Anonym (sandra) skrev 2016-07-18 10:17:19 följande:
Jag har tränat själv utan att gå till en sjukgymnast. Förstår inte varför man behöver göra en stor grej av det. Svanken rättar automatiskt till sig när man får mer muskler där, man behöver ingen sjukgymnast för det.
TS googla lite olika övningar där du tränar de inre magmusklerna och nedre delen av ryggen. T.ex är plankan en bra övning, och även rygglyft. Sen kan det vara en bra idé att stretcha höftböjarna (googla även övningar för detta). Många har för korta höftböjare eftersom vi sitter ner för mycket, och detta gör att bäckenet tippas fram med en svank som resultat. Så töjer du dessa kommer bäckenet lättare att stabiliseras i den position som det ska vara i. Vissa övningar som ex. sit ups kan också korta höftböjarna, så kör du mycket sånt så är det superviktigt att stretcha efter.
Jag går till sjukgymnast för att jag har ont och svankningen är en av grejerna som gör att jag har ont. Min sjukgymnast sa att träning som plankan och liknande skulle förstöra mig mer eftersom det är fel muskler som tränas.
TS har inte ont, ÄN, och jag tror inte hon vill få det heller. Därav rådet att gå till sjukgymnast.