• Lotesse

Migrän direkt efter befruktning?

Hej allihopa, skriver detta från soffan pga, som titeln indikerar, migrän. Hade förmodligen ägglossning iförrgår/igår med sex varje dag dagarna innan t.o.m. igårkväll. Har nu vad som måste vara någon slags migrän, huvudet har dunkat värre än någonsin sedan jag vaknade och jag mår nästan illa av smärtan. Aldrig haft migrän i mitt liv förut. Så, min fråga är kort: 

Är migrän ett mycket, mycket tidigt tecken på befruktning/graviditet? 
  • Svar på tråden Migrän direkt efter befruktning?
  • Anonym (Va)

Varför skulle det vara det?! Jisses.

• Lotesse
    Anonym (Va) skrev 2016-07-17 14:55:32 följande:

Varför skulle det vara det?! Jisses.

För att man kan få migrän av hormonella p-medel? Ett befruktat ägg börjar väl utsöndra hormoner direkt det blir befruktat. Eftersom jag aldrig i hela mitt liv haft migrän tidigare så blev jag nyfiken på timingen av det hela.

Kan omformulera frågan: är det någon här som är/varit gravid som kommer ihåg en plötslig migrän de första dagarna efter ÄL?
  • frestelsen

Det är det befruktade ägget som producerar hcg och det kommer inte ut i mammans system förns de fastnat i livmodern. Det kan ske tidigast 5 dagar efter ägglossning, men brukar ske ca en vecka efter. Sen tar det även några dagar för hcg att öka så det blir synbart på ett test och det är då man kan känna av gravsymtom.

Men ont i huvudet i samband med ägglossning är ganska vanligt vad jag förstått.

• Lotesse

Fast jag har alltid hört (så sent som igår när jag kollade på en dokumentär om tvillingar på national geographic) att ett befruktat ägg börjar utsöndra bl.a. östrogen och extra progestogen sekunden det liksom upptäcker att det blivit befruktat. Detta är alltså inte hcg jag pratar på. Därav jämnförelsen med hormonella p-medel som orskar migrän. Jag har heller aldrig haft huvudvärk vid ÄL tidigare.

Jag menar inte med detta att jag är expert (snarare tvärtom genom att försöka förklara hur jag tänkt utifall jag har fel).

• Cyanea

Jovisst gör det det, men det utsöndras även om ägget inte befruktats. Både östrogen och progesteron utsöndras oavsett. Sen är nivån högre av båda hormonerna om man är gravid, men det är kring mens det börjar bli en märkbar skillnad. Visst kan migränen (om den nu kan bero på hormoner vilket jag inte vet något om) bero på hormonerna du skriver om men det är långsökt och inte särskilt troligt att det är befruktningen du märker av. 

• Anonym (Inte graviditet)

Man kan inte känna av en graviditet dagen efter evt befruktning. Var förmodligen ett sammanträffande att du fick migrän i samband med äl. Testa med gravtest om 2 v så får du veta om det blev ngt! Lycka till!

Svar på tråden Migrän direkt efter befruktning?