• Chevy16

    Onaturlig relation mellan mor och dotter

    Jag söker råd i den familjesituation som familjen har idag med vuxna barn och yngre.

    Vi är en familj på fyra systrar varav två har densamma fader, (de två äldre syskonen, 28 respektive 31 år). De andra två har varsin far och är 25 respektive 16 år.

    Problematiken i familjen ligger i att 28, 25 och nu snart 16 åringen har valt att leva ett mer självständigt liv än 31 åringen som än idag bor hemma tillsammans med mamman.

    Förkortad historia så har 31 åringen bott/levt hemifrån sammanlagt 1 år av sitt liv, därefter befunnit sig på hemmaplan.

    Modern och den äldsta dottern har fått en kontakt som på många vis skapat ont om möjlighet för de andra syskonen att få kontakt med mamman.

    Relationen är till många delar beskriven, bokstavligt som att äldsta systern och modern är gifta och har ett liv som är baserat på deras gemenskap som ett par.

    De har i flertalet år sovit i samma säng, gått på föräldramöten då mamman inte kunnat vara där.

    Den äldsta systern har med andra ord fungerat som en fadersgestalt.

    Att tillägga är att 31 samt 28 åringen inte haft mycket kontakt med pappan. 25 åringen god kontakt med sin och 16 åringen till viss del frånvarande.

    Denna situation för mig som en av dessa syskon känns inte hälsosam eller sund och har skapat mycket oro och ängslan. 31 åringen är inte riktigt medveten om att hennes relation skapar konstiga förhållanden i familjen.

    Frågan är då, hur andra ser på detta? Finns det synvinklar som vi/jag inte beaktats? Finns det hjälp att få, vilken?

    Tacksam för insynsvinklar

    En syster

  • Svar på tråden Onaturlig relation mellan mor och dotter
  • Tess1990

    På vilket sätt har dom andra syskonen ont om möjlighet att ha kontakt med mamman?

    Vad är det för fel med att äldre syskon ställer upp och går på föräldramöten?

    På vilket sätt är äldsta systern som en fadersgestalt?

    Varför är ni oroliga för att äldsta systern bor med och hjälper mamma?

    Vad är det för hjälp som ni vill ha?

    Hur gammal är mamman?

  • Maddi

    Jag funderar också på hur kontakten mellan er andra syskon och mamma är omöjlig? Har 31 åringen hindrat er andra att komma dit?

Svar på tråden Onaturlig relation mellan mor och dotter