Ni som haft tandställning
Hur länge behövde ni ha kvar tandställningen från det att tänderna var på "rätt" plats i munnen? Har hört att den kan få sitta ett tag för att tänderna inte ska gå tillbaka sen.
Hur länge behövde ni ha kvar tandställningen från det att tänderna var på "rätt" plats i munnen? Har hört att den kan få sitta ett tag för att tänderna inte ska gå tillbaka sen.
När tänderna är på rätt plats så tar man ut tandställningen och sätter in små tunna metalltrådar på insidan av tandraden. Så gjorde man i alla fall 2008 när jag tog ut min. Trådarna har jag kvar ännu.
Allt var (HELT) på plats och då hade jag haft tandställning i ca 2,5 år, sedan hade jag tandställningen i 6-7 månader till. Var 17 när jag tog ut den, blir 22 om några månader, har fortfarande min retainer som jag sover med några nätter i veckan (till en början skulle den vara inne hela tiden).
Tror jag hade min typ ett halvår efter att tänderna korrigerats. Därefter ståltråd limmad på insidan av framtänderna i underkäken + löstagbar gom med ståltråd fram i överkäken. Gommen skulle jag ha 24/7 ganska länge, sedan på natten ännu längre.
Detta var dock 20 år sen.
Ståltråden i underkäken sitter fortfarande kvar :)
Tandställning 1 år eller mindre. Minns inte riktigt. Ståltråden sitter dock kvar efter flera år.