• Kary

Sojamjöl

Vad använder ni sojamjöl till? Kan man använda sojamjöl istället för vetemjöl i tex såser och andra rätter där det behövs ganska lite mjöl, tex 1-2 msk? Har gjort pannkakor med bara sojamjöl (+ andra ingredienser alltså) och det blev gott.

• Svar på tråden Sojamjöl
  • Katja77

Fråga jennie med ie, hon vet nog!

• Katja77

I hennes gästbok kanske?

• Kary

Visste inte att man kunde söka upp medlemmar så...

• Jennie med ie

Här är jag

Jag använder mest sojamjöl just i pannkakor. Men har det också som bindemedel i t ex bönbiffar och liknande. Jag har aldrig provat att reda med det, använder mest maizena, men eftersom det har bindande egenskaper kan det nog funka.

• Kary

Tack så mycket för svaret! Ska nog prova mig fram och se hur det blir. Och ledsen att det blev två inlägg i din gästbok. Det var inte meningen. :)

• PreMama

Ja, pannkakor. Jag använder sojamjöl när jag bakar också. Ca en halv deciliter i fem dl. degvätska för att göra brödet lite nyttigare.
    När min dotter varit magsjuk har vi i en tesked i hennes välling för lite extra kraft.

Det funkar att ha i nån tesked i såser men skulle nog inte reda med det. Överhuvudtaget tycker jag att det är bäst att "smyga ner" lite sojamjöl i matlagningen eftersom det har en rätt utpräglad smak. Inte den bästa heller.

Svar på tråden Sojamjöl