• JohannaI

Värk och ilningar

Jag är gravid i vecka 6 (5+2) och jag har molande värk ungefär som mensvärk. Vaknar flera gånger på natten av att jag har värk och är kissnödig. Värken är starkare på natten. Den kan även bli starkare på dagen när jag rör mig. Om jag vilar så är värken svag och jag känner som en konstant ilning och surr vid livmodern. Ibland känns det som att någin drar i något runt livmodern. Magen är stor och svullen. Någon mer som känner så här? Är det normalt?

• Svar på tråden Värk och ilningar
  • Ettanvändarnamningenannanhar

Stort grattis till graviditeten!

Jag är ingen läkare men jag skulle säga att det är helt normalt! Det molar, ilar och hugger till ibland när livmodern växer och ligamenten töjs. Det är mer ibland och mindre ibland. Den svullna magen beror på att dina tarmar svullnar, livmodern har inte kommit upp ur bäckenet än.

Det är även helt normalt att vara orolig men det ska ju inte gå över styr! Prata med barnmorskan när du skriver in dig och till dess så försök glädjas! Grattis igen :)

• JohannaI

Okej ???? Jag har läst om det. Men de flesta verkar ha en svag molande värk. Som jag har på dagarna. Men inatt gjorde det så ont som en riktigt ond mensvärk. Blevaknar bättre under förmiddagen när jag vilade. Och det har inte kommit något blod. Men är ändå så orolig .

• JohannaI

Tack snälla Ettanvändarnamningenannanhar :) Det är säkert så. Ska försöka att inte oroa mig.

Så lite så ;) Jag vet exakt hur lätt det är att oro sig för allt! Ikväll har jag rätt ont i magen men jag tror det egentligen beror på att jag behöver gå på toa (förlåt för den infon, haha ;)) Försök slappna av och var lugn och glad, man kan inte vara glad i onödan! Däremot kan man oroa sig i onödan ;)

JohannaI skrev 2016-07-11 20:27:02 följande:

Tack snälla Ettanvändarnamningenannanhar :) Det är säkert så. Ska försöka att inte oroa mig.

• JohannaI

Ettanvändarnamningenannanhar ;) Haha jag har redan märkt hur ogenerat frispråkiga gravida kvinnor är. Jag är likadan. Och jag uppskattar all information om diverse åkommor;)

Du har rätt. Man kan bara oroa sig i onödan. Ska försöka tänka så :)

Haha jag är likadan när jag inte är gravid, men det kanske lockar fram det lite extra ;)

Nu tycker jag att vi klappar lite extra på magarna och tackar våra lyckliga stjärnor för det som växer därinne <3

JohannaI skrev 2016-07-11 20:54:37 följande:

Ettanvändarnamningenannanhar ;) Haha jag har redan märkt hur ogenerat frispråkiga gravida kvinnor är. Jag är likadan. Och jag uppskattar all information om diverse åkommor;)

Du har rätt. Man kan bara oroa sig i onödan. Ska försöka tänka så :)

• JohannaI
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-07-11 21:01:19 följande:

Haha jag är likadan när jag inte är gravid, men det kanske lockar fram det lite extra ;)

Nu tycker jag att vi klappar lite extra på magarna och tackar våra lyckliga stjärnor för det som växer därinne <3

Ja det tycker jag låter som en bra idé <3

Tack igen! Känner mig lugnare nu :)
Svar på tråden Värk och ilningar