Bordsplacering vid bröllop när det inte finns någon "brudens mor"
Hej!
Jag ska gifta mig om tre veckor. Vi har redan gjort bordsplaceringen, men nu börjar jag vela. Min mamma dog för 3 år sedan, en stor sorg för oss alla och jag tycker det känns jobbigt att gifta mig utan att ha henne närvarande. Min pappa har en ny partner, en mycket trevlig kvinna som jag tycker mycket om. Henne har jag känt i 1 år.
Först satte jag pappas nya partner på platsen som är avsedd för brudens mamma. Men nu känns det inte riktigt rätt. Jag har ju känt henne en väldigt kort tid och hon har ju på inget vis varit som en mamma för mig. Enda anledningen till att sätta henne där är ju att hon är min pappas partner.
Kan jag placera min moster på mammas plats istället? Min moster är min gudmor och hon har funnits i mitt liv sedan jag föddes. Hon syr min dotters klänning till bröllopet, hon har gjort ändringar på min klänning, hon har tagit till sig mina barn som sina egna barnbarn sedan min mamma dog. Ja, henne står jag helt enkelt nära och hon har alltid funnits där.
Blir det hemskt fel för pappas partner och för min pappa om jag sätter min moster på mammas plats istället? Min moster blev väldigt glad och rörd när jag sa att jag funderade på det, men min pappa och hans partner har jag inte hunnit prata med.
Det måste ju finnas fler brudar och brudgummar som inte har båda sina föräldrar i livet. Hur har ni löst det med bordsplacering?