• Anonym (Malin­)
    Äldre 14 Jul 04:06
    9357 visningar
    10 svar
    10
    9357

    Orolig! förändringar på lungorna :(.

    Har gjort en röntgen på buken där en del av lungorna syntes. På bilderna kunde de se förändringar på mina lungor och sedan gjorde de en specifik röntgen på lungorna där förändringarna syntes.
    De sa att jag har lunginflammation, men har inte varit förkyld eller hostat men varit väldigt trött och andfådd och har behövt syrgas på sjukhuset.
    Är det någon här som fått besked om förändringar på lungorna? Vad visade det att det var/är? Kan läkare avgöra genom en röntgenbild att det är lunginflammation och till exempel ingen tumör?
    Läkaren sa bara det att jag har förändringar och behandlas för lunginflammation.
    Ska på uppföljning för nya prover, men känner mig såklart orolig att det är något annat fel ????. Har aldrig haft lunginflammation tidigare.

  • Svar på tråden Orolig! förändringar på lungorna :(.
  • Äldre 14 Jul 07:54
    #1

    Ja, en läkare kan se skillnad mellan tumörer och en lunginflammation.

  • Anonym (Malin­) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 22:33
    #2

    Periventikulära förändringar är det. Någon som vet vad det innebär?

  • Äldre 15 Jul 22:39
    #3
    Anonym (Malin) skrev 2016-07-15 22:33:14 följande:

    Periventikulära förändringar är det. Någon som vet vad det innebär?


    Periventikulära betyder bara vart de är lokaliserade. Förändring kan vara allt från ofarliga cystor till tumör. Hoppas du får svar fort, har själv väntat på såna Provsvar och tiden är vidrig. Håller tummarna för att det är bra.
  • Anonym (Malin­) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 22:55
    #4
    aronnax skrev 2016-07-15 22:39:31 följande:
    Periventikulära betyder bara vart de är lokaliserade. Förändring kan vara allt från ofarliga cystor till tumör. Hoppas du får svar fort, har själv väntat på såna Provsvar och tiden är vidrig. Håller tummarna för att det är bra.
    Ja väntan är hemsk. Har avslutat antibiotikakuren idag, men känner att jag inte är helt pigg. Trött å anfådd fort mm.
    Jag ska på uppföljning på vårdcentral där de ska ta prover. Vad kan det tänkas vara för prover? Rädd att de missar nåt. Kan en ny röntgen bli aktuell?
    Vad hade hänt med dig när du gjorde sånna prover? Vilka prover fick du göra?
  • Äldre 15 Jul 23:04
    #5
    Anonym (Malin) skrev 2016-07-15 22:55:01 följande:

    Ja väntan är hemsk. Har avslutat antibiotikakuren idag, men känner att jag inte är helt pigg. Trött å anfådd fort mm.

    Jag ska på uppföljning på vårdcentral där de ska ta prover. Vad kan det tänkas vara för prover? Rädd att de missar nåt. Kan en ny röntgen bli aktuell?

    Vad hade hänt med dig när du gjorde sånna prover? Vilka prover fick du göra?


    Jag hade livmodercancer, den opererades bort för 4 år sedan och jag har inte återfall än.

    Jag tror dom tar infektionsprover för att utesluta abcess ( varböld) och olika cancermarkörer i blodet. Dom tar nog Leverprover och blodvärde.

    Vid en lunginflammation syns ju stråk på lungorna. Kanske du får göra ytterligare röntgen.

    Har jobbat med lever och pankreascancer och inte Så ofta lungor.
  • Anonym (Malin­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 21:52
    #6
    aronnax skrev 2016-07-15 23:04:14 följande:
    Jag hade livmodercancer, den opererades bort för 4 år sedan och jag har inte återfall än.

    Jag tror dom tar infektionsprover för att utesluta abcess ( varböld) och olika cancermarkörer i blodet. Dom tar nog Leverprover och blodvärde.

    Vid en lunginflammation syns ju stråk på lungorna. Kanske du får göra ytterligare röntgen.

    Har jobbat med lever och pankreascancer och inte Så ofta lungor.
    Oj, men skönt att dom opererade bort den och att du inte har fått nåt återfall. Upptäckte dom livmodercancer genom cellförändringar på cellprov? Jag har opererat bort cellförändringar.

    Hoppas på att kallelsen till vårdcentralen kommer snart så proverna blir tagna.
  • Äldre 17 Jul 22:58
    #7

    Läkare ser definitivt skillnad på lunginflammation och tumör. Ibland kan de vara svåra att se, men just lungröntgen är väldigt bra för att hitta eventuella problem.

    Du kommer säkert få göra någon ny röntgen. Men stå på dig? Ring o tjata o pusha på dom så något händer. Man måste tyvärr... :-/

  • Anonym (Malin­) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 09:15
    #8
    kaleidoskop88 skrev 2016-07-17 22:58:29 följande:

    Läkare ser definitivt skillnad på lunginflammation och tumör. Ibland kan de vara svåra att se, men just lungröntgen är väldigt bra för att hitta eventuella problem.

    Du kommer säkert få göra någon ny röntgen. Men stå på dig? Ring o tjata o pusha på dom så något händer. Man måste tyvärr... :-/


    Ja du har nog rätt att man behöver tjata på vården för att få undersökning. Ska nog ringa upp vårdcentralen för att kolla om dom planerat in tiden än.
    Känner att det är lite tyngre att andas igen och det "knastrar" lite.
    Blir trött fort, så är nog bra med en undersökning så fort som möjligt.
    Tack att du skrivit, fick mig att förstå att tjat behövs.
  • Äldre 19 Jul 20:04
    #9
    Anonym (Malin) skrev 2016-07-17 21:52:59 följande:

    Oj, men skönt att dom opererade bort den och att du inte har fått nåt återfall. Upptäckte dom livmodercancer genom cellförändringar på cellprov? Jag har opererat bort cellförändringar.

    Hoppas på att kallelsen till vårdcentralen kommer snart så proverna blir tagna.


    Jag hade sökt för blödningar vid sex och så men på den tiden var jag gravt fet så hon skyllde bara på det. Visade inget på cellprovtagningen.

    Sedan skulle jag göra en gastric bypassoperation och då kan man lätt bli gravid så jag gick till min ordinarie barnmorska och hon sa direkt att detta är inte friskt. Hon såg tumör vävnaden och jag åkte ner till Gyn samma dag för första operationen. Ja det var tur att dom hittade det.

    Håller alla tummar för dej. 6
  • Anonym (Malin­) Trådstartaren
    Äldre 11 Aug 17:59
    #10
    aronnax skrev 2016-07-19 20:04:15 följande:
    Jag hade sökt för blödningar vid sex och så men på den tiden var jag gravt fet så hon skyllde bara på det. Visade inget på cellprovtagningen.

    Sedan skulle jag göra en gastric bypassoperation och då kan man lätt bli gravid så jag gick till min ordinarie barnmorska och hon sa direkt att detta är inte friskt. Hon såg tumör vävnaden och jag åkte ner till Gyn samma dag för första operationen. Ja det var tur att dom hittade det.

    Håller alla tummar för dej. 6
    Oj vad du har gått igenom mycket. Hoppas du får mår bra nu och framöver.
    Jag fick uppsöka sjukvården igen. Inlagd med lunginflammation igen.
Svar på tråden Orolig! förändringar på lungorna :(.