• Lotta123

    Ska jag göra abort eller ej?

    Har för 1 vecka sedan fått reda på att jag är gravid. Mycket känslor just nu. Är 26 år och pluggar just nu på universitetet med 2 år kvar av studierna. Jobbar under somrarna och även lite under tiden jag studerar. Har träffat en kille under några månader och det är han som är pappa till barnet. Han är 9 år äldre och har ett högavlönat jobb. Vi bor inte ihop och relationen är väldigt ny. Jag och andra sidan studerar ju och ekonmin är inte den bästa. Hade tid för abort idag men avbokade, för jag tvekar. Killen jag träffar har varit väldigt stöttande under hela denna period men vet inte om att jag avbokat aborten. Hur ska jag göra? Jag vill ha barn men kommer jag klara av den ekonominska biten under tiden jag studerar? Som sagt, mycket tankar just nu. Någon som varit i liknande sits

  • Svar på tråden Ska jag göra abort eller ej?
  • Carambolan

    Jobbade du heltid innan du började plugga? I så fall har du en upparbetad sgi som ger föräldrapenning baserad på den tidigare lönen.

    Om inte så hade jag, ärligt talat, gjort abort. Jag hade inte under några omständigheter velat sätta mig i sitsen att ha lägsta föräldrapenning. Men andra gör det med glädje, så du behöver ju inte vara av samma åsikt :)

  • Friedan

    Jag tycker att du ska tänka efter ordentligt och känna med hjärtat! Vill du ha barnet och tror på er (man kan aldrig veta någonting om framtiden oavsett fast arbete, äktenskap etc) behåll barnet. Känner du att du inte vill ha barnet, gör abort. Och jag tycker absolut att du ska prata ordentligt med killen och höra hur han ser på situationen. 

    Jag var i en liknande sits för 17 år sedan och valde att behålla. Klart det var tufft ekonomiskt de första åren (vi pluggade båda två, hade en haft arbete hade det gått utmärkt). Nu är vi gifta, har fyra barn och det där "misstaget" är det bästa som hänt mig och som ändrade inriktning på hela mitt liv. 

  • Miriami

    Jag var bara 17år och studerade när jag blev gravid. Jag behöll och har klarat mig jätte bra!.

    Skulle behålla barnet om jag var du.

    Om du ändå inte skulle vilja ha barnet så går det att ge barnet för adoption.

  • sommarsaga

    Jag var i samma sits som du - vad 19 år fyllda och skulle precis börja plugga på universitetet för ett år sedan. Jag valde att inte behålla (även fast jag tvekade ända in i det sista) och jag kan säga dig att det är det VÄRSTA och SÄMSTA beslut jag tagit NÅGONSIN!!!!!! Snälla kära du, gör inte om mitt misstag nu när du har chansen att undvika det. Så många vakna nätter och så många tårar... Mitt liv kommer alltid vara tomhet utan mitt barn, någonting fattas hela tiden. Jag är gravid nu och väntar en liten i november (överlycklig såklart) och det är tur, annars vet jag inte vad jag skulle göra. Men saknaden finns alltid där.

    Lita på din magkänsla, det måste vara den som gjort att du avbokade din tid. Man kan ångra en abort men du kommer aldrig någonsin  att ångra ett barn! Lita på magkänslan, jag önskar att jag hade gjort det... :( <3

  • Videungen

    Min man pluggar nu och har ett år kvar på den utbildningen han går nu, kan hända att han vill vidareutbilda sig. Och jag tog examen nu i juni. Har en liten i magen nu och är i vecka 5. Men vi ska behålla. Abort har aldrig varit ett allternativ för oss. Men jag tycker att du ska lyssna på dig själv mest! Hoppas det löser sig <3

    Jag kommer få lägsta föräldrarpenningen och även min man. Men min man kommer nog få vänta med vidareutbildning nästa höst och jobba istället. Och jag kan jobba lite då och då när barnet blir lite större eftersom jag kan jobba hemifrån. Allt går att lösa! Bara man ger allt och tror! :) Vi har genomlidit perioder med bara pengar för hyra och mat. Och så illa kommer det inte bli igen!

    Önskar dig lycka till <3

Svar på tråden Ska jag göra abort eller ej?