• Svar på tråden pseudotvillingar
  • s87s

    Jag har det, bara positivt.

    För små för svartsjuka, leker bra ihop, bråkar också såklart, är redan inne i blöjbytsndet så inget "nytt"

  • BeccaBus
    s87s skrev 2016-07-17 07:25:45 följande:

    Jag har det, bara positivt.

    För små för svartsjuka, leker bra ihop, bråkar också såklart, är redan inne i blöjbytsndet så inget "nytt"


    Kul! Ja jag har också tänkt att det inte borde bli någon svartsjuka samt att man redan är inne i allt vad gäller bebisar.
    Du känner inte att du missade bebistiden med den sista av de två?
  • LA8

    Hej!

    Ursäkta om jag inkräktar på tråden. Men tycker ämnet är intressant, då vi funderar på nr 2. Nr 1 är bara 7 mån, men vill gärna ge henne syskon innan vi blir "för gamla".

    Jag antar att oavsett när man skaffar syskon så blir det en omställning för alla. Men ni som har 2 barn men mindre än 2 år emellan, kände ni er tillräckliga för båda barnen? För om man skaffar barn tätt så känns det som att de har mer utbyte av varandra och tycker mer om "samma saker". Tänker typ om man åker till en djurpark, så gillar båda det.

    Jag tar också gärna emot tips (alltså + & -) på att få barn tätt (2 år eller mindre emellan).

  • s87s

    Jag har alltid låtit min son vara delaktig i allt som rör lillasyster. När jag ammade henne satt storebror bredvid i soffan och myste. Dom hsr båda fått brs med uppmärksamhet och har aldrig varit några problem

  • LA8

    Okej, låter mysigt. Hur har ni gjort med förskolan? Började den stora tidigare eller skolade ni in båda samtidigt?

  • Miss Tiili

    Har 18 mån mellan mina och skolade in båda på förskolan när yngsta var knappt 18 mån. Det var lite tungt med två små förstås men jag har inte ångrat mig en enda gång, de leker jättefint tillsammans och har alltid gjort, de är nu 6 & 7 år.

  • BeccaBus
    LA8 skrev 2016-07-18 14:54:33 följande:

    Hej!

    Ursäkta om jag inkräktar på tråden. Men tycker ämnet är intressant, då vi funderar på nr 2. Nr 1 är bara 7 mån, men vill gärna ge henne syskon innan vi blir "för gamla".

    Jag antar att oavsett när man skaffar syskon så blir det en omställning för alla. Men ni som har 2 barn men mindre än 2 år emellan, kände ni er tillräckliga för båda barnen? För om man skaffar barn tätt så känns det som att de har mer utbyte av varandra och tycker mer om "samma saker". Tänker typ om man åker till en djurpark, så gillar båda det.

    Jag tar också gärna emot tips (alltså + & -) på att få barn tätt (2 år eller mindre emellan).


    Ingen fara, bara roligt med en till som funderar:)
    Ja det verkar smidigt med nöjen, eftersom de är "i samma ålder"
  • BeccaBus
    s87s skrev 2016-07-18 15:06:22 följande:

    Jag har alltid låtit min son vara delaktig i allt som rör lillasyster. När jag ammade henne satt storebror bredvid i soffan och myste. Dom hsr båda fått brs med uppmärksamhet och har aldrig varit några problem


    Det är ju bra tänkt! Just amningen måste ju vara lite speciellt då den äldre inte klarar sig själv en stund.
  • BeccaBus
    Miss Tiili skrev 2016-07-18 16:14:23 följande:

    Har 18 mån mellan mina och skolade in båda på förskolan när yngsta var knappt 18 mån. Det var lite tungt med två små förstås men jag har inte ångrat mig en enda gång, de leker jättefint tillsammans och har alltid gjort, de är nu 6 & 7 år.


    Härligt att höra:) De kanske leker extra bra tillsammans just därför också. Får man fråga vad det är för kön på dina?
  • BeccaBus
    s87s skrev 2016-07-18 16:19:57 följande:

    Min äldsta gick 15h i veckan när lillan föddes


    Hur gick det för er med tiden mellan? Hur länge va du/ni hemma med den första?
    Vi fick en bebis nu i maj och hon ska in på förskola i aug nästa år. Eftersom jag vill ha tätt så kanske man inte ens hinner tillbaka till jobbet..
  • Miss Tiili
    BeccaBus skrev 2016-07-19 06:24:46 följande:
    Härligt att höra:) De kanske leker extra bra tillsammans just därför också. Får man fråga vad det är för kön på dina?
    Den äldsta är en kille och yngsta är en tjej ????
  • Mor till Ella

    Jag har 13 månader och 3 veckor mellan mina tjejer.

    Den stora tjejen var sen i utvecklingen och den lilla var tidig.

    Dock är de inte alls lika varandra så många tror inte att de är syskon.

    Den ena är blond med röda inslag och den andra är mörk brunhårig.

    Det skiljet 4 cm i längd, 1 kg i vikt och 1 storlek i skor.

    När de var små var det inte jobbigare att göra 2 flaskor välling eller byta 2 blöjor.

    Stora tjejen började på fsk när hon var 3 år. 6 månader senare började lilla tjejen då hon var 2,5 år.

    Jag och min man jobbade om varandra han var föräldraledig när jag jobbade.

    Jag arbetade vaknen natt 10-12 nätter per månad.

    Men jag var hemma helt fram tills minsta var 8 månader.

  • BeccaBus
    Miss Tiili skrev 2016-07-19 09:40:29 följande:
    Den äldsta är en kille och yngsta är en tjej ????
    Okej:) Jag har hört att de blir ännu mer som tvillingar i den kombon du har. Killar brukar väl vara lite senare än tjejer i utveckling. Men det är ju olika från barn till barn
Svar på tråden pseudotvillingar