• Lotta123

    Ska jag göra abort eller ej?

    Har för 1 vecka sedan fått reda på att jag är gravid. Mycket känslor just nu. Är 26 år och pluggar just nu på universitetet med 2 år kvar av studierna. Jobbar under somrarna och även lite under tiden jag studerar. Har träffat en kille under några månader och det är han som är pappa till barnet. Han är 9 år äldre och har ett högavlönat jobb. Vi bor inte ihop och relationen är väldigt ny. Jag och andra sidan studerar ju och ekonmin är inte den bästa. Hade tid för abort idag men avbokade, för jag tvekar. Killen jag träffar har varit väldigt stöttande under hela denna period men vet inte om att jag avbokat aborten. Hur ska jag göra? Jag vill ha barn men kommer jag klara av den ekonominska biten under tiden jag studerar? Som sagt, mycket tankar just nu. Någon som varit i liknande sits

  • Svar på tråden Ska jag göra abort eller ej?
  • Carambolan

    Jobbade du heltid innan du började plugga? I så fall har du en upparbetad sgi som ger föräldrapenning baserad på den tidigare lönen.

    Om inte så hade jag, ärligt talat, gjort abort. Jag hade inte under några omständigheter velat sätta mig i sitsen att ha lägsta föräldrapenning. Men andra gör det med glädje, så du behöver ju inte vara av samma åsikt :)

  • Friedan

    Jag tycker att du ska tänka efter ordentligt och känna med hjärtat! Vill du ha barnet och tror på er (man kan aldrig veta någonting om framtiden oavsett fast arbete, äktenskap etc) behåll barnet. Känner du att du inte vill ha barnet, gör abort. Och jag tycker absolut att du ska prata ordentligt med killen och höra hur han ser på situationen. 

    Jag var i en liknande sits för 17 år sedan och valde att behålla. Klart det var tufft ekonomiskt de första åren (vi pluggade båda två, hade en haft arbete hade det gått utmärkt). Nu är vi gifta, har fyra barn och det där "misstaget" är det bästa som hänt mig och som ändrade inriktning på hela mitt liv. 

  • Miriami