• hajnor

    Vad kallar barnen era bonusföräldrar?

    Har en son på snart 5 mån och har nu börjat fundera lite smått på vad personer i hans omgivning betyder för honom. Mina föräldrar är separerade sen 16 år tillbaka, och de har båda nya sambos sen nästan lika länge.. Jag var så pass gammal när de träffades att jag aldrig sett dem som styvföräldrar, utan de ha varit 'pappas sambo' eller 'mammas kille'. Jag har bra relation med dem alla, och vi åker ofta för att att hälsa på och bo över. Mina 'bonus föräldrar' älskar min son och beter sig precis som en mormor/morfar i mina ögon. Jag ser det som att sonen har dubbel uppsättning morföräldrar, jättepositivt speciellt då farföräldrarna inte är i livet. Men vad ska vi kalla dem inför sonen? Min bror och hans sambo säger bara 'tant xx' och 'farbror xx' till deras son, men det låter så tråkigt och opersonligt i mina öron. 

    Vet att detta inte är nåt jätteproblem ;) men jag är ändå nyfiken på hur ni andra gör? Detta borde ju ändå vara en relativt vanligt familjekonstellation nu för tiden...

  • Svar på tråden Vad kallar barnen era bonusföräldrar?
  • Mika86

    Nu är det iofs inte barnens mor/farföräldrar utan om barnens pappas morföräldrar, det blev mormor/morfar o namnet (likadant med mina farföräldrar pga olika version på vem som va gammelmormor/gammelfarmor)

  • The one in Blue

    Min bonusmamma är "momma." Gotländsks (och säkert många andra dialekter) för mormor. Hon refererar till lillan som barnbarn. Men vi har ongen kontakt med biologiska mormor heller.

  • Anonym (Linnea)
    The one in Blue skrev 2016-07-12 23:02:46 följande:

    Min bonusmamma är "momma." Gotländsks (och säkert många andra dialekter) för mormor. Hon refererar till lillan som barnbarn. Men vi har ongen kontakt med biologiska mormor heller.


    Jag är gotlänning och har aldrig sagt "momma", vi har alltid sagt "mummu"
  • Anonym (..)

    I vår familj är det rätt avancerat. Min styvfar har varit gift en gång innan med en kvinna som redan när de träffades hade en dotter. Det var dock han- och inte den biologiska fadern- som växte upp med henne och tog hand om henne som sin egna dotter. Fadern har i sin tur också ny fru med "nya" barn. När min styvfar och hans ex-fru skilde sig valde dock "dottern" att fortsätta ha kontakt med honom och har det än idag eftersom hon ser honom som sin dotters morfar. Det är ju lite synd om dottern eftersom hon har tre "mormödrar" (en riktig, sen min mamma samt den biologiska faderns nya fru) och två morfädrar. När dottern är hos oss brukar hon dock säga "morfar Kalle". Hur hon gör hos sin riktiga morfar vet jag inte riktigt, tror inte de har så bra kontakt. Däremot brukar hon varken kalla min mamma för mormor eller mig för moster, utan vid namn. 

  • The one in Blue
    Anonym (Linnea) skrev 2016-07-12 23:05:14 följande:
    Jag är gotlänning och har aldrig sagt "momma", vi har alltid sagt "mummu"
    Jag är uppväxt på Gotland och min bonusmamma är gotlänning i gener sen mänsklighetens begynnelse typ. Med tillhörande dialekt. Men "Mumma" kanske mer korrekt stavning. Men ja, jag har hört diverse varianter. Mummu som du säger men vissa säger ju mårmår också. Så fult.
  • Anonym (Linnea)
    The one in Blue skrev 2016-07-12 23:16:25 följande:
    Jag är uppväxt på Gotland och min bonusmamma är gotlänning i gener sen mänsklighetens begynnelse typ. Med tillhörande dialekt. Men "Mumma" kanske mer korrekt stavning. Men ja, jag har hört diverse varianter. Mummu som du säger men vissa säger ju mårmår också. Så fult.
    Jag är född här och har bott här i över 50 år.
    Det skiljer sig kanske på söder och norr också, precis som så många andra ord och betoningar? 
    Känner du till Gotland så vet du nog t ex hur de pratar i När/Lau och jäför det med hur nordergutar pratar, eller de på Fårö.

    Håller med om att mårmår låter förfärligt. 
    Min ena son undrade varför vissa sa "Morrmård" (en figur i Bamsetidningen) om sin mormor. Haha!
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Linnea) skrev 2016-07-12 23:05:14 följande:

    Jag är gotlänning och har aldrig sagt "momma", vi har alltid sagt "mummu"


    Har en i min bekantskapskrets han kallar sin farmor för momma hans mamma är från Somalia...kan det ha någon anknytning tro...
  • sextiotalist

    Samtliga kusiner på min sambos sida har fötts efter det svärföräldrarna gift om sig. Det är förnamnet som används

  • Anonym (Mfmffmd)

    Jag säger "mormor och Christer".

    De träffades när jag var så pass stor så det är "mammas nya kille".

    Min syster däremot säger "mormor och morfar" om samma par, till sina barn.

Svar på tråden Vad kallar barnen era bonusföräldrar?