• Anonym (namn)

Namnet Sara

Sara är väl bara ett kristet namn hoppas jag?

Vad tycker ni om namnet?

• Svar på tråden Namnet Sara
  • Anonym (!)

Fint , min dotter heter Sara fast stavar det Zarha

• Carambolan

Bara kristet? Det förekommer både inom islam och judendomen också.

• Anonym (namn)
    Carambolan skrev 2016-07-19 16:04:07 följande:
    Bara kristet? Det förekommer både inom islam och judendomen också.
    Muslimskt? Omöjligt!!!!
  • Aniiee

Sara är ett hebreiskt namn som används innom nästan alla kulturer som någon gång varit i kontakt med judendomen, kristendomen och islam (vilket är måååååånga, med tanke på den kristna missionen). Sara har idag 21 varianter, i stavning och som många skulle kalla "egna"/andra namn.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (namn)
    Aniiee skrev 2016-07-19 16:14:32 följande:
    Sara är ett hebreiskt namn som används innom nästan alla kulturer som någon gång varit i kontakt med judendomen, kristendomen och islam (vilket är måååååånga, med tanke på den kristna missionen). Sara har idag 21 varianter, i stavning och som många skulle kalla "egna"/andra namn.
    vad betyder hebreiskt?  muslimer kan OMÖJLIGT heta sara
  • Aniiee
    Anonym (namn) skrev 2016-07-19 16:19:22 följande:
    OK, du vill bara provocera. Tack för mig.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (namn)
    Aniiee skrev 2016-07-19 16:21:52 följande:
    OK, du vill bara provocera. Tack för mig.
    vad är det som är provocerande? man upphör aldrig att förvånas över folk
  • Greger
    Anonym (namn) skrev 2016-07-19 16:19:22 följande:
    Jag heter Sarah och när jag var i Egypten så älskade de mitt namn eftersom det var någon i deras religion med det namnet. Och den huvudsakliga religionen där är väl ändå Islam?

F.ö så tycker jag att namnet är ganska fint. På andra ;)
  • Anonym (namn)
    Greger skrev 2016-07-19 17:06:54 följande:
    Jag heter Sarah och när jag var i Egypten så älskade de mitt namn eftersom det var någon i deras religion med det namnet. Och den huvudsakliga religionen där är väl ändå Islam? F.ö så tycker jag att namnet är ganska fint. På andra ;)
    Men namnet Sara finns ju med i bibeln. Förknippar namnet med ett kristet namn.
  • flygrl

Men asså TS du fattar kristendom, judendom & islam står varandra nära va??? Man brukar kalla dom abrahamitiska religioner. Jesus tex. vördas av både kristna & muslimer men synen på vem han e skiljer sig. Och Sara va Abrahams fru och därför viktig för alla tre religioner.

Kan dessutom va bra känna till hebreiska & arabiska e närbesläktade språk (semitiska språk).
    Hur det ser ut i trollskogen vet jag däremot inte.

• Anonym (namn)
    flygrl skrev 2016-07-19 17:32:12 följande:
    Men asså TS du fattar kristendom, judendom & islam står varandra nära va??? Man brukar kalla dom abrahamitiska religioner. Jesus tex. vördas av både kristna & muslimer men synen på vem han e skiljer sig. Och Sara va Abrahams fru och därför viktig för alla tre religioner. Kan dessutom va bra känna till hebreiska & arabiska e närbesläktade språk (semitiska språk). Hur det ser ut i trollskogen vet jag däremot inte. smile9.gif
    Lika? I trollskogen eller? Har du missat att vissa kristna avskyr muslimer och tvärtom? 
  • flygrl
    Anonym (namn) skrev 2016-07-19 17:39:47 följande:
    Lika? I trollskogen eller? Har du missat att vissa kristna avskyr muslimer och tvärtom? 
    Nej, jag har inte missat det. Men det utesluter ju inte religionerna e närbesläktade. Svenskar och danskar har väl krigat rätt hårt mot varandra längre tillbaka fast språken och kulturen e närbesläktade. Och det har även vart religionskrig mellan kristna i Europa.

Att IS förföljer och mördar kristna i Mellanöstern ändrar inget i att Sara förekommer inom alla tre religionerna.
  • UmmSara

Sara är ursprungligen ett hebreiskt namn, men är vanligt inom Judendomen, Kristendomen och Islam. Med andra ord, nej, det är inte bara kristet.
    Men jag antar att du redan vet detta och vill provocera.

Jag tycker hursomhelst att Sara är ett jättevackert namn, det heter min dotter. :)

• Pastella

Sara var ju Abrahams fru. Abraham är profet inom både kristendom, judendom och Islam.

Svar på tråden Namnet Sara