• Anonym (panikmamman)

    i klistret!

    Jag har bott i annat EU-land i ca 13 år. I början var det mycket fram och tillbaka, sedan bestämde jag mig i januari 2014 för att ge det en chans och bo där "på riktigt". Min man bor där och vi har barn tillsammans. Mitt problem är att jag aldrig skrev ut mig från Sverige. Nu har Försäkringskassan utrett mig och beslutit att utesluta mig ur deras system sedan mars 2014. 
    Problemet är att jag nu bor i Sverige på heltid och har även fått jobb här. Min man flyttar också hit och har ansökt om personnummer. 
    Jag har inte arbetat i det andra landet, men varit obligatoriskt försäkrad genom min mans egna företag. 
    Jag har för denna period fått barnbidrag. Eftersom jag tänkte att det skulle vara en testperiod blev det liksom aldrig definitivt och jag tänkte- äh, jag väntar någon månad till. Krisen slog till och vi klarade inte ekonomin utan barnbidraget. Jag har inte fått något barnbidrag från det andra landet. 
    Vad gör jag nu? Om jag blir utesluten, hur kan jag då återkomma och få tillbaka mina rättigheter hos Försäkringskassan? Finns det någon chans att överklaga deras beslut? Jag har trots allt varit en hel del i Sverige. De har kollat mina bankuttag och vägrar tro på mig när jag säger att jag har använt mig av kontanter i Sverige, vilket är sant. Vad kan hända mig i värsta fall, och vad är mest troligt?
    Vad gör vi om vi behöver sjukvård????
    Jag har sjukt ont i magen över det här och känner mig som världens bov... 
  • Svar på tråden i klistret!
  • Anonym (Men....)

    Men om du använt dig av kontanter i Sverige så syns det väl att du tagit ut pengar i Sverige också. För det är väl knappast någon som tar ut en bunt pengar för att ta med sig längre? Då förstår jag att de inte tror dig för det skulle inte jag heller göra.

  • Anonym (panikmamman)

    Jag har haft med mig ? från andra landet som jag har växlat. Ett land med opålitliga banker där man tar ut pengarna och gömmer dem hemma...

  • Anonym (Eller hur...)

    Men alltså, man "provbor" inte någonstans i 13(!) år. Du har fuskat med bidragen, bara att erkänna det liksom. Du får väll vara glad så länge det gick

Svar på tråden i klistret!