• Anonym (Trött)

Make som har svårt att hantera ilska..

Långt inlägg, hoppas nån orkar läsa:) Irritationen har pyrt några dagar här hemma och ikväll blev det bråk som jag känt kommer komma förr eller senare. Jag sa att jag tänke åka iväg och införskaffa lite dricka och fick ett surt: "Jaha" till svar. När jag kom hem med två systemetpåsar så sa han i sur ton: "Hur mycket ska du dricka?" Jag svarade då, kanske aningen syrligt, att jag inte tänkt dricka allt ikväll. Maken säger: "Fan, jag orkar inte"! Och låser in sig på toa. När han kommer ut därifrån så frågar jag: " "Vad är problemet?" Svaret kommer snabbt och övertygande : "Du är problemet"! Sen säger han att ända sen vi var borta (en helg för ca 3 veckor sen), så har jag varit sur och kommit med spydiga svar.

Jag säger att jag inte upplevt mig själv vara sur så länge och hela tiden och undrar varför han inte sagt nåt. Han säger att han försökt hålla uppe stämningen.. Han fortsätter prata och nånstans strax efter råkar jag avbryta. Han blir då oxtokig, helt rasande. Han skriker att han aldrig får prata till punkt.. Tar upp en jutjärnspanna som står på spisen och höjer den i luften, sen slår han den med full kraft i köksbänken (i vårt nya kök????). Jag står kanske en halvmeter ifrån när han gör detta. Han går mot köksbordet och sprakar till stol/ bord. För några år sen hade jag gått därifrån men numer efter 10 år tillsammans så vägrar jag backa i såna situationer. Blir själv riktigt förbannad rent utsagt över detta beteende så jag skriker: "Ska du hota din fru med en stekpanna???" Det hävdar han bestämt då att han inte gjort, men jag säger att jo, det gjorde du. Att höja en stekpanna i luften är väldigt hotfullt även om han inte uttalade något hot. Jag säger att det inte är ok att han slår sönder köket, varpå han skriker att han får reagera hur han vill. Sen är han arg och tjurig och tänker inte prata mer eftersom jag avbröt... väldigt barnsligt tycker jag. Hoppas att grannarna inte hörde... Dörren stod öppen och tack och lov så var barnen ute, men de hörde ju att vi bråkade, så de kom in (efter att den värsta stormen lagt sig.) Äldsta tog mig i handen och 3-åringen ställde sig framför pappa och säger väldigt högt: "Varför bråkar du?" Härliga, älskade ungar!!??

På sättet han agerade ikväll händer inte speciellt ofta, men det händer och har hänt några ggr genom åren. En del av mig tror att han vill skrämmas och styra mig lite med detta beteende, samtidigt eftersom det inte händer ofta så kanske det inte är så, han tappar helt enkelt kontrollen. Känns inte okej ändå oavsett, kan ju inte låta bli att tänka att det en vacker dag kanske går helt överstyr.. Tänker på barnen också om han skulle bli sådär okontrollerat arg på dem.. De är ju rätt försvarslösa liksom jämfört med mig som iaf kan föra min talan.

I övrigt så sa han att jag knappt tar på honom längre så det var ju bra att det kom fram att han känner så, att förut kunde jag komma och spontant ge honom en kram, men det händer aldrig längre enligt honom. Vi har vanligtvis mkt närhet och pussas och kramas rätt mkt, har sex 1-2 ggr per v men på sistone så har många av hans närmanden haft en väldigt sexuell anspelning, vilket undermedvetet nog har gjort att jag dragit mig undan, då jag tycker det blir lite jobbigt om det ska va så hela tiden. Jag sa det till honom.

Vet inte vad jag vill igentligen, skriva av mig och få lite input kanske. Någon som haft det liknande och kunnat jobba på det? Funderar på att köpa en sådär stor boxsäck man kan hänga i taket när han fyller år snart! Känns verkligen som han skulle behöva en.

• Svar på tråden Make som har svårt att hantera ilska..
  • Anonym (Hilma)

Så var mitt ex också. Jag lämnade honom efter 13 år. Jag förtjänade bättre.

• Anonym (Trött)

[quote=76802069][quote-nick]Anonym (Hilma) skrev 2016-07-15 21:40:13 följande:[/quote-nick]Så var mitt ex också. Jag lämnade honom efter 13 år. Jag förtjänade bättre.[/

Nu vet jag inte hur ditt förhållande var i övrigt, men jag är ju villig att jobba på det, men krävs såklart två. Det finns mycket som också är bra i vårt förhållande. Gjorde ni nåt åt problemen? Han själv eller ni tillsammans?

• Anonym (Kvinna)

Jag är kvinna och jag har på sistone fått en del vredesutbrott vilket jag I N T E är stolt över. Det värsta är att mitt barn ser,hör och får ta en del. I mitt fall så ligger det mycket frustation bakom,otillräcklighet och en enorm trötthet. Samt att jag har ställt till det för mig i en sak som jag ångrar mig mycket över. Kanske det är så med din man..? Något som bekymrar honom och så tar han ut ilskan på fel sätt? Jag V E T att jag tar ut ilska på fel sätt och försöker verkligen att inte sjunka så lågt som jag har gjort på sistånde ...Jag behöver verkligen S E M E S T E R !!!!!!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-07-15 22:10:55 följande:

Jag är kvinna och jag har på sistone fått en del vredesutbrott vilket jag I N T E är stolt över. Det värsta är att mitt barn ser,hör och får ta en del. I mitt fall så ligger det mycket frustation bakom,otillräcklighet och en enorm trötthet. Samt att jag har ställt till det för mig i en sak som jag ångrar mig mycket över. Kanske det är så med din man..? Något som bekymrar honom och så tar han ut ilskan på fel sätt? Jag V E T att jag tar ut ilska på fel sätt och försöker verkligen att inte sjunka så lågt som jag har gjort på sistånde ...Jag behöver verkligen S E M E S T E R !!!!!!

Tack för ditt svar!:) Det skulle kunna vara så att det finns något han gjort som bekymrar honom... Samtidigt så är det längre tillbaka i så fall, typ april. Men det kan jag ju inte veta bestämt och han hävdar bestämt att det inte är något han gjort. Fick en skärmdump från en ytligt bekant med en bild på maken från en datingsite... Men enligt min make så har han aldrig skapat någon. Kommer aldrig säkert kunna veta om han talar sanning där. Vet att andra fått konton skapade utan sin vetskap där, men har ju inga bevis för att han talar sanning. Jag vet ju med mig också att jag varit lite surare än vanligt, men jag tycker själv bara att jag varit det sista veckan, medan han hävdar att jag varit rent sur och spydig i tre veckor.

Får du såna utbrott likt det jag beskriver då där du kastar saker eller dyl? Undrar också när du skriver att du behöver semester, har du tagit tag i det som du ångrar? Eller är det något du går och bär på? Stämmer ju som många säger att man bråkar på semestern, våran första v nu:) så om du inte ställt det tillrätta kanske det inte hjälper med semester. Bara en tanke. Jag skriver detta i all välmening då du var vänlig nog att svara:)
  • Anonym (Hilma)
    Anonym (Trött) skrev 2016-07-15 22:08:50 följande:

[quote=76802069][quote-nick]Anonym (Hilma) skrev 2016-07-15 21:40:13 följande:[/quote-nick]Så var mitt ex också. Jag lämnade honom efter 13 år. Jag förtjänade bättre.[/

Nu vet jag inte hur ditt förhållande var i övrigt, men jag är ju villig att jobba på det, men krävs såklart två. Det finns mycket som också är bra i vårt förhållande. Gjorde ni nåt åt problemen? Han själv eller ni tillsammans?

Jag försökte jobba med det, men han vägrade. Parterapi var för mesar, ansåg han. Idag har jag en ny partner och mår mycket bättre.
  • Anonym (Trött make.)

Hej TS låter som ni behöver verkligen prata ur med ett familj terapeut. Att aldrig få prata färdig eller ha någon överskrider Måns beslut är extremt krankande även om inte gjort med vilja.

Han säkert mår uselt, jag tror ingen tycker det roligt att braka. Eller kanske ni behöver ett rejal arg sex session

• Anonym (Trött)

[quote=76802286][quote-nick]Anonym (Trött make.) skrev 2016-07-15 22:57:52 följande:[/quote-nick]Hej TS låter som ni behöver verkligen prata ur med ett familj terapeut. Att aldrig få prata färdig eller ha någon överskrider Måns beslut är extremt krankande även om inte gjort med vilja.

Han säkert mår uselt, jag tror ingen tycker det roligt att braka. Eller kanske ni behöver ett rejal arg sex session[/

Ha någon överskrider Måns beslut?? Antar att det blev en lite felskrivning, men Vad menar du här? Sen om du frågar mig så får han visst prata färdigt, men när båda är i affekt så är det lätt hänt att råka avbryta, ångan är uppe liksom. Då om man kan styra sig själv tillräckligt så säger man till att man inte pratat klart och fortsätter prata, men när man kastar riktigt hårde saker i ett nyrenoverat kök för 200 papp så tycker jag det är lite problematiskt! Då ligger det annat bakom!!

En rejäl arg sexsession kan förvisso vara trevligt för stunden, men tror du det löser grundproblemen?? Familjeterapeut funderar jag verkligen på, frågan är om jag får med honom..

• Anonym (Trött)
    Anonym (Hilma) skrev 2016-07-15 22:57:14 följande:

Jag försökte jobba med det, men han vägrade. Parterapi var för mesar, ansåg han. Idag har jag en ny partner och mår mycket bättre.

Ok, då förstår jag att du lämnade honom! Vilket omoget tänk, själv tycker jag att det krävs rätt mycket styrka för att ta sig till en terspeut, alltså är man inte mesig utan starkare än dem som sopar allt under mattan och förnekar problemen. Min man har varit hos en terapeut pga en annan sak för många år sen och jag vet att han tyckte det var mkt jobbigt att gå dit men efteråt tyckte han det var bra.
  • Anonym (Ex)

Min exman var så, slängde saker omkring sig, hade sönder en dörr och ett fönster... Vi gjorde en överenskommelse att när han blev arg så gick han iväg på promenad till han lugnat sig, fungerade utmärkt! (Vi skiljdes av andra orsaker.)

• Anonym (Pia)

Har levt i destruktivt förhållande ,känner igen mycket av vad skrivits här.Det är obehagligt och jobbigt.Lever ensam nu ,det är bättre.Hellre ensam än i dåligt förhållande .Han behöver hjälp .Inte ok.

• Anonym (Trött)

Ja, jag anser också att man behöver hjälp om man inte kan styra sig själv utan att saker går sönder. Som sagt händer inte detta så ofta, men inte ok ändå. Förstår att han kan bli irriterad på mig, men alldeles oavsett så tycker jag att en vuxen person måste kunna styra sig så pass att inte saker går sönder, eller småbarn blir rädda! Sist han blev såhär arg förutom idag var i höstas.

Jag är inte redo att lämna honom, jag älskar honom och tror verkligen att både vårt förhållande och hans svårigheter att hantera ilska går att jobba med. Men förutsätter att han vill det förstås. Vill han inte så är det inte mycket värt, det vi har. Ska nog föreslå parterapi.

Anonym (Pia) skrev 2016-07-15 23:51:54 följande:

Har levt i destruktivt förhållande ,känner igen mycket av vad skrivits här.Det är obehagligt och jobbigt.Lever ensam nu ,det är bättre.Hellre ensam än i dåligt förhållande .Han behöver hjälp .Inte ok.

• Anonym (...)
    Anonym (Trött) skrev 2016-07-15 21:07:55 följande:
    ....................

Funderar på att köpa en sådär stor boxsäck man kan hänga i taket när han fyller år snart! Känns verkligen som han skulle behöva en.
    Det där är ju en sarkasm som han inte förtjänar - och du tyckte att han var omogen...

Du berättar mycket om vad han bidrar till i er dåliga reltion, men vad bidrar du med i er dåliga relation?

Du har sagt att han tycker att du inte låter honom prata till punkt, aldrig.. du har sagt att han saknar din närhet.. att han tycker du är spydig..

Kan du se att han försöker nå fram till dig och få bekräftelse på att du fortfarande vill ha hans närhet med sina närmanden, du undviker både sex och beröring, istället för att dra sig undan visar han att han vill ha dig och din närhet - som du alltså avvisar. hur länge har du gjort det?

Sen påstår du att han frustration som han tar ut på stekpannor och köket är att hot dig med en stekpanna -  jag tror att om något annat varit framför honom skulle han bankat med det istället - han är mycktet tydligt på bristningsgränsen, det är något som inte fungerar i er relation. Vad bidrar du med här för att få honom att känna sig så maktlös att han tar till att slå på saker?

Jag säger inte att det är ditt fel, eller att det är Ok, jag säger att du äger en del av problematiken här. Och jag frågar dig vad du bidrar med.

Jag kan berätta en lång historia om ett ex som kastade saker i köket - efter sex! Exets ilska och frustration hade inte med mig att göra, utan det var gamla händelser som drogs upp då vi hade sex. Ändå satte jag exets orgasm i första hand, varje gång.

Samma ex vägade också lyssna på allt jag hade att berätta om hur jag kände och tänkte, allt jag sa ifrågasattes och överbevisades.. 

Många gånger sa jag att det är inte mig du pratar om, det där är dina egna tidigare erfarenheter, lägg inte dina ex's egenskaper på och i mig. Det där är inte jag, det är du..

Efter många år var jag på bristningsgränsen och slog en dator i bordet.. Det fick jag ju äta upp, alla slag exets gett mig, kastat saker i köket, kastat saker (i soptunnan), och förbjudit mig att möta hennes blick då 'vi pratade' (dvs att hon överbevisade mig och att mina känlsor inte var verkliga) räknades inte. Det var jag som var skurken.

Så.. hur har ni det egentligen. Varför lyssnar du inte på vad din man vill berätta? Vad surar du för egentligen?
  • Anonym (Trött)

Nu är det så att min man är många gånger är väldigt ironisk så denna sarkasm tar han inte illa upp för, samt så är det inte enbart sarkastiskt, jag tänker faktiskt köpa en boxsäck! Han har börjat träna en del så det kan passa rätt så bra. Du tycker att jag berättar mycket om vad han bidrar med i vår, som du säger, dåliga relation. Vad mer berättar jag om än just hans svårighet att styra sig själv när det gäller ilska?

Vad får dig att tro att jag inte tar till mig när han säger att han saknar min närhet? Han har inte sagt något om detta förut utan sa det ikväll, vilket jag ju skrev att det var bra att det kom fram. Då när jag började tänka efter så tänkte jag att det låg något i det, för jag tror att jag undermedvetet undvikit närheten lite grann sen i slutet av april nånting. En bekant till mig upptäckte hans bild och namn på en datingsite ungefär då. Enligt min man så har han aldrig skapat någon profil på nån sådan sajt. Eftersom han ljugit för mig flera ggr tidigare i vårt förhållande (vilket han sökt hjälp för) så var det svårt att tro på honom, samtidigt som jag vet att sånt händer och och jag vill ju tro på honom. Jag ville ha bevis, jag ville att han skulle visa mig vart han ringt för att få kontot nedstängt men han tyckte att jag, trots vår bakgrund, bara fick tro på honom. I samma veva upptäckte jag ett FB-konto som han skapat och inte sagt ett ljud om. FB som han pratat ner sen han stängt ner för flera år sen... Allt detta kom som en chock för mig verkligen, då jag trodde och tyckte att vi på det stora hela hade det bra. Med två småbarn och ett regelbundet riktigt bra, varierande sexliv, samt att vi kan skratta ihop etc så trodde jag att det var bra. Tillslut valde jag att försöka tro på honom och kämpa. Hade inte lust att kasta bort 10 år tillsammans för nåt som jag inte ens är säker på att det har hänt.

Hursomhelst, nån gång efter detta som jag upplever det, blev han väldigt sexuell, mer än han brukar va. Jag undviker inte sex alltid, som jag skrev så har vi det i regel 1-2 ggr per v, men jag vill gärna kunna bara få eller ge en kram utan att det anspelas på sex. Några ggr har det gått längre mellan gångerna, men inte så konstigt med tanke på att jag haft både blodbrist och har en annan sjukdom i sköldkörteln som gjort mig för trött ibland. Nu när jag vet att han känner såhär så ska jag försöka ge mer närhet, då jag älskar närheten så som den var förut.

Lite säger du ju att det är mitt fel när du undrar vad jag bidrar med som får honom att känna sig så maktlös att han tar till att slå på saker. Provocerar dock inte medvetet, men har valt att inte backa nu i såna situationer, då jag inte vill att hans vredesutbrott ska få styra mig, trycka ner mig och få mig att vara tyst. Känns inte sunt. Han får själv stå för sina handlingar, men jag hjälper gärna till. Jag tror helt enkelt att jag varit lite sur men som jag upplever det mest senaste veckan, men enligt honom då i tre veckor. Han har visserligen frågat flera ggr vad det är och då har jag oftast svarat att det inte är någonting. Vissa ggr har det varit skitsaker som jag inte tyckt värt att bråka om, andra ggr har det faktiskt inte varit nåt. Sen säger han att han försökt hålla uppe stämningen. Kanske är så, men jag har mest upplevt irritation även från hans sida, så eftersom han upplever mig sur och spydig, så rann det väl över och han blev riktigt arg och då blir det såhär. I regel kommer dessa utbrott om han ljugit om nåt och jag konfronterar honom, eller om jag tar upp nåt känsligt, tex nåt som rör barnen. Jag bidrar gärna men då får han tala om vad jag ska bidra med. Det blir ju att jag undviker konflikter också när han blir så arg så inte alltid så lätt att säga varför man blev sur..

Det jag känner mig lite sur över är nog till stor del att han inte planerar alls eller kommunicerar med mig vad vi ska göra/ hur vi ska lägga upp dagen osv, det krävs tycker jag när man är en familj med småbarn. Tex: "Idag skulle jag vilja få tid att göra det här, har du något som du vill göra?" Eller komma med nåt förslag vad vi kan göra tillsammans, men ska vi göra nåt blir det väldigt ofta jag som får styra upp det. All planering av vad tex vad vi ska äta, handla, göra, föräldramöten att hålla koll på, utvecklingssamtal, ombyteskläder till förskola, att barnens tänder blir borstade osv, osv, osv, blir rätt tungt för mig. Jag säger inte att det är enbart hans fel att det blivit så, till viss del vill jag ha kontroll på att allt funkar, men tror han tycker det är ganska bekvämt att jag har den kollen, så där upplever jag heller inte att han försöker avlasta mig. Jag behöver nog vara mer tydlig där.

Så som du beskriver att du hade det med ditt ex låter fruktansvärt tycker jag. Psykiskt misshandel låter det som. Så har vi det inte, men visst, just nu är det kanske inte så bra. Jag funderar på att föreslå parterapi då jag tycker vi har mycket som är värt att kämpa för. Tack för ditt inlägg, jag uppskattade det!:)

Anonym (...) skrev 2016-07-16 00:43:16 följande:

Det där är ju en sarkasm som han inte förtjänar - och du tyckte att han var omogen...

Du berättar mycket om vad han bidrar till i er dåliga reltion, men vad bidrar du med i er dåliga relation?

Du har sagt att han tycker att du inte låter honom prata till punkt, aldrig.. du har sagt att han saknar din närhet.. att han tycker du är spydig..

Kan du se att han försöker nå fram till dig och få bekräftelse på att du fortfarande vill ha hans närhet med sina närmanden, du undviker både sex och beröring, istället för att dra sig undan visar han att han vill ha dig och din närhet - som du alltså avvisar. hur länge har du gjort det?

Sen påstår du att han frustration som han tar ut på stekpannor och köket är att hot dig med en stekpanna -  jag tror att om något annat varit framför honom skulle han bankat med det istället - han är mycktet tydligt på bristningsgränsen, det är något som inte fungerar i er relation. Vad bidrar du med här för att få honom att känna sig så maktlös att han tar till att slå på saker?

Jag säger inte att det är ditt fel, eller att det är Ok, jag säger att du äger en del av problematiken här. Och jag frågar dig vad du bidrar med.

Jag kan berätta en lång historia om ett ex som kastade saker i köket - efter sex! Exets ilska och frustration hade inte med mig att göra, utan det var gamla händelser som drogs upp då vi hade sex. Ändå satte jag exets orgasm i första hand, varje gång.

Samma ex vägade också lyssna på allt jag hade att berätta om hur jag kände och tänkte, allt jag sa ifrågasattes och överbevisades.. 

Många gånger sa jag att det är inte mig du pratar om, det där är dina egna tidigare erfarenheter, lägg inte dina ex's egenskaper på och i mig. Det där är inte jag, det är du..

Efter många år var jag på bristningsgränsen och slog en dator i bordet.. Det fick jag ju äta upp, alla slag exets gett mig, kastat saker i köket, kastat saker (i soptunnan), och förbjudit mig att möta hennes blick då 'vi pratade' (dvs att hon överbevisade mig och att mina känlsor inte var verkliga) räknades inte. Det var jag som var skurken.

Så.. hur har ni det egentligen. Varför lyssnar du inte på vad din man vill berätta? Vad surar du för egentligen?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Trött) skrev 2016-07-15 22:47:08 följande:
    Tack för ditt svar!:) Det skulle kunna vara så att det finns något han gjort som bekymrar honom... Samtidigt så är det längre tillbaka i så fall, typ april. Men det kan jag ju inte veta bestämt och han hävdar bestämt att det inte är något han gjort. Fick en skärmdump från en ytligt bekant med en bild på maken från en datingsite... Men enligt min make så har han aldrig skapat någon. Kommer aldrig säkert kunna veta om han talar sanning där. Vet att andra fått konton skapade utan sin vetskap där, men har ju inga bevis för att han talar sanning. Jag vet ju med mig också att jag varit lite surare än vanligt, men jag tycker själv bara att jag varit det sista veckan, medan han hävdar att jag varit rent sur och spydig i tre veckor.

Får du såna utbrott likt det jag beskriver då där du kastar saker eller dyl? Undrar också när du skriver att du behöver semester, har du tagit tag i det som du ångrar? Eller är det något du går och bär på? Stämmer ju som många säger att man bråkar på semestern, våran första v nu:) så om du inte ställt det tillrätta kanske det inte hjälper med semester. Bara en tanke. Jag skriver detta i all välmening då du var vänlig nog att svara:)
    Tack för att du uppskattade min ärlighet. Som svar på din fråga ifall jag har tagit tag i mitt problem,så ja. I alla fall så gott det går,dvs lagt det bakom mig. Jag kan inte göra saken ogjort så nu får jag se framåt. Och ja,jag kan bli så frustrerad av otillräcklighet att jag kastar saker omkring mig. Det är I N T E rätt,men ilskan har inga gränser ibland. Skulle A L D R I G gå på fysiskt på någon överhuvudtaget! Och ja,det jag verkligen behöver nu är semester och vila,jag är totalt slutkörd. Ang din man så kan det ju vara så att han håller inne och ljuger ang sajten....han kan ha fruktansvärt dåligt samvete. Han kanske är i en kris i sig själv och då gör man saker utan att tänka på konsekvenserna. Det är lättare att lägga skulden på någon annan än att erkänna att man själv har problem. Tror att det är så i ett fall. Säg nästa gång när ni hamnar i detta - "Jag ser och hör att du är väldigt arg och frustrerad över något och jag känner på mig att du egentligen inte menar att det är jag som är problemet...Jag finns här för om dig om du vill prata." Då har du öppnat upp för samtal utan att döma honom. Är han inte villig till det inom rimlig tid och fortsätter att vara arg på det här sättet kan du ju,ifall det finns möjlighet,åka iväg över ett par dagar och låta honom tänka över hur han vill ha det. I ett förhållande är det viktigt att kunna prata om allt,även när det är svårt,det handlar om tillit. Stort lycka till,kram.
  • Anonym (Trött)

[quote=76803473][quote-nick]Anonym (Kvinna) skrev 2016-07-16 12:58:57 följande:[/quote-nick]Tack för att du uppskattade min ärlighet. Som svar på din fråga ifall jag har tagit tag i mitt problem,så ja. I alla fall så gott det går,dvs lagt det bakom mig. Jag kan inte göra saken ogjort så nu får jag se framåt. Och ja,jag kan bli så frustrerad av otillräcklighet att jag kastar saker omkring mig. Det är I N T E rätt,men ilskan har inga gränser ibland. Skulle A L D R I G gå på fysiskt på någon överhuvudtaget! Och ja,det jag verkligen behöver nu är semester och vila,jag är totalt slutkörd. Ang din man så kan det ju vara så att han håller inne och ljuger ang sajten....han kan ha fruktansvärt dåligt samvete. Han kanske är i en kris i sig själv och då gör man saker utan att tänka på konsekvenserna. Det är lättare att lägga skulden på någon annan än att erkänna att man själv har problem. Tror att det är så i ett fall. Säg nästa gång när ni hamnar i detta - "Jag ser och hör att du är väldigt arg och frustrerad över något och jag känner på mig att du egentligen inte menar att det är jag som är problemet...Jag finns här för om dig om du vill prata." Då har du öppnat upp för samtal utan att döma honom. Är han inte villig till det inom rimlig tid och fortsätter att vara arg på det här sättet kan du ju,ifall det finns möjlighet,åka iväg över ett par dagar och låta honom tänka över hur han vill ha det. I ett förhållande är det viktigt att kunna prata om allt,även när det är svårt,det handlar om tillit. Stort lycka till,kram

Hej igen! Har försökt citera flera ggr men verkar misslyckas att få det att funka. Jag är väl inte så bra på det här hur det fungerar eftersom den gråmarkerade texten försvinner ibland. Hur som helst, jag håller fullständigt med om att det i ett förhållande är viktigt att kunna prata om allt. Jag har ganska lätt för att prata om hur jag mår, känner och tänker både med min man och med vänner som står mig nära. Min man däremot, har jättesvårt för att prata om sina egna känslor eller om det är något som han upplever som jobbigt. Det uppstår då en obalans där jag kan prata mkt om mig själv ibland när jag behöver prata, medan han nästan aldrig gör det. Nu hoppas jag och tror att det kommer bli bättre med just den biten då jag tror, iaf så säger min man det, att han insett att det behövs. Förut så har han inte nämnt nånting som varit jobbigt även om jag frågat hur han tycker att vi har det, utan han har trott att han ska klara av allt själv och negligerat sina egna behov av tex egentid.

Nu under sem så är det inte så svårt att få till tid för sig själv, men när arbete och sånt drar igång igen så ska vi se till att det finns inplanerat ett par tillfällen varje vecka då han kan göra nånting för sig själv, kanske nån form av träning.

Jag känner mig trygg i vårt förhållande på så sätt att jag är övertygad om att han älskar mig, bryr sig om mig och vill att jag ska må bra. Däremot kan jag inte fullt ut lita på att han alltid är ärlig så som det känns för mig.

Jag var inte alls kontrollerande i början av vårt förhållande på så sätt att jag kollade vilka brev som kom, eller snokade i hans mobil eller ens tänkte att nånting stod fel till, men när de första lögnerna uppdagades efter ca 2,5 år in i förhållandet och när jag började förstå hur det låg till så var det

Väldigt svårt för mig att inte kontrollera saker hela tiden. Jag har jobbat mkt med mitt kontrollbehov och han i sin tur med sin ärlighet. När det nu dyker upp såna här saker som för mig verkligen kom som en chock, så känns det nästan som att jag kastats tillbaka 7 år i tiden när jag stod i ett vägskäl av om jag skulle lämna eller våga satsa. Det som gjorde att jag valde oss var att min man visade att han ville ta tag i sina problem, samt att jag älskade honom och trivdes i hans sällskap, vilket jag fortfarande gör! Jag har alltid känt att jag får vara mig själv med honom och han har kunnat bemöta mina egna svårigheter på ett bra sätt.

En del som kommenterade i tråden skrev bara att de upplevt liknande och valt att lämna. Det kanske var rätt för dem men det är inte det för mig då båda älskar varandra och är villiga att jobba på våra svårigheter! Vi har dessutom lovat att älska varandra i nöd och lust så då ger man inte bara upp om man inte verkligen gjort vad man kan för att få det bättre. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan och ibland är vårat gräs faktisk väldigt grönt!:)

Anledningen till att jag skriver så mkt är att det visade sig att han själv hittat tråden på fam och då när han läste så förstod han ju direkt att det var jag som skrivit den. Jag tror och hoppas han läser så slipper han höra mig prata hela tiden????

Till dig vill jag säga på det du skriver att jag får intrycket av att du inte riktigt gått till botten med det som du ställt till det för dig själv med? Du skriver att du inte kan göra det ogjort, självklart inte, gjort är gjort. Men frågan är om det kommer fortsätta gnaga i dig utifall det är så att du borde berätta om det för någon annan eller så? Jag jag ju ingen aning om vad saken är, men som du säger, tilliten är så viktig och den kan endast (om den blivit skadad) repareras av att man är helt ärlig även om det ställer en själv i sämre dager. Detta är min personliga åsikt utifrån min egna erfarenheter:)

Tack för dina kloka tankar, din ärlighet och uppriktighet!:) hoppas semestern kommer snart och att den blir precis så som du behöver!:) Kram

• Anonym (Trött)

Till anonym kvinna! Nu försvann det gråmarkerade i din text men hur som så hoppas du ser ändå:) min text kommer under din:)

Svar på tråden Make som har svårt att hantera ilska..