• Anonym (Eye)

Hur mår man av pupillvidgande ögondroppar?

Ska till ögonläkare på koll då jag har problem med synbortfall. Ska få pupillvidgande ögondroppar enligt sköterskan och jag fick inte köra bil efteråt. Mer sa hon inte.

Blir man blind av dropparna?

Hur länge sitter effekten i?

• Svar på tråden Hur mår man av pupillvidgande ögondroppar?
  • Ooops

Du mår bra, men blir supersugen ljuskänslig! Ett bar solbrillor även en mulen dag är att föredra. Ska du få på båda ögonen? Fixa skjuts hem :)

• Anonym föräldraledig

Du blir ljuskänslig och därför kan det vara jobbigt att köra bil. I övrigt påverkar inte dropparna något. På mig har effekten suttit i några timmar, men känner andra som har känt av det resten av dagen, så det tycks vara olika.

• Anonym (Eye)
    Ooops skrev 2016-07-17 18:15:08 följande:

Du mår bra, men blir supersugen ljuskänslig! Ett bar solbrillor även en mulen dag är att föredra. Ska du få på båda ögonen? Fixa skjuts hem :)

Ja, båda ögonen ska kollas. Har fixat skjuts Men man ser så man kan ta sig ut från sjukhuset till bilen själv, eller behöver man ledsagas?
  • Ooops
    Anonym (Eye) skrev 2016-07-17 18:19:24 följande:

Ja, båda ögonen ska kollas. Har fixat skjuts Men man ser så man kan ta sig ut från sjukhuset till bilen själv, eller behöver man ledsagas?

När jag fick första gången fick jag på ena ögat, då körde jag hem *idiot *, men allting va jätteljust. Andra gången fick jag på båda, fick skjuts då, men med brillor på och kisade så va det inga problem att gå. Du blir inte blind och behöver antagligen inte ledsagare :)
  • Anonym (Ser hög ut)

Man ser narkotikapåverkad ut efteråt då pupillerna är väldigt stora. Det bekvämaste är nog att åka direkt hem efteråt. I övrigt så påverkas man inte så mkt, gör inte ont osv.

• Anonym (Ser hög ut)

Man blir inte blind efteråt. Effekten sitter i några timmar vill jag minnas.

• Anonym (Wildrat)

Du ser men suddigt. Du kan tex inte läsa för att det är så suddigt. Det plus ljuskänsligheten gör att du inte ska köra.

• nuharjagbytt

Jag har också haft problem med att se suddigt utöver ljuskänsligheten. Det är inga problem att gå omkring men köra bil hade inte funkat.

Svar på tråden Hur mår man av pupillvidgande ögondroppar?