• Anonym (Emc)
    Äldre 16 Jul 10:11
    27557 visningar
    261 svar
    -1 +1
    261
    27557

    Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

    Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

    Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 


    När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

    Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

    Hur tänker ni angående detta? 

  • Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Mooomi­n
    Äldre 16 Jul 10:17
    #1
    -1

    Har du sett att de inte nämner detta vid kassan och sedan betalar?

    Skulle du störa dig mindre på skrikande/gnällande barn?

  • Anonym (Haha)
    Äldre 16 Jul 10:21
    #2
    -1

    Ja suck ring polisen nästa gång. Eller sluta vara så jävla pretto??! Välj själv. Och Btw det brukar vara fräsch frukt i gratis korgen. Och det brukar nu för tiden finnas i nästan alla affärer att dom bjuder barn på en frukt.

  • Anonym (Jag)
    Äldre 16 Jul 10:23
    #3
    -1

    Jag har de senaste åren inte llyckats besöka en enda Coop eller Ica som inte har en lapp om att man får ta en frukt till barnen. Det är bara på de billigare kedjorna (Netto, Lidl etc) som det inte brukar finnas.

    Så var handlar du där man inte får ta?

  • Anonym (Lena)
    Äldre 16 Jul 10:27
    #4
    Anonym (Emc) skrev 2016-07-16 10:11:37 följande:

    Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

    Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 


    När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

    Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

    Hur tänker ni angående detta? 


    Har en bekant som äger en mataffär. När det gäller just frukt, så är det ingen fara. De kastar ändå så mycket frukt varje dag, så det är inte så att affären förlorar pengar på det. Hellre nöjda kunder, än att tappa kunder.
  • Mooomi­n
    Äldre 16 Jul 10:28
    #5

    Precis som de ovan skriver, så finns det i de flesta butiker en gratiskorg med bananer till barnen. Och även om det inte finns, så tror jag rent ekonomiskt att en butik vinner på att en förälder "snattar" en banan till sitt gnälliga barn, eftersom detta innebär att de kan vara kvar i butiken längre. Det är ju därför gratiskorgarna finns! ;)

  • Äldre 16 Jul 10:29
    #6
    -1

    Jag öppnar ibland en påse "snacks"/barnkex men har ALLTID betalat för mig.
    Tar med den tomma påsen och säger att som det är.
    Sen kommer det alltid att finnas oärliga människor som tar grejer utan att betala.

  • Äldre 16 Jul 10:31
    #7

    Känns absolut inte ok!

    Jag har vid ett kristillfälle, när bjudbananerna var slut, vägt in en banan och gett mitt barn (och alltså betalat i kassan sen och bett så mycket om ursäkt till personalen).
    Då var mitt barn yngre och fullkomligt gallskrek över att bananerna var slut. Numer konstaterar vi att finns det inga bananer så får en ingen banan.

    Jag har aldrig sett någon ta bananer i en butik som inte bjuder men däremot ofta att folk tar från hyllan när bjudbananerna är slut eller inte upplevs som tillräckligt fina. Det tycker jag inte heller är ok.

  • Äldre 16 Jul 10:31
    #8

    Jag har fått tillstånd av våra två lokala butiker att ta en frukt till dottern, trots att de inte har nån lapp. Därmed att inte sagt att jag inte skulle skämmas om någon annan kund gav mig sneda blickar.

  • Äldre 16 Jul 10:38
    #9
    +1
    Anonym (Haha) skrev 2016-07-16 10:21:51 följande:

    Ja suck ring polisen nästa gång. Eller sluta vara så jävla pretto??! Välj själv. Och Btw det brukar vara fräsch frukt i gratis korgen. Och det brukar nu för tiden finnas i nästan alla affärer att dom bjuder barn på en frukt.


    Pretto för att man anser att det är fel att snatta? 
    Snatteri är snatteri oavsett anledning. 

  • Äldre 16 Jul 10:42
    #10
    +3
    Mooomin skrev 2016-07-16 10:28:30 följande:

    Precis som de ovan skriver, så finns det i de flesta butiker en gratiskorg med bananer till barnen. Och även om det inte finns, så tror jag rent ekonomiskt att en butik vinner på att en förälder "snattar" en banan till sitt gnälliga barn, eftersom detta innebär att de kan vara kvar i butiken längre. Det är ju därför gratiskorgarna finns! ;)


    Ehhm va? hur kan man försvara snatteri bara för att någon råkar ha barn? då får väl föräldern ha med något snax hemifrån till barnet. Herregud, folk begriper inte vad ansvar är längre. 


    Har man nu råkat glömma snax hemma så gör man som någon skrivit i tråden och väger in bananen samt räcker fram streckkoden i kassan så de kan slå in den. Snatteri är och kommer aldrig vara okej. 

Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?