Sojamjöl
Vad använder ni sojamjöl till? Kan man använda sojamjöl istället för vetemjöl i tex såser och andra rätter där det behövs ganska lite mjöl, tex 1-2 msk? Har gjort pannkakor med bara sojamjöl (+ andra ingredienser alltså) och det blev gott.
Vad använder ni sojamjöl till? Kan man använda sojamjöl istället för vetemjöl i tex såser och andra rätter där det behövs ganska lite mjöl, tex 1-2 msk? Har gjort pannkakor med bara sojamjöl (+ andra ingredienser alltså) och det blev gott.
Ingen?
Sojamjöl verkar inte vara så populärt...
Fråga jennie med ie, hon vet nog!
Hur frågar man henne då? :)
I hennes gästbok kanske?
Visste inte att man kunde söka upp medlemmar så...
Här är jag
Jag använder mest sojamjöl just i pannkakor. Men har det också som bindemedel i t ex bönbiffar och liknande. Jag har aldrig provat att reda med det, använder mest maizena, men eftersom det har bindande egenskaper kan det nog funka.
Tack så mycket för svaret! Ska nog prova mig fram och se hur det blir. Och ledsen att det blev två inlägg i din gästbok. Det var inte meningen. :)
Ja, pannkakor. Jag använder sojamjöl när jag bakar också. Ca en halv deciliter i fem dl. degvätska för att göra brödet lite nyttigare.
När min dotter varit magsjuk har vi i en tesked i hennes välling för lite extra kraft.
Det funkar att ha i nån tesked i såser men skulle nog inte reda med det. Överhuvudtaget tycker jag att det är bäst att "smyga ner" lite sojamjöl i matlagningen eftersom det har en rätt utpräglad smak. Inte den bästa heller.