Upp till kamp mot stora porer! (vägen till "porfektion")
Hej! Nu är jag dö-less på det här. Jag har vid 27 års ålder insett att ja, jag är verkligen dömd till ett liv med enorma porer i hela ansiktet (det är bara att titta på min mor för att se att det gått i arv, vilket känns hopplöst). Hela mitt ansikte ser ut som om någon har gått loss med en grov nål och skapat tusentals kratrar.
Jag vet att porer "bara" är porer och inget farligt. Det är lätt för någon som själv inte har det här problemet att säga så. Men för mig är det verkligen hemskt. Jag ser ALLTID ofräsch ut i ansiktet! Även nyduschad, nyinsmord etc. Foundation är bara att glömma (har testat typ alla som finns) eftersom den kryper in i porerna och får dem att se ännu större ut, även om jag grundar ordentligt med primers. Jag tar verkligen väl hand om min hud, men det känns inte som att jag får någonting för det eftersom det inte syns.
Jag har testat MYCKET för att minska mina porer. Men nu vill jag ha hjälp av er. Även om porerna inte går att bli av med ? vilka är de bästa sätten att minska dem? Här nedan listar jag några förslag och mina egna tankar. Fyll gärna i och berätta om du själv har testat något av dem (eller annat), så kanske vi till slut kan skapa en komplett "väg till porfektion" här i tråden.
Mina erfarenheter:
* Syror ? både för hemmabruk och genom kemisk peeling på salong. Har främst kört med glykolsyra. Hemma kör jag en mask med 15%. Även ansiktstvätt med 5-15% och nattcreme med 8%. Tycker att huden blir väldigt fräsch och allt fett sugs bort på ett härligt sätt. Ansiktet får den där "blanka" lystern. Dock har jag inte märkt något underverk på porerna, ibland tycker jag tvärtom att de ser ännu större ut efter syrabehandling, kanske för att ansiktet är lite rodnat och irriterat? Jag är även nyfiken på BHA-syra (salicylsyra), någon som testat? Det sägs vara bra. Nu på sommaren tar jag det lugnt med syror, då det gör hyn väldigt solkänslig. Vad gäller kemisk peeling på salong: Jag tycker att det är okej, men inte värt sitt pris. Alldeles för dyrt. Funderar på att beställa hem dyrare syror från Dermastore och köra själv någon gång ibland. Finns för en bråkdel av priset och bör ge samma resultat.
* Retinol (retin-a/tretinoin) ? Ja, det är starka grejer. Jag började med retin-a i vintras och är faktiskt helt kär. Smörjer in mig med 0,025% varje kväll. I början blev huden väldigt irriterad. Efter två veckor typ vande den sig. Efter ytterligare ett par veckor försvann ALLA mina småfinnar som jag gick och drogs med och sedan dess har jag i princip inte haft en enda finne (vilket jag alltid hade förr). Magiskt. Har även testat 0,05%, men den är för stark för mig ännu. Nu på sommaren är det inte heller optimalt att använda retin, av samma skäl som syrorna. Trots att jag är så nöjd har jag inte märkt nämnvärd skillnad på porerna (fast de ser eventuellt något mindre ut tack vare att deras fettproduktion har gått ner).
* Aspirinmasken ? den klassiska masken som man blandar till själv hemma med krossade aspirin-tabletter (acytilsalicylsyra). JA, den funkar. Porerna blir verkligen mindre. Huden blir superfräsch. Men! Stort MEN: resultatet håller typ en timme, i alla fall på mig. Sedan är jag lika porig igen.
* Dermaroller ? skaffade en då jag läst så mycket gott om dem och att de gör underverk för huden vad gäller uppstramning och porförminskning. Dock fick jag efter bara ett fåtal användningar mycket finnar och småplitor, på ett mycket värre sätt än jag haft tidigare (trots ordentlig rengöring med sprit mellan varje användning). Orkade därför inte fortsätta. Sedan fastnade jag för syror och kände att det blev "för mycket" för hyn med båda. Stämmer det? Eller finns det någon som kör både syra och roller? Någon som kan berätta om sina erfarenheter, är det värt att börja rolla igen? Hur roller ni? Vilken nål/hur ofta/hur hårt? Vore väldigt intressant att höra!
* Dermapen ? på salong, har jag hört mycket gott om och är väldigt nyfiken på. Likt rollern, antar jag? Fast skönt att slippa genomföra själv, och det verkar som att man inte behöver göra det lika ofta då behandlingen går djupare. Eller? Någon som vet?
* IPL/annan form av laser ? Har jag inte testat än. Många säger ju att detta är enda vägen till mindre porer. Stämmer det? Bör man i så fall göra en kur eller gå med jämna mellanrum "alltid"? Är resultatet bestående, eller krävs det upprätthållande behandling kontinuerligt? Jag gjorde en "skin tightening"-laserbehandling en gång på klinik och tyckte inte att den hjälpte ett enda dugg. Sedan dess har jag (kanske felaktigt) varit skeptisk till alla former av laserbehandlingar i hudförskönande syfte ...
* Övriga skönhetsprodukter ? det finns ytterligare några produkter jag vill lyfta i kampen mot porerna. 1. REN's mask mot stora porer. Den är jättebra och mild mot huden. Jag ser skillnad på mina porer omedelbart (dock, precis som med aspirinmasken, är resultatet absolut inte bestående). 2. Dr Brandts "pores no more" - färgad primer att ha under make up eller bara som den är utan smink. Den täcker porer helt okej, men förminskar dem ju enbart visuellt. har en mattande effekt på huden, vilket är super om man blir glansig (fet hud får porerna att synas ännu mer, har jag verkligen märkt.) 3. Loreals blur cream. Samma effekt som föregående, fast till ett mer humant pris. Och jag tycker faktiskt att den fungerar nästan precis lika bra.
---
Det var mina tips. Nu är jag SÅ spänd på era!!!