• Anonym (Fult!)

Hur blir jag av med min svank?

Jag har jättemycket svank och det ser ju skitfult ut och dessutom gör det så att magen putar ut och ser ännu tjockare ut än vad den redan är och rumpan skjuts ju ut också och ser större ut än nödvändigt. Går det att bli av med mycket svank på något vis?

• Svar på tråden Hur blir jag av med min svank?
  • Anonym (Wildrat)

Du behöver stärka dina djupa magmuskler, den som kallas "core". Korsettmusklerna som håller dig uppe. Gå till en bra sjukgymnast som kan ge dig ett anpassat träningsprogram, de är svåra att hitta när man är väldigt otränad. Sen när du fått lite styrka så kan du träna med vanlig träning också och stärka mag- och ryggmusklerna, då kommer du svanka mycket mindre och kommer inte få ont.

• Anonym (Fult!)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-07-17 23:48:22 följande:
    Du behöver stärka dina djupa magmuskler, den som kallas "core". Korsettmusklerna som håller dig uppe. Gå till en bra sjukgymnast som kan ge dig ett anpassat träningsprogram, de är svåra att hitta när man är väldigt otränad. Sen när du fått lite styrka så kan du träna med vanlig träning också och stärka mag- och ryggmusklerna, då kommer du svanka mycket mindre och kommer inte få ont.
    Får man gå till en sjukgymnast utan att vara sjuk? Är det magträningsprogram jag ska leta efter på nätet? Nu är det sommar så man kan bada mycket är simning bra för mitt problem?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Fult!) skrev 2016-07-17 23:52:59 följande:

Får man gå till en sjukgymnast utan att vara sjuk? Är det magträningsprogram jag ska leta efter på nätet? Nu är det sommar så man kan bada mycket är simning bra för mitt problem?

Nej, du borde få ett träningsprogram av en sjukgymnast, för de djupa magmusklerna. Ja, man kan gå utan att vara "sjuk", du upplever ju ett problem med din svank!? Nej, simning kommer inte bidra med något särskilt för ditt problem.
  • K grrl

Upprepar ovanstående. Du måste stärka vissa muskler (som är för svaga, t ex core och säte) och stretcha vissa muskler som sannolikt är för långa. Det är inte träning, det är rehab. Simma på, men det åtgärdar inte problemet.

• Anonym (Wildrat)

Om du inte gör nåt nu så kommer du få ont i ryggen eller axlarna. Att förebygga är bara bra. Rätt sjukgymnast kommer vara super för dig. Tyvärr kan du behöva prova några stycken innan du hittar en bra, alla är inte lika kunniga. Sjukgymnaster finns både privata och kopplade till vårdcentraler. I vissa landsting kan remiss behövas men i andra behöver man bara ringa och boka tid.
    Träna inget utan att ha träffat en sjukgymnast först. Felaktig träning kommer ge dig problem istf hjälp.

• Anonym (sandra)

Jag har tränat själv utan att gå till en sjukgymnast. Förstår inte varför man behöver göra en stor grej av det. Svanken rättar automatiskt till sig när man får mer muskler där, man behöver ingen sjukgymnast för det. 

TS googla lite olika övningar där du tränar de inre magmusklerna och nedre delen av ryggen. T.ex är plankan en bra övning, och även rygglyft. Sen kan det vara en bra idé att stretcha höftböjarna (googla även övningar för detta). Många har för korta höftböjare eftersom vi sitter ner för mycket, och detta gör att bäckenet tippas fram med en svank som resultat. Så töjer du dessa kommer bäckenet lättare att stabiliseras i den position som det ska vara i. Vissa övningar som ex. sit ups kan också korta höftböjarna, så kör du mycket sånt så är det superviktigt att stretcha efter.

• K grrl
    Anonym (sandra) skrev 2016-07-18 10:17:19 följande:

Jag har tränat själv utan att gå till en sjukgymnast. Förstår inte varför man behöver göra en stor grej av det. Svanken rättar automatiskt till sig när man får mer muskler där, man behöver ingen sjukgymnast för det. 

TS googla lite olika övningar där du tränar de inre magmusklerna och nedre delen av ryggen. T.ex är plankan en bra övning, och även rygglyft. Sen kan det vara en bra idé att stretcha höftböjarna (googla även övningar för detta). Många har för korta höftböjare eftersom vi sitter ner för mycket, och detta gör att bäckenet tippas fram med en svank som resultat. Så töjer du dessa kommer bäckenet lättare att stabiliseras i den position som det ska vara i. Vissa övningar som ex. sit ups kan också korta höftböjarna, så kör du mycket sånt så är det superviktigt att stretcha efter.

Anledningen att man ska gå till sjukgymnast är att musklerna kan behöva väckas och att man kanske ska börja med små övningar - är man för otränad kan t ex plankan vara alltför utmanande med följden att man utför den fel. Har man så stor hyperextension som TS beskriver kan det absolut vara värt ett besök hos sjukgymnast först.
  • Anonym (Blä)

Plankan är inte en övning att rekommendera när man ska åt de inre, djupa magmusklerna.
  • Anonym (Wildrat)

Jag går till sjukgymnast för att jag har ont och svankningen är en av grejerna som gör att jag har ont. Min sjukgymnast sa att träning som plankan och liknande skulle förstöra mig mer eftersom det är fel muskler som tränas.
    TS har inte ont, ÄN, och jag tror inte hon vill få det heller. Därav rådet att gå till sjukgymnast.
Svar på tråden Hur blir jag av med min svank?