• Jossan94

Väcka 2 dagars bebis för att amma!

Hej, jag frågar åt en väninna som har en tvådagars bebis och hon skulle väcka sin lille för att mata henne, oså sög hon bara ca 5 gånger och sen somnade hon om!

Nu undrar hon om detta är vanligt eller är det farligt?(brist på något tillexempel)?

försökte googla runt om detta men det är svårt att formulera så jag hittar inga svar!

• Svar på tråden Väcka 2 dagars bebis för att amma!
  • mammatill6

Jag har aldrig väckt något av mina barn, de har aldrig ätit då. Många barn kan inte äta på beställning utan äter när de vaknar själva och är hungriga.

• Pentra

Vissa nyfödda kan lätt få lågt blodsocker, och blir då trötta och dåsiga, vilket kan vara skadligt om det tillåts fortsätta falla. Därför så skall man inte låta det gå för länge mellan amningarna på så små barn. Om inte barnet vaknar av sig själv inom rimlig tid så kan därför bli tvungen att väcka barnet för att amma. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Linnis92

Har inte väckt min alls, hon är en månad. Frågade på BB om jag skulle väcka eller inte men det var inte nödvändigt sa dom.

Går barnet dessutom upp i vikt som de ska, vilket märks lite längre fram så finns det verkligen ingen anledning

• Jossan94
    Pentra skrev 2016-07-13 19:21:40 följande:

Vissa nyfödda kan lätt få lågt blodsocker, och blir då trötta och dåsiga, vilket kan vara skadligt om det tillåts fortsätta falla. Därför så skall man inte låta det gå för länge mellan amningarna på så små barn. Om inte barnet vaknar av sig själv inom rimlig tid så kan därför bli tvungen att väcka barnet för att amma. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Tack för svar!

Ja först sov lillen 5 & en halv timme, o vaknade och åt, sen sov vidare lite mer än 4 timmar och det var då hon väckte henne! Bör hon ringa 1177 o kolla? Hon nämner också att bebisen är lite gulaktig o tänkte då på gulsot.. Finns det en koppling ?
  • Jossan94
    Linnis92 skrev 2016-07-13 19:24:46 följande:

Har inte väckt min alls, hon är en månad. Frågade på BB om jag skulle väcka eller inte men det var inte nödvändigt sa dom.

Går barnet dessutom upp i vikt som de ska, vilket märks lite längre fram så finns det verkligen ingen anledning

Okej, bebisen är 2 dagar gammal så lite svårt o veta liksom!
  • Ppetra
    Jossan94 skrev 2016-07-13 19:26:45 följande:
    Tack för svar!

Ja först sov lillen 5 & en halv timme, o vaknade och åt, sen sov vidare lite mer än 4 timmar och det var då hon väckte henne! Bör hon ringa 1177 o kolla? Hon nämner också att bebisen är lite gulaktig o tänkte då på gulsot.. Finns det en koppling ?
    Ja, barn med gulsot är ofta lite slöa och lan behöva äta oftare än de själva förstår för att inte bli ännu slöare. Kan även hända med andra nyfödda barn av olika anledningar.

Så, JA, det kan vara nödvändigt och viktigt att väcka vissa nyfödda för att äta, tills man är säker på att de är på banan så att säga.

Att många inte behöver det är ingen riktlinje.
  • Alvina

När mitt barn var nyfödd så sade dem på BB att jag skulle väcka henne var tredje timme för amning de första veckorna.

• NovaBabycare

Hej,

Det är inte direkt 'farligt' i sej för babyn att vakna, snutta lite sen somna om. Har babyn däremot inte ätit på länge (4/5) timmar så kan man förvänta sej att babyn aka vara mer hungrig. Väldigt trött, gulsot, låg blodsockernivå tex kan bidra till mkt kort amning. Ni kan prova att hjälpa barnet vakna fullt innan amning. Istället för att snabbt, väcka & mata, börja med att ta av täcke/sovpåse eller föra babyn infrån sej så det inte är sådär aaaaalldeles varm och mysigt. Prata, stryk lätt på babyns hand/kind och hjälp hen att vakna till lite, så kanske amningen håller lite längre. Skriv ned hur ofta/länge babyn äter så har du bra grundinformation utfall ni skulle vilja söka stöd/råd från tex 1177.

Vänlig hälsning.

• Jasmin Karlsson
    Jossan94 skrev 2016-07-13 19:26:45 följande:
    Tack för svar!

Ja bebisar med gulsot kan bli trötta, de kan sova mycket och inte orka amma och måste då väckas för mat. Hon kan ringa förlossningen och fråga om råd (där jag födde hade de ansvaret/kontakten första veckan). Min bebis fick gulsot och de tog blodprover för att kolla det. Och maten var det avgörande för att hon skulle bli bra.
Svar på tråden Väcka 2 dagars bebis för att amma!