• Chaminade

Har jag vägglöss?

Hej!

I söndags natt besannades min största mardröm: jag hittade en fullvuxen vägglus i min säng, som jag fångade och satte i ett vattenglas med lock på. Jag bor i studentkorridor och ringde hyresvärden på en gång på morgonen, de kom till mitt rum tillsammans med en sanerade och konstaterade att jovisst, det är en vägglus.

Det konstiga är att saneraren inte kunde hitta några som helst tecken på vägglöss i mitt rum: ingen spillning vid lister, inga blodfläckar på lakanen, inga ägg i sängramen. Jag som är livrädd för just vägglöss har heller inte märkt någonting, trots att jag varje kväll kollar under bäddmadrassen, i sängen och på mina dubbeltejpade sängben (ja, jag är nojigare än nojigast).

Den senaste månaden har jag haft många övernattade gäster samt sovit hos många olika random människor - natten innan jag hittade vägglusen sov jag inte hemma t ex. Saneraten sa att jag kanske fått med den enda vägglusen nånstans ifrån och uppmanade mig att tvätta alla kläder jag använt, alla sängkläder, täcken osv i 60 grader, samt att avvakta i en vecka. Om de inte dykt upp inom en vecka så finns de inte här, sa han. Jag känner mig väldigt osäker och det känns som att finns det en vägglus här så finns det flera.

Jag skrev tidigare att jag inte märkt några tecken - dock så upptäckte jag fem dagar innan jag hittade vägglusen att jag hade två små bett bredvid varandra på nacken. De var väldigt små och kliade inte alls - och jag brukar reagera extremt starkt på minsta lilla insekt, får extrema utslag av myggbett t ex. Kan det vara vägglusbett?

Kära vänner på familjeliv, vad tror ni? Är jag överdrivet nojig? Jag känner mig som ett pestbärande äckel och är jätterädd för att sprida vidare. Vill bara isolera mig. Men tror ni jag kommer upptäcka fler vägglöss?

Kram!

• Svar på tråden Har jag vägglöss?
  • Carambolan

Låter mer sannolikt att någon av dina vänner har vägglöss.

• Anonym (Lusen)

Det är nog bäst att kolla alla rum i hela studentkorridoren. Jag tror att det bästa vore att sanera alla rum, även rummen på våningarna under och över på samma gång. Jag har jobbat på ett hotell som fick vägglöss och det spred sig mellan rummen och våningarna  trots att vi sanerade så fort vi hittade tecken på att det fanns. Så - prata med hyresvärden, försäkringsbolag och anticimex så fort som möjligt.

• Chaminade

#1 Carambolan: så kan det ju vara, men det sägs ju att en lus kan orsaka stor invasion?

#2 Anonym (Lusen): Jag pratade som jag skrev med min hyresvärd direkt morgonen efter, och han och saneraren sa åt mig att avvakta en vecka. Själv tycker jag det skulle ha kännts bättre att sanera på en gång, just i o m att en lus kan orsaka stor invasion - varför låta det gå längre än nödvändigt liksom?

/ts

Svar på tråden Har jag vägglöss?