Någon som jobbat som lärarvikarie?
Jag sökte jobb som elevassistent, men någon från kommunen lämnande ett röstmeddelande där hon frågade om jag var intresserad av jobbet som lärarvikarie istället. Jag vill verkligen komma ifrån jobbet jag har nu och vill gärna få erfarenhet av att jobba med barn. Jag vet nämligen inte om det är den inriktningen jag ska välja när jag, på något sätt, ska välja utbildning. Jag vet alltså inte riktigt vad jag vill eller borde jobba med. Problemet är att jag inte vet om jag skulle klara av att vara just lärarvikarie. Jag antar att en blir ensam med en hel klass? Lämnar någon uppgifter barnen ska göra då eller? Åker man emellan diverse skolor olika dagar/veckor? Jag tänker eftersom att kommunen sökte till flera grundskolor, om det inte är så att någon är typ långtidssjukskriven. Men då hade de väl förmodligen letat efter en behörig lärare och inte vikarier.
Min klass i grundskolan var väldigt stökig/problematisk, vi hade ett rykte som "den värsta klassen" men minnena jag har från att ha vikarier i klassrummet är väldigt negativa. Min klass (läs: några i klassen) fick alla vikarier att börja gråta. Det var hemskt. De flesta barn kanske dock inte beter sig så illa mot vikarier? Någon med erfarenheter? Jag hade helt klart hellre velat jobba som elevassistent och endast varit med en elev, inte tagit ansvar och pratat inför en hel klass. Men eftersom jag sökt en hel jobb som elevassistent antar jag att det är svårare att få jobb som, så det kanske är dumt att inte ta den eventuella möjligheten att få erfarenhet inom det här (+komma ifrån mitt gamla jobb) men jag vet inte. Hur hade ni gjort?