• Anonym (osäker)

Operera bort fettpåsar under ögonen - ok?

Jag har sedan jag var barn haft överflödigt fett under ögon, vilket ger kroniska påsar. Det har ändå känts ok fram tills att jag blev i 30års åldern. Nu har man ju fått mindre underhudsfett i hela ansiktet medan fettet runt ögonen framträder ännu tydligare. Har nu både påsar och djupa fåror under ögonen som inte går att sminka bort. Jag tycker att jag är fin så länge jag inte ler och framhäver det för mycket, men de sista åren har jag hatat att bli fotograferade eftersom det syns så tydligt och jag ser sliten ut. Jag har alltid fått höra att jag ser yngre ut än vad jag är, så att inte känna igen sig själv på bilderna är tufft.

Jag har varit på en konsultation hos en plastikkirurg som kan ta bort fettet med laser. Inga ärr kommer synas. Det som får mig att tveka är andra människors åsikter samt att jag känner mig som en hycklare. Jag tycker ju inte att utseendet är det viktigaste, och tycker egentligen att det är ett hemskt fenomen att folk plastikopererar sig för att känna att de duger. Jag vill inte bidra till det. Men samtidigt blir jag ledsen av att se mig själv i spegeln. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Operera bort fettpåsar under ögonen - ok?
  • Anonym (Kajsa)

Tycker du verkligen det?

Jag tycker ju inte att utseendet är det viktigaste, och tycker egentligen att det är ett hemskt fenomen att folk plastikopererar sig för att känna att de duger. Jag vill inte bidra till det

Eller säger du så bara för att verka lite bättre än alla andra?

• mammaåten

Mår du dåligt av det och känner att det är värt att göra en operation trots de komplikationer som finns och du har råd tycker jag du ska göra det! :)

Strunta i vad andra tycker, det är DU Som ska må bra och känna dig nöjd :)

• Anonym (Ja!)

Spelar väl ingen roll vad andra (möjligen)skulle tycka?! Huvudsaken är väl att du uppnår det du vill, känna dig bättre när du ser dig i spegeln! Go for it!

• Anonym (Bx)

Jag förstår hur du menar, jag gillar inte heller hysterin kring våra utseenden. Jag struntar dock i vad folk säger och gör som jag vill ändå. Men kan och får vara kluven inför saker, precis hur mycket man vill. Jag har en väldigt djup rynka mellan ögonen, argrynka. Den tar jag bort med botox. Går dit en gång i halvåret. För att det inte ska bli alldeles onaturligt så tar jag bara där och låter alla smårynkor vara kvar. Ingen har nånsin frågat, däremot är det ingen som frågar om jag är trött längre :)

Go for it säger jag.

• Anonym (osäker)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-07-16 20:30:40 följande:

Tycker du verkligen det?

Jag tycker ju inte att utseendet är det viktigaste, och tycker egentligen att det är ett hemskt fenomen att folk plastikopererar sig för att känna att de duger. Jag vill inte bidra till det

Eller säger du så bara för att verka lite bättre än alla andra?

Jag dömer ju inte andra efter utseendet, hade inte reagerat på att någon annan såg ut så, men man är alltid hårdare mot sig själv. Och jag önskar att jag var en bra förebild för andra genom att inte bidra till utseendehysterin. Det innebär inte att jag tycker att jag är bättre än någon annan. Det handlar inte alls om det, utan mer att jag vill att mina barn ska växa upp i en värld där de inte känner samma press som jag gör nu. 
  • Anonym (osäker)

Kan tillägga att mina barn har samma fettpåsar under sina ögon, så det är ärftligt. De är jättesöta ändå, men jag tänker så klart på vilka signaler jag sänder till dom när jag säger att de är fina som de är när jag själv går och opererar samma sak på mig själv. 

• Anonym (Förstår)

Jag förstår precis!

Jag har kroniska påsar under ögonen och har alltid haft det, ända sen jag var barn. Jag ser alltid trött och sliten ut.

Försökt med hur mkt smink och krämer som helst men börjar ledsna nu. Är 32 år gammal!

Hur mkt skulle det kosta?

• Anonym (Me too)

Jag har också påsar udner ögonen, de började dyka upp i 25-årsåldern och jag hatar dem. Ser ung ut och hade sett ännu yngre ut utan dem. Jag känner mig ful, och ingen annan i familjen har det så. Vad kostar det att lasra bort dem?

• Anonym (Ja!)

DET dilemmat kan jag förstå... Hur gamla är barnen? Måste de veta om din operation?

Anonym (osäker) skrev 2016-07-16 21:08:26 följande:

Kan tillägga att mina barn har samma fettpåsar under sina ögon, så det är ärftligt. De är jättesöta ändå, men jag tänker så klart på vilka signaler jag sänder till dom när jag säger att de är fina som de är när jag själv går och opererar samma sak på mig själv. 

• Anonym (osäker)
    Anonym (Förstår) skrev 2016-07-16 21:10:19 följande:

Jag förstår precis!

Jag har kroniska påsar under ögonen och har alltid haft det, ända sen jag var barn. Jag ser alltid trött och sliten ut.

Försökt med hur mkt smink och krämer som helst men börjar ledsna nu. Är 32 år gammal!

Hur mkt skulle det kosta?

Det verkar kosta mellan 18-22 000 på de flesta ställena. Om man bara ska ta bort fett och inte hud så gör dom det med laser på insidan av ögonlocket så man får inga ärr heller. Mycket pengar, men för min del känns det värt det om jag slipper känna behovet av att sminka mig alltid och ändå inte känna mig nöjd. Det är ju förbannat svårt att täcka just puffighet.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Ja!) skrev 2016-07-16 21:15:47 följande:

DET dilemmat kan jag förstå... Hur gamla är barnen? Måste de veta om din operation?

Jag vet faktiskt inte... Det kommer ju synas skillnad... Om jag gör det så måste jag nog vara öppen för tanken på att de också kommer vilja göra det en dag. På ett sätt kan jag känna att det är mer ok att göra det för att se mindre trött ut än om det bara hade handlat om att bli snyggare. Låter kanske löjligt, men det är ju inget fotomodellansikte jag är ute efter. Vill bara se "normal" ut. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (osäker) skrev 2016-07-16 21:23:45 följande:

Det verkar kosta mellan 18-22 000 på de flesta ställena. Om man bara ska ta bort fett och inte hud så gör dom det med laser på insidan av ögonlocket så man får inga ärr heller. Mycket pengar, men för min del känns det värt det om jag slipper känna behovet av att sminka mig alltid och ändå inte känna mig nöjd. Det är ju förbannat svårt att täcka just puffighet.

Känns helt klart värt det! Jag har dessutom hängande ögonlock som gör att jag ser ännu mer trött ut.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Förstår) skrev 2016-07-16 21:26:38 följande:
    Känns helt klart värt det! Jag har dessutom hängande ögonlock som gör att jag ser ännu mer trött ut.
    Samma här. Det hör kanske ihop, att man helt enkelt har svaga muskler kring ögonen. Kirurgen förklarade iallafall att fettet syns så mycket för att musklerna försvagats så fettet tränger genom. Mitt ena ögonlock och ögonbryn hänger mer än det andra, så det ger också ett snett intryck. Även om jag inte tycker det är jättesnyggt så känns det däremot ändå som "jag" att ha lite hängande ögonlock, lite så att man får puppyeyes. Men det hade varit trevligt om de var symmetriska iallafall.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (osäker) skrev 2016-07-16 21:31:27 följande:

Samma här. Det hör kanske ihop, att man helt enkelt har svaga muskler kring ögonen. Kirurgen förklarade iallafall att fettet syns så mycket för att musklerna försvagats så fettet tränger genom. Mitt ena ögonlock och ögonbryn hänger mer än det andra, så det ger också ett snett intryck. Även om jag inte tycker det är jättesnyggt så känns det däremot ändå som "jag" att ha lite hängande ögonlock, lite så att man får puppyeyes. Men det hade varit trevligt om de var symmetriska iallafall.

Snett här med! Jag har två släktingar som opererat ögonlocken pga att dom hängt så mkt. Det har jag aldrig ifrågasatt eller känt att jag måste göra det för att duga. Jag är glad för deras skull. Men som du själv känner så känns det som "jag" och är inget jag skulle åtgärda. Även om det hänger mer på mig än på en av dom som opererade sig.

Man får lära sina barn att bli självständiga individer :)
Svar på tråden Operera bort fettpåsar under ögonen - ok?