• Äldre 20 Jul 13:56
    602 visningar
    1 svar
    1
    602

    När sker min ägglossning?

    Hej!

    Jag har PCO och har inte haft mens på flera flera år. Däremot åt jag en kur Provera och Pergotime i maj men det lyckades inte med varken ägglossning eller graviditet.

    Jag började även med Metformin och har ätit det i 3 månader nu.

    Nu till saken. Idag fick jag en spontan mens och jag har ingen aning om när jag kommer ha ägglossning, om jag kommer att ha det? Hur beräknar jag det?

    Jag kommer använda ägglossningstester och hålla koll, då är det väl bara att ha sex som vanligt och hoppas på graviditet? Eller är det helt omöjligt med PCO trots spontan mens?

    Är förrvirad och skulle vilja höra vad ni vet/tror!

    Kram


  • Svar på tråden När sker min ägglossning?
  • Äldre 20 Jul 14:09
    #1

    Ägglossningen sker ju alltid ca 2 veckor innan mens. Däremot är det inte säkert att du hade ägglossning bara för att du har mens. Mens kan komma utan ägglossning men ägglossning kan inte komma utan mens. Så hade du det var det ca 2 veckor sen. När nästa kommer går dock inte att säga.

    Däremot ska jag berätta för dig vad som funkat för mig. Jag har också PCOS och får mens kanske 3-4 gånger per år. Det jag däremot har märkt är att jag oftast får ägglossning igen hyfsat snart efter förra mensen. Mina menstrationer kommer alltså oftast i par. Exempel: Januari 2014 hade jag mens. I februari blev jag gravid med dottern. I april i år hade jag mens, i början av juli plussade jag med lillsyskonet.

    Förenklat får jag alltså oftast två menstrationer efter varandra (om jag inte blir gravid) och har sen ett längre uppehåll på flera månader. Försök klura ut om du också har något mönster så blir det lättare att ana när du har ägglossning. Kanske lite bökig beskrivning, hoppas du fattar.

    Slutligen vill jag säga att du aldrig ska ge upp. Jag har samma sjukdom och väntar mitt andra barn. Inget av dem kom till genom hormonbehandlingar eller IVF. Vi med PCOS har sällan ägglossning men när vi väl har det är den mycket kraftfull. Det finns hopp. Lycka till!

Svar på tråden När sker min ägglossning?