• michaelaas

    hjälp!

    Jag är övertygad att jag har riktigt svår pco. Försökte för några år sedan att skaffa barn i två och ett halvt år. Det gick inte, gjorde en utredning och då sa en gynläkare att det "antagligen beror på att du har 10-20st små äggblåsor på varje sida" och sen INGET MER. Jag åkte hem, såklart väldigt ledsen.

    Sen slutade vi, och efter en period gick vi skilda vägar jag och min dåvarande.

    Jag träffade en ny efter ett par år, och har aldrig ätit nått slags preventivmedel. Men helt plötsligt så blev jag gravid. Har nu en liten hemma som hunnit bli ett par månader gammal. Vi vill ha ett syskon, och tänker att det är lika bra nu när man är extra fertil.

    Jag har fått min mens en gång efter amningen, sedan fick jag bara ont och stickorna visar på stegring på ÄL. Var helt övertygad över att de blev av. 14dagar senare så visar de positivt och stegring igen. Men jag har vrål ont! Åkte in och det visade sig vara en enorm cysta som spruckit. Har just nu väldigt väldigt mycke vätska överallt där i magen, ska på en kontroll igen om två dagar.

    Varenda gång en gyn läkare kollar s ser dom hur många blåsor som helst. Jag förklarar att jag har helt sjukt oregelbunden, och vi vill ha barn igen. Dock verkar det inte som någon vill skriva diagnos? Kan tillägga att jag har väldig hårväxt överallt dessutom. Vissa perioder är det något jag verkligen SKÄMS över.

    Varför är det ingen som lyssnar på mig? Hur fick ni det på papper?

    Läkaren vägrar hjälpa mig med nån slags hormon behandling eftersom enligt han "kan jag få barn!" Försökte förklara för honom att jag försökte i flera år innan, slutade upp i ivf kö men vald en annan väg mitt i den. Att lillan jag har nu är rena jävla miraklet. En på tusen, har inte så lust med att försöka i flera år igen.

    Blir så ledsen över att ingen lyssnar.. Vill inte få fler cystor och vill ha regelbunden cykel och alltihop.

    Så, är det någon som kan ge mig nått tips?

  • Svar på tråden hjälp!
  • Jasmin Karlsson

    Oj vad jobbigt. Du måste kunna få en diagnos. Pcos diagnosen kan ställas utifrån olika kriterier och man ser på symtom, blodprover och ultraljud. Tyvärr läser man allt för ofta om att gynekologer bara ser pco-äggstockar och inte går vidare mer med det.
    Många kan bli gravida trots pcos, men det är mycket mindre chans än annars.
    Att få en diagnos är viktigt både för att om man inte har graviditetsönskan bör man ta mediciner som kontrollerar symtomen och ger regelbunden blödning och om man har graviditetsönskan kan man testa mediciner som ger ägglossning.
    Läs på på nätet om pcos, egen kunskap ger ökad makt gentemot vården. Försök hitta en gynekolog som är intresserad av att ställa diagnos, ring runt?

  • michaelaas

    Ja jag tycker också att den bör ställas! Han jag träffade igår sa att jag borde äta mini piller för få regelbundet men det är ju hur dumt som helst sagt när jag klart och tydligt berättade om skaffa fler barn..
    Men du har rätt, ska ringa runt och se efter om det finns nån som kan hjälpa till med fastställa den.
    Han igår tyckte att han hade gjort sitt iochmed att han upptäckte cystan. Sånt pucko!

  • Jasmin Karlsson

    Ja om du har graviditetsönskan ska du ju inte ta minipiller. Då kan man ta tex pergotime eller letrozol för att få ägglossning. Men för att ta dessa tabletter så är det viktigt att man har ställt diagnos så man vet vad man har att göra med...

  • michaelaas

    Exakt, det är ju därför de är så viktigt :( Vissa år har jag bara haft tre mens perioder liksom..

    Det är lite vad jag försökte få in läkaren på, Pergo. Men han sa såhär att jag skulle komma tillbaka om ETT ÅR(!!?) om det inte har gått. Hade förstått det helt solklart om det nu inte hade vart för jag har försökt förr i flera år och dom sa att jag har sån liten chans att få barn på egen hand att det är lika bra med ivf tillochmed.. Så man undrar ju hur den där läkaren tänkte :/

Svar på tråden hjälp!