• solhatten

    Hjälp med att hitta en bra tv

    Vi har haft en tjocktv bara och ska nu rusta och även köpa en tv.Jag skulle vilja ha en 55 tum,men vad ska man titta efter?har nån ett förslag på en tv för max 6000?

  • Svar på tråden Hjälp med att hitta en bra tv
  • nytt eller gammalt

    Jag har använt mig av Prisjakt för att kunna jämföra. Jättebra sajt! Man kan se omdömen från andra och jämföra olika modeller på ett enkelt sätt samt hitta bästa pris.

  • Aniiee

    Kolla så det är en 4k (ultra HD), i alla fall. Jag vet att Philips har 2 4k i den prisklassen, men ärligt så skulle jag nog dra på lite och sats på en för 8-10tusen istället och köpa en Sony eller en Panasonic istället.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Trångsynt
    Aniiee skrev 2016-07-14 02:30:46 följande:

    Kolla så det är en 4k (ultra HD), i alla fall. Jag vet att Philips har 2 4k i den prisklassen, men ärligt så skulle jag nog dra på lite och sats på en för 8-10tusen istället och köpa en Sony eller en Panasonic istället.


    4k är en tillfällig trend och ger sämre kvalitet i högre upplösning. Resterande teknik är inte ännu där för att stödja upplösningen... Helt fel tid och du kommer ångra det. Precis som alla som köpte HD dvd och HD tv (720p)

    Sony hänger inte med ut utvecklingen riktigt och Panasonic har jag ärligt talat inte så stor erfarenhet av. Samsung är top notch när det kommer till bildkvalitet. Men så länge du håller sig till de etablerade premium märkena så får du oftast bra grejer. ( inte Andersson t.ex)

    Sist men inte minst, se till att du köper en tv med ISP panel!!!
  • Aniiee
    Trångsynt skrev 2016-07-14 02:48:01 följande:
    4k är en tillfällig trend och ger sämre kvalitet i högre upplösning. Resterande teknik är inte ännu där för att stödja upplösningen... Helt fel tid och du kommer ångra det. Precis som alla som köpte HD dvd och HD tv (720p)

    Sony hänger inte med ut utvecklingen riktigt och Panasonic har jag ärligt talat inte så stor erfarenhet av. Samsung är top notch när det kommer till bildkvalitet. Men så länge du håller sig till de etablerade premium märkena så får du oftast bra grejer. ( inte Andersson t.ex)

    Sist men inte minst, se till att du köper en tv med ISP panel!!!
    Ja, blu ray är också bara en tillfällig trend, och VHSen var också bara en tillfällig trend och radion var också bara en tillfällig trend. Intressant, va? När HD-tv i 720p kom visste vi redan att det var steget under. 1080p och i kom faktiskt samtidigt som 720p, men 1080 var dyrt på den tiden och prispressen var vad som gjorde 720 förstavalet för många, inte något slags "det här kommer nog hålla några år". ALLA visste att det var ute innan det ens kom. HD dvd var dessutom inte 720p utan 720p/1080i (vilket, visst, inte var lika bra som 1080p)

    Sony hänger absolut med i utvecklingen, och ligger många steg före på vissa bitar, både då (det var ju de, som bekant, som utvecklade och hårdlanserade blu-ray och blu-rayspelare iom PS3. Helt plötsligt fick man gigantiskt mycket mer för pengarna man lade ut på bly-rayspelaren) och nu, men då får man betala vad det kostar om man ska ha bra grejer. Panasonic är också bra skit, men inte lika bra som Sony, eller Samsung, för den delen, Dock tittade jag ju efter TV i TS prisklass och storlek och min egna rekommendation, och då hittade jag ingen Samsung, som jag absolut hade haft med som rek. 

    Sen, visst, jag är ju teknikgalen, och jag spelar TV-spel, där utvecklingen går extremt mycket snabbare än TV-sändningar och film. Förmodligen kommer både PS Neo och Xbox Scorpio ha native 4k, och både PS4 och Xbone är redan nu kapabla att visa 4k.. Deras enda fel just nu är att de har gamla HDMIlänkar.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Trångsynt
    Aniiee skrev 2016-07-14 03:20:29 följande:

    Ja, blu ray är också bara en tillfällig trend, och VHSen var också bara en tillfällig trend och radion var också bara en tillfällig trend. Intressant, va? När HD-tv i 720p kom visste vi redan att det var steget under. 1080p och i kom faktiskt samtidigt som 720p, men 1080 var dyrt på den tiden och prispressen var vad som gjorde 720 förstavalet för många, inte något slags "det här kommer nog hålla några år". ALLA visste att det var ute innan det ens kom. HD dvd var dessutom inte 720p utan 720p/1080i (vilket, visst, inte var lika bra som 1080p)

    Sony hänger absolut med i utvecklingen, och ligger många steg före på vissa bitar, både då (det var ju de, som bekant, som utvecklade och hårdlanserade blu-ray och blu-rayspelare iom PS3. Helt plötsligt fick man gigantiskt mycket mer för pengarna man lade ut på bly-rayspelaren) och nu, men då får man betala vad det kostar om man ska ha bra grejer. Panasonic är också bra skit, men inte lika bra som Sony, eller Samsung, för den delen, Dock tittade jag ju efter TV i TS prisklass och storlek och min egna rekommendation, och då hittade jag ingen Samsung, som jag absolut hade haft med som rek. 

    Sen, visst, jag är ju teknikgalen, och jag spelar TV-spel, där utvecklingen går extremt mycket snabbare än TV-sändningar och film. Förmodligen kommer både PS Neo och Xbox Scorpio ha native 4k, och både PS4 och Xbone är redan nu kapabla att visa 4k.. Deras enda fel just nu är att de har gamla HDMIlänkar.


    Sony har tappat mycket i kvalitet så länge du inte tittar på deras flaggskeppsvaror, detta pga att dom inte har samma budget längre. Den enda delen av Sony som gått plus ekonomiskt dom senaste åren är just Playstation.

    PS Neo aka ps4.5 (och Microsoft's motsvarighet) är på gång med visst stöd för 4k, dem har dock fått VÄLDIGT dåligt medhåll ifrån spelprodusenter! Nya generationens konsoler är inte helt nya konsoler utan uppskakade versioner utav nuvarande generation. Spelutvecklarna kommer att få anpassa sig till 2 konsoler os4 och ps4.5 med samma spel, på samma skiva. Fördelen med konsoler har varit just att dem bara haft 1 hårdvara att anpassa sig till. Och redan nu så orkar inte konsolerna driva de flesta AAA spelen i 1920x1080 även med nerskalade texturer och fps drops. 4k är väldigt tungt att driva!

    Fördelen med neo kommer att vara färre fps drops och högre kvalitet på texturerna när du kör på 1080p

    Dom enda som faktiskt är riktigt redo för 4k är youtube, men även där får vi lida utav VÄLDIGT komprimerade format.

    Om jag skulle välja mellan en halvdan men framtidssäkrad 4k tv som är omodern när den upplösningen faktiskt blir relevant eller en riktigt sjyst 1080p så hade jag gått på 1080p alla dagar i veckan. För det är den upplösning eller lägre du kommer använda 99% av tiden. Att kolla på en lägre upplösning än panelens upplösning är inte speciellt tillfredställande...
  • solhatten

    Vad står p för i 1080?har tittat på en luxor som son har 4k och kostar 5900 nånting,ni får tänka på att jag har gått från tjock tv så allt kommer vara en stor skillnad????vill bara inte att det ska bli fördröjning på bilden det är viktigast för mig,allt annat som finns på tv har jag inte så myclet nytta av då jag förmodligen inte har nån uppkoppling ändå????

  • Trångsynt
    solhatten skrev 2016-07-14 08:43:59 följande:

    Vad står p för i 1080?har tittat på en luxor som son har 4k och kostar 5900 nånting,ni får tänka på att jag har gått från tjock tv så allt kommer vara en stor skillnad????vill bara inte att det ska bli fördröjning på bilden det är viktigast för mig,allt annat som finns på tv har jag inte så myclet nytta av då jag förmodligen inte har nån uppkoppling ändå????


    P och i är skillnaden på hur det renderas. Större delen av hdtv osv skickas i 1080i.

    4k tv's har lite längre fördröjning, detta är dock absolut inget du kommer märka av så oroa dig inte för det!

    Som sagt, köper du en 4k så kommer du betala för saker du inte kommer ha någon som helst nytta av!

    www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/55-60tum/lg-55lf580v/222688.9118/

    Här är ett bra alternativ.
Svar på tråden Hjälp med att hitta en bra tv