• Anonym (Hope)

??Migrationsverket-Långväntetid-Tips??

Hej!!! Är det någon som har samma problem? Jag har skickat in min ansökan om uppehållstillstånd för nästan 2 år sedan Och Jag är gravid nu i månaden 6 och redan skickat mitt moderskapintyg till dem men fortfarande inte fått nåt svar. Kan ni hjälpa mig med några tips om hur man kan komma fram lite snabbare? Tacksam för svar.

• Svar på tråden ??Migrationsverket-Långväntetid-Tips??
  • Anonym (Räcker nu.)

Ja du med tanke på alla flyktingar som också ska leva på Sveriges resurser så lär det ta 2 år till.

• Anonym (Hope)
    Anonym (Räcker nu.) skrev 2016-07-13 08:59:06 följande:

Ja du med tanke på alla flyktingar som också ska leva på Sveriges resurser så lär det ta 2 år till.

Det är tråkigt att vänta så här länge ????. Ska föda i okt och vill gärna vill man vara med ????.
  • Anonym (Räcker nu.)
    Anonym (Hope) skrev 2016-07-13 09:23:46 följande:
    Det är tråkigt att vänta så här länge ????. Ska föda i okt och vill gärna vill man vara med ????.
    Ja du. Inte Migrationsverkets problem. Finns många som tycker dom ska gå före. Var är din man då? Har du uppehållstillstånd eller är det din man som söker?!
  • Anonym (Hope)
    Anonym (Räcker nu.) skrev 2016-07-13 09:29:27 följande:

Ja du. Inte Migrationsverkets problem. Finns många som tycker dom ska gå före. Var är din man då? Har du uppehållstillstånd eller är det din man som söker?!

Det är min man som söka uppehållstillstånd. Han bor i Poland .
  • Anonym (Räcker nu.)

Som sagt. Ni är inte mer prio än någon annan. Du kan väl flytta till Polen då.

• Wreena

Polen är med i EU, så så länge han har polskt medborgarskap så är det inte ett ärende som Migrationsverket har hand om alls.
    Den enda ni behöver göra är att skicka in en ansökan om svenskt personnummer till Skatteverket ihop med ett brev som säger att du kan försörja honom tills den dagen han får ett jobb i Sverige. Detta kan ni göra medan han redan bosatt sig i Sverige. Tar ungefär 3 veckor.

• Anonym (Hope)
    Wreena skrev 2016-07-13 11:54:54 följande:

Polen är med i EU, så så länge han har polskt medborgarskap så är det inte ett ärende som Migrationsverket har hand om alls.

Den enda ni behöver göra är att skicka in en ansökan om svenskt personnummer till Skatteverket ihop med ett brev som säger att du kan försörja honom tills den dagen han får ett jobb i Sverige. Detta kan ni göra medan han redan bosatt sig i Sverige. Tar ungefär 3 veckor.

Tacksam för svar men han har inte poskt medborgaskap, han har bara visum att bor i Poland.
  • Anonym (Räcker nu.)
    Anonym (Hope) skrev 2016-07-13 12:01:51 följande:
    Tacksam för svar men han har inte poskt medborgaskap, han har bara visum att bor i Poland.
    Och var har han medborgarskap då?
  • Anonym (Hope)
    Anonym (Räcker nu.) skrev 2016-07-13 12:05:13 följande:

Och var har han medborgarskap då?

Han har vietnamesiska medborgarskap
  • Anonym (Räcker nu.)
    Anonym (Hope) skrev 2016-07-13 12:07:31 följande:
    Han har vietnamesiska medborgarskap
    Ja som sagt då blir det svårt att gå före.
  • Ellie

Kontakta dem per telefon för att höra hur ni ligger till. Det är ingen förtur vid graviditet just nu, men 2 år är ju ganska lång väntetid.

Svar på tråden ??Migrationsverket-Långväntetid-Tips??