• Anonym (,,,,)

Vaken natt. Hur mkt är lagom att jobba. 100% just nu och är supertrött :(

Jobbar just nu 100% vaken natt. Bara tillsvidare då chefen ska ta in ytterligare en person. Har gjort det i ca 3 månader och känner att det är alldeles för mycket. Fem nätter ena veckan och två andra. Det blir ju aldrig riktigt lediga dagar då man går av vid 7 och sover ett par timmar ( vilket jag var medveten om). Men som sagt, det börjar tära.. Är aldrig riktigt pigg längre. Ändå passar själva jobbet mig utmärkt. Har lätt att sova innan och efter. Men hur mkt är lagom att jobba om man vill ha åtminstone 5-6 dagars ledigheter och typ 2, 3 nätter i rad?

Vi kommer få frågan om hur många procent och jag vill helst se ett schema först men icke.. Chefen vill helst veta % först. Ni som jobbar mindre än 100 %. Hur ser era scheman ut?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Vaken natt. Hur mkt är lagom att jobba. 100% just nu och är supertrött :(
  • Anonym (Va??)

5-6 dagar ledigt?

Du får se över dina sovrutiner istället!

Jobba själv natt inom transport i flera år.

17:00-06:00 mån-torsdag.

Gick på nya skiftet på söndag kl 17 igen....

• Anonym (Lill)

Att jobba heltid natt passar inte alla.Vissa behöver flera nätters ledighet för att må bra.Vet en spm jobbade varannan vecka 6 nätter och sen var hon ledig en vecka.En annan jobbade må ,ti,fre-söndag,ons och torsdag .Sen långledigt 10 nätter,och börja igen samma schema.

• MajaMaria79

Jag jobbar också 100% natt och har gjort det i drygt 4 år, så jag har hunnit med lite olik schema former. 

Nu jobbar vi såhär:
    jobbar 5 nätter, lediga 5,
    jobbar 4 lediga 4
    jobbar 4 lediga 6.

Antar att du jobbar så här nu:
    2 ledig 2
    jobba 3, ledig 2
    jobba 2, ledig 3

(Alltså vecka 1 och 3 jobbar man mån-tis + fre-sön, vecka 2 och 4 är det omvänt)

Om du jobbar som alternativ 2 så är det inte så dumt att ta bort typ ons-tors en av de veckorna du bara jobbar två dagar.  Då är du ledig 7 dagar i sträck. Då blir din tjänst ca 86%
    Men sedan beror det lite på hur ni har det med apt och så, om det är inkluderat i arbetstiden eller om det är något ni lägger som komp eller liknande. 

Ett annat tips är att försöka sova en skvätt till de dagarna du jobbar. Jag brukar försöka sova till 13-14 tiden  och sedan går jag och lägger mig igen vid 17-18.30 (medan maken lagar mat) Då får jag ihop lite fler sömntimmar.

• Anonym (,,,,)

[quote=76800408][quote-nick]Anonym (Va??) skrev 2016-07-15 10:01:19 följande:[/quote-nick]

5-6 dagar ledigt?

[/

Har bra sovrutiner. Men ja inom vården finns många som har det så om man jobbar deltid.

[quote=76800426][quote-nick]MajaMaria79 skrev 2016-07-15 10:08:03 följande:[/quote-nick]

Jag jobbar också 100% natt och har gjort det i drygt 4 år, så jag har hunnit med lite olik schema former. 

Nu jobbar vi såhär:

jobbar 4 lediga 4

jobbar 4 lediga 6.

2 ledig 2

jobba 3, ledig 2

jobba 2, ledig 3

(Alltså vecka 1 och 3 jobbar man mån-tis + fre-sön, vecka 2 och 4 är det omvänt)

Om du jobbar som alternativ 2 så är det inte så dumt att ta bort typ ons-tors en av de veckorna du bara jobbar två dagar.  Då är du ledig 7 dagar i sträck. Då blir din tjänst ca 86%

Men sedan beror det lite på hur ni har det med apt och så, om det är inkluderat i arbetstiden eller om det är något ni lägger som komp eller liknande. 

Ett annat tips är att försöka sova en skvätt till de dagarna du jobbar. Jag brukar försöka sova till 13-14 tiden  och sedan går jag och lägger mig igen vid 17-18.30 (medan maken lagar mat) Då får jag ihop lite fler sömntimmar.

[/

Ja jag jobbar mån tis fre lö sön ena veckan o ons to andra.

Man går ju av på dan därpå vid 7 och sover ett par timmar så det är ju ingen riktigt ledig dag då egentligen. Så man är ju inne och jobbar lite på ledig dag med eftersom vi måste hjälpa till att ta upp nån boende innan vi går hem. 86% som du beskrev låter toppen :)

• TigerLilySwe

100% är svinjobbigt i längden, om du frågar mig. Jag hade många år 9 nätter på 3 veckor och fyllde på lite med dagtjänst upp till 100%. Det räckte utmärkt väl. Med 100% är man alltid lite bakis och efter.

• Anonym (Pepita)

Hur långa är dina arbetspass och hur många timmar per vecka är heltidsmåttet?

Jag jobbade heltid natt i flera år (drygt 36h/vecka) och trivdes utmärkt med det. Var dock ledig max 3 nätter i sträck.

• Anonym (My)

Jobbar 70 procent, vecka 1: mån, tis, fre, lör, sön, v2:ledig, v3: ons och to, V4: mån, ti, fre, lörd, sön, V5: ledig, V6: ons, Tors. Kallas även 5-2 schema och är 10 nätter lediga efter 5 nättersveckan. Sover dock till 16 om jag jobbar natten efter annars till 13:00 ca. Skulle aldrig fixa att sova bara ett par timmar efter ett pass.

• Fru Ve

Jobbar 75 % natt. Gör 4 nätter 21-07 och är sedan ledig 6-7 dygn. Det funkar bra. Heltid natt är vansinnigt tycker jag. Som jag jobbar får jag ut nästan en vanlig heltidslön och är inte så sliten.

• Fru Ve

Jag är noga med sömnen. Om jag ska gå på första natten sover jag så länge jag kan på morgonen och dessutom vilar en stund på kvällen innan jag ska jobba. Sen sover jag till kl 16 om jag ska jobba flera nätter. Efter sista sover jag till 12 bara så jag kan somna på kvällen. Många nattjobbare slarvar med sömnen men då blir man sjuk i längden tror jag. Man behöver inte mindre sömn för att man jobbar natt.

• M1rella
    Anonym (,,,,) skrev 2016-07-15 12:30:59 följande:

[quote=76800408][quote-nick]Anonym (Va??) skrev 2016-07-15 10:01:19 följande:[/quote-nick]

5-6 dagar ledigt?

[/

Har bra sovrutiner. Men ja inom vården finns många som har det så om man jobbar deltid.

[quote=76800426][quote-nick]MajaMaria79 skrev 2016-07-15 10:08:03 följande:[/quote-nick]

Nu jobbar vi såhär:

jobbar 4 lediga 4

jobbar 4 lediga 6.

2 ledig 2

jobba 3, ledig 2

jobba 2, ledig 3

[/

Ja jag jobbar mån tis fre lö sön ena veckan o ons to andra.

Man går ju av på dan därpå vid 7 och sover ett par timmar så det är ju ingen riktigt ledig dag då egentligen. Så man är ju inne och jobbar lite på ledig dag med eftersom vi måste hjälpa till att ta upp nån boende innan vi går hem. 86% som du beskrev låter toppen :)

Va? Åker du till jobbet och ställer upp och jibbar på din lediga dag?
Svar på tråden Vaken natt. Hur mkt är lagom att jobba. 100% just nu och är supertrött :(