• MoaElis

Någon som jobbat som lärarvikarie?

Jag sökte jobb som elevassistent, men någon från kommunen lämnande ett röstmeddelande där hon frågade om jag var intresserad av jobbet som lärarvikarie istället. Jag vill verkligen komma ifrån jobbet jag har nu och vill gärna få erfarenhet av att jobba med barn. Jag vet nämligen inte om det är den inriktningen jag ska välja när jag, på något sätt, ska välja utbildning. Jag vet alltså inte riktigt vad jag vill eller borde jobba med. Problemet är att jag inte vet om jag skulle klara av att vara just lärarvikarie. Jag antar att en blir ensam med en hel klass? Lämnar någon uppgifter barnen ska göra då eller? Åker man emellan diverse skolor olika dagar/veckor? Jag tänker eftersom att kommunen sökte till flera grundskolor, om det inte är så att någon är typ långtidssjukskriven. Men då hade de väl förmodligen letat efter en behörig lärare och inte vikarier.

Min klass i grundskolan var väldigt stökig/problematisk, vi hade ett rykte som "den värsta klassen" men minnena jag har från att ha vikarier i klassrummet är väldigt negativa. Min klass (läs: några i klassen) fick alla vikarier att börja gråta. Det var hemskt. De flesta barn kanske dock inte beter sig så illa mot vikarier? Någon med erfarenheter? Jag hade helt klart hellre velat jobba som elevassistent och endast varit med en elev, inte tagit ansvar och pratat inför en hel klass. Men eftersom jag sökt en hel jobb som elevassistent antar jag att det är svårare att få jobb som, så det kanske är dumt att inte ta den eventuella möjligheten att få erfarenhet inom det här (+komma ifrån mitt gamla jobb) men jag vet inte. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Någon som jobbat som lärarvikarie?
  • MoaElis

Ingen som jobbar/jobbat som lärarvikarie eller lärare här alltså?

Någon som vet om en får välja vilken ålder en vill vikariera åt förresten?

• cutepoison

Jag har jobbat som lärarevikarie under några år. Det är väldigt blandat. Jag åkte runt på olika skolor, ibland fick man längre vikariat om någon blev långstidssjukskriven. Vissa skolor och klasser var fantastiska, andra var som du beskriver din egen klass på högstadiet. Jag försökte alltid tänka att det spelar ingen roll om de inte vill arbeta medan jag är här för jag får lön ändå men det hjälpte inte alltid. Det kunde vara ganska psykiskt påfrestande också för man vill ju göra ett bra jobb. Positivt var att jag kunde välja mina egna arbetstider. Vi la in vilka dagar och tider vi kunde jobba i ett system och så fick vi sms med jobberbjudanden som vi svarade ja eller nej till. När man lärt känna vilka skolor man trivdes i valde jag framför allt dem och arbetssituationen blev lite bättre. Jag utbildade mig till lärare under tiden och arbetade ett tag som springvikarie efter jag var klar för att det inte fanns så mycket jobb men idag arbetar jag som lärare och det är helt klart stor skillnad. En annan respekt. Jag ser ju hur elever behandlar vikarier som kommer och känner igen mig så mycket i det. När katten är borta dansar råttorna på bordet. 

• yoshimi

Det är väldigt olika hur upplägget för vikarier är, men generellt ju äldre elever desto mer ensamarbete.
    Jobbar man i F-3 har man ofta med en fritidspedagog eller liknande.

Vissa gånger får man en färdig planering, andra gånger får man hitta på själv.
    Ett tips är att börja samla på sig olika lekar/uppgifter som man kan köra om planeringen saknas.
    Har man tur finns det hjälpsamma kollegor som kan ta fram olika uppgifter också.

Många vikarier blir knutna till en viss skola om det fungerar bra.

Med vänlig hälsning, en lärare

• MoaElis
    jagärjagvemärdu skrev 2016-07-14 10:59:49 följande:

De frågade mig på intervjun vilken ålder jag ville jobba med.

Aha okej. Vilken ålder vill du jobba med? Det känns spontant som yngre är lättare, även om äldre kanske är mer självständiga. Vad fick du mer för frågor på intervjun? Jag funderar på att i alla fall gå intervjun. Hm... Eller så försöker jag söka fler jobb som elevassistent istället.

Tack för alla svar, fortsätt gärna svara!

• MoaElis

Jag hade bestämt mig för att skita i det men i morse ringde hon igen (låg och sov, semester..) verkar vara i desperat behov av lärarvikarier, jag har liksom varken utbildning eller erfarenhet inom läraryrket. Får man någon slags utbildning innan?

• yoshimi

Man brukar inte få ngn utbildning, och ja det är stor vikariebrist.

• gästsvar

Är det via en vikariepool el bemanningsenhet eller blir du anställd av just skolan?
    Det kan vara skillnad. Till fasta tjänster vill de ha utbildad personal men som någon skrev det är så pass stor brist att de tar in outbildade också. Nej, du får ingen utbildning innan. Ibland kan du få information om vad som ska ske just den dagen och läraren kanske har lagt fram planering till dig, en annan dag vet du ingenting och får planera fritt själv. Är utbildad barnskötare och har jobbat både på förskola och skola, både som resurs, elevassistent, fritids, lärarvikarie. Vill helst inte heller vara lärarvikarie men resurs i klass ok. Var i vikariepool för ca 1 år sen och trivdes bra med det trots dålig lön. Men i vikariepool förväntas det att du kan vara självständig, flexibel och anpassa dig snabbt till nya situationer. I en vikariepool får man ju åk runt till olika arbetsplatser -tror jag var 3 veckor som längst på ett och samma ställe då.
    Bättre lön blir det när man är anställd direkt av skola el förskola. Och då kanske du lär känna dina klasser bättre. Senaste året har jag varit timanställd (vid behov) som elevassistent på en skola och där trivs jag bäst inom barnomsorgen iallafall. Jobbade då fr åk2-åk9. Men som elevassistent är heller ingen garanti att bara få vara med enbart en elev. Oftast hjälper du hela klassen och är läraren sjuk kan du få ta över, Även om jag trivts bra jobba med barn är det otroligt slitigt (stora barngrupper,lite personal) så jag vill hitta ny bransch nu men det är svårt. Försökt i mer än ett års tid.  Har dock hittat sommarjobb i en för mig ny bransch. 
    Om du får välja vilken ålder du vill jobba med? Beror väl på anställningsform. Lycka till oavsett.

• MoaElis
    gästsvar skrev 2016-07-21 13:17:56 följande:

Är det via en vikariepool el bemanningsenhet eller blir du anställd av just skolan?
    Det kan vara skillnad. Till fasta tjänster vill de ha utbildad personal men som någon skrev det är så pass stor brist att de tar in outbildade också. Nej, du får ingen utbildning innan. Ibland kan du få information om vad som ska ske just den dagen och läraren kanske har lagt fram planering till dig, en annan dag vet du ingenting och får planera fritt själv. Är utbildad barnskötare och har jobbat både på förskola och skola, både som resurs, elevassistent, fritids, lärarvikarie. Vill helst inte heller vara lärarvikarie men resurs i klass ok. Var i vikariepool för ca 1 år sen och trivdes bra med det trots dålig lön. Men i vikariepool förväntas det att du kan vara självständig, flexibel och anpassa dig snabbt till nya situationer. I en vikariepool får man ju åk runt till olika arbetsplatser -tror jag var 3 veckor som längst på ett och samma ställe då.
    Bättre lön blir det när man är anställd direkt av skola el förskola. Och då kanske du lär känna dina klasser bättre. Senaste året har jag varit timanställd (vid behov) som elevassistent på en skola och där trivs jag bäst inom barnomsorgen iallafall. Jobbade då fr åk2-åk9. Men som elevassistent är heller ingen garanti att bara få vara med enbart en elev. Oftast hjälper du hela klassen och är läraren sjuk kan du få ta över, Även om jag trivts bra jobba med barn är det otroligt slitigt (stora barngrupper,lite personal) så jag vill hitta ny bransch nu men det är svårt. Försökt i mer än ett års tid.  Har dock hittat sommarjobb i en för mig ny bransch. 
    Om du får välja vilken ålder du vill jobba med? Beror väl på anställningsform. Lycka till oavsett.

Det är vikariepool. Jag har nu ett självständigt jobb och åker runt så det är nog inget problem. Ganska härdad på det sättet. Dock är jag lite blyg så tänker att det kanske kan bli jobbigt socialt att åka till olika ställen varje dag (typ) Men det är svårt att veta när en aldrig haft något sådant jobb. Om en inte får välja ålder blir det nog svårt dock,jag kan inte riktigt tänka mig högstadiet/gymnasiet. Jag hade nog inte fått något respekt. De hade förmodligen trott att jag var en ny elev typ. Haha.

Jag förstår att en kan behöva hoppa in som lärare som elevassistent i vissa speciella fall(?) dock söker de ju oftast till endast 1 enskild elev i annonserna. 

Aha okej, det låter ju inte så positivt. Jag har ingen aning om jag ska eller klarar av jobbet, men det kanske är bra att testa på eftersom jag haft tankar om jag ska bli lärare. (Bland typ 20 andra val) Men då vill jag helst vara speciallärare i en mindre klass/grupp. Inte i en hel klass.

• älskarlivet81
    MoaElis skrev 2016-07-21 20:21:49 följande:

Det är vikariepool. Jag har nu ett självständigt jobb och åker runt så det är nog inget problem. Ganska härdad på det sättet. Dock är jag lite blyg så tänker att det kanske kan bli jobbigt socialt att åka till olika ställen varje dag (typ) Men det är svårt att veta när en aldrig haft något sådant jobb. Om en inte får välja ålder blir det nog svårt dock,jag kan inte riktigt tänka mig högstadiet/gymnasiet. Jag hade nog inte fått något respekt. De hade förmodligen trott att jag var en ny elev typ. Haha.

Jag förstår att en kan behöva hoppa in som lärare som elevassistent i vissa speciella fall(?) dock söker de ju oftast till endast 1 enskild elev i annonserna. 

Aha okej, det låter ju inte så positivt. Jag har ingen aning om jag ska eller klarar av jobbet, men det kanske är bra att testa på eftersom jag haft tankar om jag ska bli lärare. (Bland typ 20 andra val) Men då vill jag helst vara speciallärare i en mindre klass/grupp. Inte i en hel klass.

Speciallärare kan du inte utbilda dig till förrän du har en lärarexamen och sen jobbat i 3 år, måste även ha inriktning matte eller svenska då som regel.
  • MoaElis
    älskarlivet81 skrev 2016-07-21 20:41:15 följande:
    Speciallärare kan du inte utbilda dig till förrän du har en lärarexamen och sen jobbat i 3 år, måste även ha inriktning matte eller svenska då som regel.
    Jo det är jag fullt medveten om. Tyvärr.
  • gästsvar

Hej igen. Att du är blyg gör faktiskt ingenting för det var jag också i början och undrade också hur jag skulle klara av det, men man växer in i rollen. Om du är osäker på vad du vill utbilda dig till så är det ju en jättebra idé att först jobba via vikariepool - då får du en inblick och får känna på det. Skillnaden med att vara i vikariepool och det är faktiskt fördelen enligt mig är att du slipper alla möten kvällstid och föräldramöten mm, dvs du tar inte med dig jobbet hem. Du får jobba med det roligaste, koncentrera dig på just barngruppen men slippa allt runtomkring som medföljer längre anställning. Väldigt lätt att ta med jobb hem när man är på långtidsvik el fast jobb. Det man kan sakna är väl att ha fasta arbetskamrater. Men den vikariepool jag var anställd på ordnade ibland gemensamma aktiviteter för oss vikarier och de var väldigt måna om att vi skulle trivas där vi var så visst kunde man önska också.De hade en bra återkoppling. Och vi fick också göra oss tillgängliga när vi kunde jobba, kan man inte vissa dagar skriver man helt enkelt inte sig de dagarna. Enligt annonser ska man ju ofta vara elevassistent till en elev, ja men i realiteten är det ytterst sällan så - du har huvudansvaret för en elev ja men oftast är det mer som elevassistent i hela klassen el hela fritids. Vill du vara säker på att bara vara assistent åt en person är nog personlig assistent bättre. Hoppas allt ordnar sig för dig. Du kan säkert prova en vecka som lärarvikarie och trivs du inte säger du att du hellre jobbar som resurs/assistent. Lycka till och trevlig sommar!

• gästsvar

Jag vet inte heller vad jag vill bli när jag blir stor trots att jag är 40 +. Inte lätt att byta bransch i min ålder heller eller att komma in på vissa utbildningar men en ska ju jobba i dryga 20 år till om en får behålla hälsan så det löser sig väl. Till hösten blir det ev vikariepool igen tills jag kommer in på utbildning el hittar nytt jobb.

Svar på tråden Någon som jobbat som lärarvikarie?