• Anonym (bruden)

Bordsplacering vid bröllop när det inte finns någon "brudens mor"

Hej!

Jag ska gifta mig om tre veckor. Vi har redan gjort bordsplaceringen, men nu börjar jag vela. Min mamma dog för 3 år sedan, en stor sorg för oss alla och jag tycker det känns jobbigt att gifta mig utan att ha henne närvarande. Min pappa har en ny partner, en mycket trevlig kvinna som jag tycker mycket om. Henne har jag känt i 1 år.

Först satte jag pappas nya partner på platsen som är avsedd för brudens mamma. Men nu känns det inte riktigt rätt. Jag har ju känt henne en väldigt kort tid och hon har ju på inget vis varit som en mamma för mig. Enda anledningen till att sätta henne där är ju att hon är min pappas partner.

Kan jag placera min moster på mammas plats istället? Min moster är min gudmor och hon har funnits i mitt liv sedan jag föddes. Hon syr min dotters klänning till bröllopet, hon har gjort ändringar på min klänning, hon har tagit till sig mina barn som sina egna barnbarn sedan min mamma dog. Ja, henne står jag helt enkelt nära och hon har alltid funnits där.

Blir det hemskt fel för pappas partner och för min pappa om jag sätter min moster på mammas plats istället? Min moster blev väldigt glad och rörd när jag sa att jag funderade på det, men min pappa och hans partner har jag inte hunnit prata med.

Det måste ju finnas fler brudar och brudgummar som inte har båda sina föräldrar i livet. Hur har ni löst det med bordsplacering?

• Svar på tråden Bordsplacering vid bröllop när det inte finns någon "brudens mor"
  • Anonym (Lisa)

Jag tycker det låter som en bra idé. Om din pappas nya kvinna är en "normalfuntad" människa så förstår hon.

• Anonym (ja)

Ts absolut kan du sätta moster på "mammas" plats. Dock så tycker jag att den nya bör sitta nära din pappa. Kan bli trist om hon inte känner någon där. Grattis och lycka till.

• Erfdgt

Givetvis kan du placera din moster vid din och din pappas sida under bröllopet. Jag tror nog att din pappas nya kvinna har förståelse för det. Se bara till att placera henne med någon som hon kanske känner sedan tidigare, så att hon också känner att bröllopet är trevligt :) 

• Anonym (bruden)

Tack för era svar! Skönt att veta att det inte är helt inkorrekt att placera min moster på mammas plats.

Pappas partner kommer i så fall att sitta tillsammans med sin dotter (som är en blyg tjej som inte känner någon) och några andra som hon är ytligt bekant med.

• Anonym (Absolut)

Din moster står ju dig närmare än din pappas nya kvinna så självklart! Och det skulle ju ha blivit nästan så om dina föräldrar varit skilda med nya partners. Alltså dina föräldrar närmast och deras partners en bit ifrån. Se din moster som ställföreträdare för din mamma helt enkelt. Hon har ju känt dig sedan du föddes. Förklara enskilt för din pappa så förstår han säkert.

• Betty Boop

Jag tycker absolut att du ska ta din moster på din mammas plats! Du behöver inte ens förklara nåt för din pappas nya kvinna. Hon kan inte förvänta sig något. När vi gifte oss så bad min man sin pappas nya kvinna (sen ca 10 år) att sitta på sin bortgångna mammas plats. Den nya kvinnan och pappan blev tillsammans när min man var vuxen och har ingen riktig mammaroll men hon känns ändå som en nära vän. Hon blev rörd och tyckte att det var en stor ära att få sitta där. Hon frågade om han var riktigt säker och inte ville ha nån annan på platsen. Och då hade hon ändå bott tillsammans med svärfar i tio år.

• AstridA

När jag och maken gifte oss, var min mamma död och pappa hade träffat en "ny", när vi gifte oss hade dom varit tillsammans i några år.
    Men vid bordsplaceringen satte vi min ingifta faster där min mamma skulle suttit, detta då hon funnits med under hela min uppväxt. 
    Dock bör du placera din fars sambo vid någon hon känner. 

• Whitehorse1979

Min pappa lever inte längre.

När jag gifte mig så placerades min bror på den platsen där vår pappa annars skulle ha suttit.

Så det blir bra och fint med din moster där.

• Inte jag

När mitt syskon gifte sig så levde inte våran mamma så jag fick sitta på den platsen. Så dom ide är jätte bra tycker jag. :)

• sextiotalist

När min syster gifte sig så fick en av mina föräldrars närmsta vänner ta vår pappas plats

• Ego Lovers

Självklart ska din gudmor sitta jämte dig och blir en ära också. Hade du däremot placerat pappas nya där kanske din mors familj tagit illa vid sig. Är din pappa och den nya förlovade ska de sitta bredvid varann är de bara sambo eller gifta ska de säras på. Då bara fästefolk får sitta tillsammans. Och kan man det sociala samspelet klarar man av att sitta jämte andra på ett bröllop och konversera

• Anonym (I)

Låter givet att du ska ha din mammas "inhoppare" bredvid dig. Är pappa och hans nya vettiga så fattar dom det.

Svar på tråden Bordsplacering vid bröllop när det inte finns någon "brudens mor"