• emmafeliciaa

Plugga och bo i Borås

Är egentligen bara ute efter hur ni skulle resonerat om ni var i min sits, inget annat. I och med att hela min familj är bortrest, vänder jag mig till varje möjliga sida för diskussion.

I vilket fall, jag har blivit antagen till administratörsprogrammet i Borås till hösten 2016. Jag är 20 år, 96a, bor hemma i en stad så kallad Mölnlycke och har jobbat konstant sen studenten. Min plan var att bo kvar hemma för att sedan pendla till Borås varje dag, vilket skulle ta ca 1-1.5 h. Men dom senaste dygnen har tanken på att flytta till en studentlägenhet i Borås tagit över. 

Hur hade ni resonerat? Nu blev det ganska kortfattat också men jag behöver bara lite fler synvinklar på detta. Hade ni tagit csn lån, flyttat, kanske sökt deltidsjobb i Borås bredvid studierna etc, eller hade ni fortsatt bo hemma för att sedan pendla varje dag? Skriv era tankar och åsikter, vill höra allt!!
    .
  • Svar på tråden Plugga och bo i Borås
  • MyDestiny

Trivs du bra hemma så hade jag i din sits bott kvar hemma. Försökt spara pengar och plugga kan du göra på tåget. Tror inte du vill bo kvar i Borås ändå sen när du studerat färdigt.

• Anonym (Bollebygdare :))

Bo kvar hemma om det är okej för dig och din familj.

Sen efter en termin eller två kanske du kan/vill flytta.

MEN

Boka inte in dig på jobb / annat på eftermiddagar och helger förrän efter perioden med nollning och sammansvettsning av klassen/kompisgäng är över så att du inte hamnar utanför! Du kan ta tåget till Mölnlycke efter grillkvällar etc.

Du kommer inte få samma känsla av studietiden som de som bor i korridor i en helt ny stad. Så det du får lägga in i ditt beslut är om du "behöver" nya vänner och så eller om du är nöjd som du har det.

• emmafeliciaa

Nej, bo kvar i Borås hade jag ändå inte velat göra efter mina studier. Känner ju gärna att jag vill flytta hemifrån men kan samtidigt inte kriga mig in på bostadsmarknaden i GBG med dom "få" dagarna jag har på boplats, så då tänkte jag att flytta till studieorten kanske kan vara ett alternativ. Eller tänker jag på ett dumt och oekonomiskt sätt?

• emmafeliciaa
    Anonym (Bollebygdare :)) skrev 2016-07-20 16:42:16 följande:

Bo kvar hemma om det är okej för dig och din familj.

Sen efter en termin eller två kanske du kan/vill flytta.

MEN

Boka inte in dig på jobb / annat på eftermiddagar och helger förrän efter perioden med nollning och sammansvettsning av klassen/kompisgäng är över så att du inte hamnar utanför! Du kan ta tåget till Mölnlycke efter grillkvällar etc.

Du kommer inte få samma känsla av studietiden som de som bor i korridor i en helt ny stad. Så det du får lägga in i ditt beslut är om du "behöver" nya vänner och så eller om du är nöjd som du har det.

Har inte tänkt på den sociala biten så mycket än så tack!
Svar på tråden Plugga och bo i Borås