• ingis

juriststudent?

Har kommit in på juristprogrammet!
    Är 30 år gammal och sjuksköterska sedan många år tillbaka. Har aldrig gillat mitt yrke och därför, av ren chansning, sökt juristprogrammet till hösten. Trodde aldrig att jag skulle komma in, men gjorde det! En hisnande magkänsla, en ny start!
    Dock har jag familj bestående av man och två barn. Och ett jobb.
    Ska jag våga byta bana och läsa juristprogrammet? Orkar jag? Klarar jag?
    Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av juristprogrammet?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden juriststudent?
  • Klickerträna

Du klarar det om du bestämmer dig för att klara det.
    Så du behöver bara besluta dig för om du tänker satsa eller inte.
    Och ju tuffare något är, desto mer värt är det.
    Lycka till!

• Sisisisi

Jag är 31 och har precis tagit min juristexamen. Började plugga när mina barn var 3 och 6 år.

På vilket universitet har du kommit in?

Det är ju svårt att svara på om du orkar och klarar det :) Det är mycket plugg men det är oftast roligt och intressant. Vill du så kommer det att gå jättebra skulle jag tro! Vad vill du jobba med när du blir klar?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Ingis123

Örebro universitet :) har inte meddelat min chef ännu vilket betyder att jag kommer behöva pussla en del med studier och nattjobb till en början.

Har ju över 200 hp sedan tidigare och tror väl att jag skulle klara men frågan är om det är värt att ta tid och energi som skulle kunna läggas på mina barn för att omskola mig.. ???? Hur mycket tid får man räkna med och hur mycket obligatorisk tid på uni är det?

/TS

• Sisisisi

Vet inte hur det är i Örebro, jag läste i Uppsala där vi har rätt mycket obligatoriskt, ofta 10 h/v, och det tar en hel del tid att förbereda seminarierna. Som jurist bör man ju satsa på höga betyg för att kunna jobba med det man vill... Men det beror ju på vad man vill göra.

Hur mycket tid man får lägga är svårt att säga, det varierar väldigt mycket mellan olika terminer och såklart på hur lätt man har för sig... Men räkna med 40 timmars plugg per vecka.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Friedan

Vad roligt att du kommit in! Jag blev färdig jurist för 6 år sedan och är fortfarande väldigt nöjd med valet av utbildning. Det är en bred utbildning och man kan arbeta med en mängd olika saker. 

Jag läste i Stockholm och la nog aldrig mer än 20 timmar/vecka på studierna. Har inte toppbetyg utan prioriterade att lägga tid på familjen istället. Trots det har jag aldrig haft svårt att få välavlönade och intressanta arbeten. Som någon professor sa i början "de med AB blir domare, de med B tjänar pengar

• ingis1234

Det är ju en stor satsning att börja plugga.. Många års inkomst som går förlorad. Känner mig lite smått galen; jag har ju ett jobb redan! Å andra sidan kanske det här är min enda chans, söker jag nästa år kanske jag inte kommer in. Och jag blir ju inte yngre, känner redan att jag nog blir "gammal" på juristprogrammet med mina 30 år. Jag har ju som sagt aldrig känt mig nöjd med mitt yrkesval som sjuksköterska och bara för att jag valde "fel" utbildning när jag var 20 borde väl inte vara något som ligger mig i fatet för resten av mitt yrkesliv
    Hur jag än vrider och vänder så kan jag inte besluta mig för hur jag ska göra.
    /TS

• Olivianer

Klart du ska göra det! :) Du har ju ca 40 år kvar innan pension. Du hinner jobba i många många år efter utbildningen. En kursare till mig började när hon var 35. Hon är även inspirerande för att hon läste in de 4,5 åren på 3 år. Något sådan kan man också göra om man är disciplinerad.

Utbildningen är inte särskilt tuff, om man inte siktar på högsta betyg i allt, då krävs förstås lite mer. Men tror man har mycket vunnet bara på att vara van att jobba (jämfört med att komma direkt från gymnasiet). Se studierna som ett jobb, så kommer det gå jättebra.

Vad tänker du att du vill jobba som när du är färdig jurist? :)

Svar på tråden juriststudent?