• Anonym (Tjej)

Ni som haft tandställning

Hur länge behövde ni ha kvar tandställningen från det att tänderna var på "rätt" plats i munnen? Har hört att den kan få sitta ett tag för att tänderna inte ska gå tillbaka sen.

• Svar på tråden Ni som haft tandställning
  • Linnis92

När tänderna är på rätt plats så tar man ut tandställningen och sätter in små tunna metalltrådar på insidan av tandraden. Så gjorde man i alla fall 2008 när jag tog ut min. Trådarna har jag kvar ännu.

• fjanten

Allt var (HELT) på plats och då hade jag haft tandställning i ca 2,5 år, sedan hade jag tandställningen i 6-7 månader till. Var 17 när jag tog ut den, blir 22 om några månader, har fortfarande min retainer som jag sover med några nätter i veckan (till en början skulle den vara inne hela tiden).

• glutten

Tror jag hade min typ ett halvår efter att tänderna korrigerats. Därefter ståltråd limmad på insidan av framtänderna i underkäken + löstagbar gom med ståltråd fram i överkäken. Gommen skulle jag ha 24/7 ganska länge, sedan på natten ännu längre.

Detta var dock 20 år sen.

Ståltråden i underkäken sitter fortfarande kvar :)

• Anonym (Anonym)

Tandställning 1 år eller mindre. Minns inte riktigt. Ståltråden sitter dock kvar efter flera år.

Svar på tråden Ni som haft tandställning