren, mycket som är värt en hel del.

    Men vill din bror köpa ut dig och behålla alla smycken och du inte är intresserad så låt honom

  • Anonym (D8)

    Ah, ok. Rimliga svar!

    Tack för hjälpen och ha det bra allihopa.

Svar på tråden Köpa ut mig?