• Anonym (Saga)

Stukad fot eller spricka?!!

Jag ramlade av min häst förra veckan och vrickade till foten ordentligt.

Jag jobbar med servering och går och bär tungt nästan varje dag. Det har bara blivit värre och värre. Att linda foten hjälper inte alls, jag får allt svårare att gå på den.

Det slutade med ett besök hos läkare och röntgen för några dagar sen som inte visade på någon fraktur. Läkaren sa att jag skulle linda foten och hålla foten högt när jag vilar.

Ingenting funkar, min fot har svullnat upp och jag som annars har en relativt hög smärttröskel börjar undra om läkarn missat något.

Bör jag kontakta vårdcentralen en gång till?

Det känns ju ganska orimligt att bli sjukskriven för en stukad fot, är den enbart stukad så är det den värsta tänkbara stukningen kan jag ge mig tusan på!

• Svar på tråden Stukad fot eller spricka?!!
  • Anonym (Tar tid)

En stukning kan ta lång tid. Min man stukade foten illa. Han hade galet ont. Den svullnade upp rejält och blev missfärgad. Han kunde inte sova eller gå pga smärtan och han är rätt tålig annars. Vi var säkra att det var ngt mer än en stukning när det inte gav med sig ens lite efter någon vecka. Men röntgen visade inte ngt och sakta blev det bättre. Gått flera månader och han måste fortfarande köra lite rehab, men kan springa igen nu.

• M1rella

Jag rekomendation dig att tejpa foten istället för att linda då det ger bättre stöd. Bilden nedan är en bra tejpning.

Sedan är det bra att börja med rehab med en gång. Röra på foten, vicka och gå på den. Men fortsätt att ha den högt när du är i vila och när du sover.

• Anonym (jennifer)

Min stukade fot var svullen länge. Dels behöver du linda den, köra rehab och försöka använda den så normalt som möjligt. Men det faktum att smärtan blir värre och värre hela tiden tyder på att du överbelastar foten utifrån vad skadan i nuläget klarar av. Det är inte alls orimligt att bli sjukskriven om ditt arbete innebär att gå hela dagarna och detta gör din skada värre. Det får ju aldrig en chans att läka! Att gå är ju bra, men inte 8 h om dagen...En stukning kan ta väldigt lång tid att läka, speciellt om man inte har tålamod och bara kör på som vanligt. 

Svar på tråden Stukad fot eller spricka?!!