• FrozenGarden

Vem anställer en gravid?

Jag är ganska ny på mitt jobb. Började i april i år. Nu är det juli och jag har märkt att jag inte trivs riktigt 100%. Jag vill söka något annat. Problemet är att jag är gravid i vecka 11. Det känns lite dumt att bli gravid det första man gör när man är ny på jobbet. Men det var inget planerat utan råkade bara bli så. Som sagt vill jag byta jobb men tänker att ingen kommer vilja anställa någon som är gravid. Det är iofs många månader kvar tills jag skulle gå på mammaledighet men något kan ju hända så man blir sjukskriven tidigare också. Vet många som inte klarat att arbeta pga graviditet. Är det ens värt att söka? Nämner jag att jag är gravid blir jag väll genast nekad ett jobb?

• Svar på tråden Vem anställer en gravid?
  • Långbenopluto

Jag vet flera som fått arbete trots graviditet. Dom har haft såna kvalifikationer att arbetsgivaren har fast anställt dom och sedan tagit in vikarier under deras föräldraledighet.

• Holma
    FrozenGarden skrev 2016-07-19 02:52:03 följande:

Jag är ganska ny på mitt jobb. Började i april i år. Nu är det juli och jag har märkt att jag inte trivs riktigt 100%. Jag vill söka något annat. Problemet är att jag är gravid i vecka 11. Det känns lite dumt att bli gravid det första man gör när man är ny på jobbet. Men det var inget planerat utan råkade bara bli så. Som sagt vill jag byta jobb men tänker att ingen kommer vilja anställa någon som är gravid. Det är iofs många månader kvar tills jag skulle gå på mammaledighet men något kan ju hända så man blir sjukskriven tidigare också. Vet många som inte klarat att arbeta pga graviditet. Är det ens värt att söka? Nämner jag att jag är gravid blir jag väll genast nekad ett jobb?

Sjukskriven kan icke gravida bli oxå . Om en arbetsgivare vill ha dig så är inte en graviditet ett hinder .
  • Lnjvgx

Jag känner folk som fått jobb när de varit gravida - och det varit omöjligt att dölja graviditeten. En sa till och med till arbetsgivaren vid intervjun att "ni ser väl hur det ligger till" och pekade på magen. Båda de här tjejerna hade just de utbildningarna och jobberfarenheterna som arbetsgivaren sökte och jobbar i en bransch där det oftast är ganska få som söker jobben (få personer utbildas i ämnet).

Min sambo (som är man) fick jobb när han snart skulle bli föräldraledig, vilket han var öppen med. Han jobbade tre månader och var sen hemma nio. Samma sak gällde där, han hade exakt de kvalifikationerna som söktes.

• Anonym (vänta)

Jag trivs heller inte på mitt nuvarande jobb, upptäckte att jag var gravid i v. 7. Då blev jag erbjuden fast tjänst. Jag skrev på, tänker att jag ju står ut dessa månader, söker sedan nytt under föräldraledigheten (såvida allt går bra med barnet). Aldrig att jag skulle söka nytt under graviditeten! Jag har ju 3 mån uppsägningstid, så då är det ingen idé att börja nytt jobb. Jag har hellre en säker anställning jag kan säga upp. 

• Kirsty

Finns väl inget som säger att du behöver berätta att du är gravid heller. Mitt nuvarande jobb fick jag när jag var gravid i vecka 17, ingen frågade och jag berättade inte förrän pappren var påskrivna, då talade jag om vilka datum jag behövde gå ifrån för RUL och MVC-kontroller, arbetsgivarens svar blev "Men gud vad roligt!".

Jag hann gå klart alla internutbildningar och jobbar knappt en månad innan jag gick hem på havandeskapspenning och sedan föräldraledighet. Aldrig några sura miner. Har jobbat där i snart 6 år nu och har precis gått hem för andra gången.

Arbetsgivare som anställer folk i fertil ålder får allt räkna med att det kan komma några graviditeter i vägen.

• FrozenGarden
    Anonym (vänta) skrev 2016-07-19 09:13:13 följande:

Jag trivs heller inte på mitt nuvarande jobb, upptäckte att jag var gravid i v. 7. Då blev jag erbjuden fast tjänst. Jag skrev på, tänker att jag ju står ut dessa månader, söker sedan nytt under föräldraledigheten (såvida allt går bra med barnet). Aldrig att jag skulle söka nytt under graviditeten! Jag har ju 3 mån uppsägningstid, så då är det ingen idé att börja nytt jobb. Jag har hellre en säker anställning jag kan säga upp. 

Jag tänker lite så också att det är ju ganska bra att ha ett fast jobb. Kanske kan va kvar några månader till och skaffa nytt efter jag varit mammaledig. Jag har iofs bara 2 veckors uppsägningstid så det är ganska lätt att gå över till ett annat jobb. Det ger ju dessutom en bra föräldrapenning eftersom mitt jobb är rätt bra betalt. Och en enorm trygghet att ha. Men sen är frågan om man står ut i många fler månader när man verkligen inte trivs.
  • Videungen

Det här är jag också orolig över! Har ett extrajobb just nu, eller tim-vikariat. Men inte inom det området som jag är utbildad inom. Så tänkte börja söka jobb nu. Har precis tagit examen vilket är anledning till att jag inte börjat söka. Sedan har vi försök bli gravida ett tag. Och nu tog det sig! Är bara på v. 5 nu. Men visst får inte graviditet vara en anledning till att man nekas en tjänst? Bara om någon är mer kvalificerad liksom? Annars kan man väl anmäla för att det finns lagar om det typ? Eller jag kanske har fel??

• Hejmennej
    Videungen skrev 2016-07-21 08:57:21 följande:

Det här är jag också orolig över! Har ett extrajobb just nu, eller tim-vikariat. Men inte inom det området som jag är utbildad inom. Så tänkte börja söka jobb nu. Har precis tagit examen vilket är anledning till att jag inte börjat söka. Sedan har vi försök bli gravida ett tag. Och nu tog det sig! Är bara på v. 5 nu. Men visst får inte graviditet vara en anledning till att man nekas en tjänst? Bara om någon är mer kvalificerad liksom? Annars kan man väl anmäla för att det finns lagar om det typ? Eller jag kanske har fel??

Svårigheten kan vara att bevisa att det var pga graviditet som man inte blev anställd. Men nä, arbetsgivare får inte diskriminera personer som planerar att bli eller är gravida.
  • nnnnnnnn

Fram till RUL så är det ju långt ifrån säkert att det blir som man tänkt sig med graviditet, mammaledighet mm.
    Så fram till RUL hade jag inte ens nämnt det för en blivande arbetsgivare.

Sen är det inte OK att diskriminera pga grav. men vem skulle vara så dum att erkänna att det var pga grav som man inte anställde?

• MamaSniff

Jag blev anställd som gravid (vecka 12) och sedan igen på mitt nuvarande jobb trots att jag var öppen med att vi skulle börja med IVF. Har man rätt kvalifikationer tror jag att de flesta arbetsgivare anställer en ändå. Beror ju dock på hur många de har att välja på.

Svar på tråden Vem anställer en gravid?