• halloumi

    Hjälp! 4 barn på 6,5 år!

    4 barn på 6,5 år... hur fungerar det? Jag och min man var överens om att vi skulle ha tre barn men nu har jag blivit oplanerat gravid. Jag vill behålla barnet och få det att fungera men han vill att vi gör abort. Han vill inte ha fler barn, han tycker småbarnsåren är jobbiga. Min största oro om vi skulle behålla barnet är att vårt yngsta barn bara kommer vara 14mån när den här bebisen kommer i så fall. De två äldsta kommer att vara 3,5 och 6,5. Han tänker inte tvinga mig till en abort men är tydlig med hur han känner. Jag i min tur vill så klart inte tvinga honom att få ett barn han inte vill ha egentligen. Där står vi lite i ett dödläge.

    Jag håller med honom om alla logiska tankar, oro och rädslor inför vad ett fjärde barn skulle innebära. Exempelvis om vi kommer räcka till, hur tufft är det att få barn så tätt och dessutom ha två till som är vana med en viss standard. Med det menar jag att vi, främst jag, är väldigt aktiv och hittar på mycket tillsamnans med barnen. Kommer vi att kunna ta oss iväg på saker lika lätt som idag? Vi har ett rum för lite i huset för att alla barn ska kunna få ha ett eget rum. Samtidigt kan jag inte tränga undan mina känslor. Det är trots allt vårt barn som växer inom mig nu och jag har så svårt att tänka på att ta bort det.

    Under en dag hinner jag pendla flera gånger mellan att känna ett lugn, vi får det att fungera till att i nästa känna enorm ångest och oro inför att inte veta hur det kommer att bli. Jag är rädd för att "förstöra" den familjen vi redan har, vill inte att de barn vi redan har ska bli lidande av att få ett syskon som automatiskt innebär mindre tid från oss vuxna och att kanske inte kunna hitta på lika mycket som vi gör idag. Samtidigt tänker jag att det måste bli lättare med tiden igen när de två yngsta blivit lite äldre. Känner mig även rädd för att min man ska må dåligt vilket i sin tur kommer påverka familjen. Men vänder man på det så kommer jag må dåligt av aborten vilket också påverkar familjen. Det här är det svåraste beslut jag stått inför.

    Hur hade ni tänkt?

    Otroligt tacksam för svar. Har i princip inte tänkt på annat i två veckors tid nu.

  • Svar på tråden Hjälp! 4 barn på 6,5 år!
  • viseversa

    Vi har 4 barn inom 6 år. Hade också panik i början. Men sen kom man snabbt in i nya rutiner med 4 barn och livet flöt på som innan. Nu väntar vi till och med nr 5(v33) så ytterligare en ny omställning men vi kommer komma in i det också.

  • Anonym (T)

    Jag förstår din oro. Tycker dock inte att du behöver vara orolig för de andra barnen, jag har själv fyra syskon och visst, jag kanske inte har fått maximal uppmärksamhet av föräldrarna men istället har jag fyra bästa vänner som jag alltid kunde leka med som barn och som jag nu som vuxen är jättenära. Har verkligen varit en enorm glädje att få växa upp med så många syskon. Jag tror att vi vuxna ibland har en förmåga att projicera vår egen oro på barn.

  • Bibi84

    Hej! Har precis fått våran 4. Har nu 5 barn på 6 år. Det går faktiskt väldigt bra. Nu är mannen hemma med semester och allt på sommaren som gör att jag inte har alla helt själv hela tiden. Sen kan jag ju tillägga att vi har skaffat en au pair, men det har varit pga jobbtider och dagis öppet tiden som crashar. Men klart att det underlättar. Barnen tycker det är jättekul med en lillasyster. Kanske mer den yngsta på 2 som kan behöva extra mycket mys ibland.

  • Loriyana

    Mina föräldrar hade 4 barn inom 5 år. Det är 11 månader mellan mig och min lillebror. Var nog väldigt jobbigt för mina föräldrar, men själv är jag otroligt glad och tacksam över att jag har mina syskon. Eftersom vi är nära i åldern så kunde vi leka med varandra och vi var verkligen tajta. Nu som vuxen har jag ännu mer glädje av mina syskon.

Svar på tråden Hjälp! 4 barn på 6,5 år!