• Malva2015

ont vid promenader

Jag är i v 23 och har i ungefär en vecka fått ont i höger sida av magen när jag är ute och går.
    Det behöver inte vara långt alls, räcker med att gå och handla och inte heller i någon rask takt utan uppkommer även i lugn takt.

Smärtan känns precis som stark håll fast ca 7-8cm in mot naveln från höftbenet.

Jag har ingen aning hur foglossning känns men jag har fått för mig att det sitter mer i bäckenet och detta känns mer i själva gravidmagen.

När jag kommer hem och gör nr 2 efteråt brukar det släppa men jag vet egentligen inte om det har något samband eller om det är en tillfällighet.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden ont vid promenader
  • Cyanea

Känner igen det där ja. Det låter mycket riktigt inte som foglossning. Det kan vara ligamentsmärta. Jag fick så under senare halvan av graviditeten. Det kunde göra ont som fan och så småningom satt det dessutom i längre stunder än det gjorde i början. Det enda tipset jag kan komma med är värme. En bra vetekudde är toppen när det är som jobbigast. En varm dusch hjälper också om smärtan sitter i länge. Före mig blev det värre om jag inte klätt magen tillräckligt varmt och det drog kallt. 

• irrbloss_83

Jag är i v 24 nu och känner samma sak lite av och till. Jag har tolkat det som ligamentsmärta eller möjligen nånting från tarmarna. För mig är det inte alltid på samma sida utan ibland på höger och ibland på vänster, men känns likadant. 
    Har funderat nån gång på om det kan vara sammandragning kanske, för nåt sånt har jag inte känt ännu, men det känns som att det sitter för mycket på en punkt för att det ska vara det. 

Jag tror, liksom Cyanea, att det är ligamenten som spökar. 

• Malva2015
    Cyanea skrev 2016-07-17 11:40:56 följande:

Känner igen det där ja. Det låter mycket riktigt inte som foglossning. Det kan vara ligamentsmärta. Jag fick så under senare halvan av graviditeten. Det kunde göra ont som fan och så småningom satt det dessutom i längre stunder än det gjorde i början. Det enda tipset jag kan komma med är värme. En bra vetekudde är toppen när det är som jobbigast. En varm dusch hjälper också om smärtan sitter i länge. Före mig blev det värre om jag inte klätt magen tillräckligt varmt och det drog kallt. 

Hej!

Okej, jobbigt att höra att det blev värre men man får väl räkna med att alla krämpor blir värre:)
    Uppstod detta enbart vid promenader och rörelse ? För jag känner aldrig av det hemma osv.
    Jag vill ju kunna motionera och hålla igång liiiite iaf :( men det gör så satans ont så jag måste stanna och "vänta" lite innan jag kan vanka vidare..
  • Malva2015
    irrbloss_83 skrev 2016-07-17 11:46:56 följande:

Jag är i v 24 nu och känner samma sak lite av och till. Jag har tolkat det som ligamentsmärta eller möjligen nånting från tarmarna. För mig är det inte alltid på samma sida utan ibland på höger och ibland på vänster, men känns likadant. 
    Har funderat nån gång på om det kan vara sammandragning kanske, för nåt sånt har jag inte känt ännu, men det känns som att det sitter för mycket på en punkt för att det ska vara det. 

Jag tror, liksom Cyanea, att det är ligamenten som spökar. 

Hej! Jag har någon enstaka gång känt av det på andra sidan men oftast är det på precis samma punkt . Om det är ligamenten så är det väl bara fortsätta röra på sig och hoppas att det ger sig men precis som du säger känns det lite som om det typ trycker på tarmarna..
  • Cyanea
    Malva2015 skrev 2016-07-17 11:49:05 följande:
    Hej!

Okej, jobbigt att höra att det blev värre men man får väl räkna med att alla krämpor blir värre:)
    Uppstod detta enbart vid promenader och rörelse ? För jag känner aldrig av det hemma osv.
    Jag vill ju kunna motionera och hålla igång liiiite iaf :( men det gör så satans ont så jag måste stanna och "vänta" lite innan jag kan vanka vidare..
    Det slutade också i vissa perioder :) Jag tror att det berodde mycket på hur dottern låg i magen, att det blev värre när hon töjde på ligamenten. Jag blev jättestor så det var förmodligen därför det blev värre senare i graviditeten. 

Ja, framförallt promenader - oavsett hur korta de var. Jag fick ofta stanna och stå stilla tills den värsta smärtan gick över, det gjorde för ont för att fortsätta gå. 

Prova att linda in magen eller ha på extra lager med heltäckande tröjor så kanske ligamenten inte blir stela. Ingen aning om det funkar, men jag upplevde viss skillnad när jag lindade en ordentlig halsduk kring magen. Du kanske inte vill ha en varm halsduk nu mitt i sommaren, men kanske knyta en annan tröja kring midjan? 
Svar på tråden ont vid promenader