• Anonym (den oönskande)

Soc, kontakt?

Nu har jag bestämt mig, jag kan inte bo kvar här längre.

Jag är ung men jag är myndig.

Bort fortfarande hemma hos mina föräldrar, i hemmet finns både alkoholism och våld.
    Har blivit misshandlad några gånger det senaste året, en gång är för mycket. Blir hotad varje vecka om denne ska ringa polisen och anmäla mig för saker och ting, alltså för sådant man inte äns kan bli anmäld för, så inget mer än massa skitsnack. Detta skriker också detta rakt i ansiktet på mig.

Kommer inte göra någon anmälan, men jag måste komma härifrån.
    För ett tag sedan var jag inne på vårdcentralen med en skada, läkaren sa att hon där iaf kunde skriva ett brev till soc för att hjälpa mig med boende.

Kommer snart få en fast inkomst då jag kommer börja studera till hösten. Men behöver komma härifrån snarast, jag orkar inte längre.

Detta tar på min energi varje dag, så fort denne dricker så får jag negativ energi, ser aldrig denne dricker framför mig eller oftast inte, men jag märker denna är påverkad och det tar på energin när man känner av det, att ständigt bli hotad och få höra av sina egna föräldrar att man är oönskad.

Jag vill ringa social tjänsten och kolla hur allt går till, men jag finner inget annat sätt än att skriva mail och det tar några arbetsdagar innan man får svar. 
    Men jag vill ha svar nu.

Hur gör jag?

• Svar på tråden Soc, kontakt?
  • Anonym (Btdt)

Klampa in hos soc, förklara att du akut behöver ett möte med dem.

På mötet förklarar du hur det är och att du känner dig osäker i ditt nuvarande hem.

Tog mig 2 veckor att få ett akut boende som jag 6 månader senare tog över hyreskontraktet på.

• Anonym (den oönskande)
    Anonym (Btdt) skrev 2016-07-15 03:44:15 följande:

Klampa in hos soc, förklara att du akut behöver ett möte med dem.

På mötet förklarar du hur det är och att du känner dig osäker i ditt nuvarande hem.

Tog mig 2 veckor att få ett akut boende som jag 6 månader senare tog över hyreskontraktet på.

Saken är också att jag kommer inte ha råd med någon hög hyra som student, så det är också något som jag blir orolig för.

Borde finnas ett telefon nummer som man kan ringa då jag först och främst vill vara anonym. Jag kommer ändå inte ha råd med lägenhet förrän i september...
  • Långbenopluto

Så snabbt går det inte med soc.

Mitt råd är att stå ut nu och skaffa ett studentboende direkt till hösten.

• Anonym (den oönskande)
    Scalaren skrev 2016-07-15 06:37:26 följande:

Är från kommun till kommun. Dessutom är det allvarligt när jag har blivit misshandlad.

Studentboende är inte helt lätt det heller.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (den oönskande) skrev 2016-07-15 08:32:10 följande:

Är från kommun till kommun. Dessutom är det allvarligt när jag har blivit misshandlad.

Du får söka studentlägenhet, inneboende eller andra hand. Om du inte bor i en byhåla där det vimlar av tomma lägenheter? Här i Sthlm hade du inte fått egen lägenhet!!
  • Anonym (Aaaa)
    Anonym (den oönskande) skrev 2016-07-15 08:32:10 följande:

Har du anmält misshandeln? Var det pga misshandel du var hos läkaren? Kan du söka upp den läkaren igen och be att läkaren skriver intyg om din skada till soc?

Sedan får du nog förbereda dig på att det tar ett tag, allting. Troligen minst veckor, kanske månader. Har du någon kompis du kan bo hos ett tag?
  • Anonym (Btdt)
    Scalaren skrev 2016-07-15 06:37:26 följande:

Socialen har tomma lägenheter tillhands som är till för just dem som behöver akut boende. TS blir trots allt misshandlad och dessa lägenheter är för just sådana situationer. Om dom inte har något tillgängligt så kan det bli ett hotellrum eller liknande tills en blir tillgänglig.

TS, en akutbostad kostar dig inget alls.
  • Långbenopluto
    Anonym (Btdt) skrev 2016-07-15 13:12:03 följande:
    Socialen har tomma lägenheter tillhands som är till för just dem som behöver akut boende. TS blir trots allt misshandlad och dessa lägenheter är för just sådana situationer. Om dom inte har något tillgängligt så kan det bli ett hotellrum eller liknande tills en blir tillgänglig.

Nej, det är många år sedan som dom hade det. Kanske nån enstaka kommun har det kvar.
  • Anonym (K)
    Scalaren skrev 2016-07-15 16:03:37 följande:

Nej, det är många år sedan som dom hade det. Kanske nån enstaka kommun har det kvar.

Stockholms stad har så man kan få lägenhet av Soc.
  • Anonym (Btdt)
    Scalaren skrev 2016-07-15 16:03:37 följande:

Varje kommun ska ha akutbostäder tillgängliga, om dom inte har detta klampar dom längst fram i bostadskön och tar första bästa lägenhet. Dom är skyldiga att ingripa om någon far illa!

Vart själv i denna sitvationen ca 5 år sedan.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Btdt) skrev 2016-07-15 20:13:56 följande:
    Varje kommun ska ha akutbostäder tillgängliga, om dom inte har detta klampar dom längst fram i bostadskön och tar första bästa lägenhet. Dom är skyldiga att ingripa om någon far illa!

Vart själv i denna sitvationen ca 5 år sedan.
    Nej, så är det inte alls!

Naturligtvis finns de tinte några lägenheter som strå tomma och väntar på akutärende. VI går inte heller före i någon bostadskö eller så. Däremot får Soc i de flesta större kommuner ett visst antal lägenheter per år och det är ett fåtal, och de delas sedan ut till de som har störst behov. Oftast handlar det om någon

barnfamilj som fått bo på vandrarhem ett tag.

Man är skyldig att hjälpa människor i kris, helt riktigt, men det innebär inte att hjälpa med en egen lägenhet utan det är tak över huvudet som gäller och det kan innebära vandrarhem eller liknande.
  • Anonym (den oönskande)
    Anonym (Aaaa) skrev 2016-07-15 08:56:40 följande:

Har du anmält misshandeln? Var det pga misshandel du var hos läkaren? Kan du söka upp den läkaren igen och be att läkaren skriver intyg om din skada till soc?

Sedan får du nog förbereda dig på att det tar ett tag, allting. Troligen minst veckor, kanske månader. Har du någon kompis du kan bo hos ett tag?

Skrev rätt tydligt att jag inte kommer anmäla det. Men ja det var därför jag var hos läkaren.

Jag sökte upp läkaren idag men hon är på semester tre veckor nu så kommer ta ett tag.

Nej kan inte bo hos någon kompis då jag inte äns har någon inkomst nu. Mår inte heller bra av att bo med andra människor.
  • Anonym (den oönskande)
    Anonym (Btdt) skrev 2016-07-15 13:12:03 följande:

Ska åka till soc kontor nästa vecka o får se då vad de säger om lägenhet.
  • Anonym (den oönskande)

Sedan vet jag en annan som fick en jätte fin Lägenhet av soc. Såg dock aldrig lägenheten men fick höra det.

• Anonym (Btdt)
    Anonym (den oönskande) skrev 2016-07-15 23:19:58 följande:

Sedan vet jag en annan som fick en jätte fin Lägenhet av soc. Såg dock aldrig lägenheten men fick höra det.

Det tycker jag du gör rätt i! Lägenheten jag fick var dock ingen höjdare. Men kunde absolut varit värre!

När jag pratade med dem så förklarade jag att jag inte orkade vara kvar psykiskt, men att jag också var orolig för min fysiska hälsa. Dem frågade om jag ville göra någon anmälan, men jag sa nej (hade tydliga klösmärken i bl.a. ansiktet). Sen var det inte mycket mer med det! 2 veckors soffsurfande senare flyttade jag in!
  • Anonym (den oönskande)
    Anonym (Btdt) skrev 2016-07-15 23:59:08 följande:
    Det tycker jag du gör rätt i! Lägenheten jag fick var dock ingen höjdare. Men kunde absolut varit värre!

När jag pratade med dem så förklarade jag att jag inte orkade vara kvar psykiskt, men att jag också var orolig för min fysiska hälsa. Dem frågade om jag ville göra någon anmälan, men jag sa nej (hade tydliga klösmärken i bl.a. ansiktet). Sen var det inte mycket mer med det! 2 veckors soffsurfande senare flyttade jag in!
    Var bra du fick hjälp så fort!
    Skönt o skriva med någon som varit i samma sits. Min ena förälder har sagt jag gör bort mig om jag söker till soc. Är bara den som är dum i huvudet och fattar inte hur jag mår.

Jag har dock inga märken på mig nu, men läkaren som sa hon kunde skicka ett brev är ni som sagt borta tre veckor, är orolig det kommer ta för lång tid..

Sedan är det olika med soc i olika kommuner :/
Svar på tråden Soc, kontakt?